Companii

Jucatorii din auto: Piata va scadea cu 20% in mai fata de aprilie

25.05.2009, 00:00 36

Vanzarile de autovehicule vor atinge in luna mai un volum de aproximativ 13.000 de unitati, in scadere cu 20% fata de luna aprilie si cu 55% fata de perioada similara a anului trecut, potrivit estimarilor principalilor jucatori din piata auto.

Astfel, piata auto ar reveni pe un trend descendent, dupa ce in lunile februarie, martie si aprilie vanzarile le-au depasit pe cele din luna anterioara.
"In luna mai rezultatele vor fi cu 20% sub cele inregistrate in luna aprilie, dar este posibil ca statisticile sa indice alte cifre deoarece in continuare exista masini care merg la export", a subliniat Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto (PIA), divizia de retail a Porsche Holding, care estimeaza o revenire a pietei auto locale in a doua parte a anului.
Potrivit unor date din piata, in luna martie exporturile totale de masini aflate pe stoc au fost de aproximativ 3.000 de unitati, volum care se mentine si in luna aprilie.
Una din principalele masuri care ar putea fi adoptate pentru revigorarea pietei ar fi posibilitatea achizitiei unui autoturism prin programul "Rabla" si prin leasing financiar, cat si extinderea acestuia la persoane juridice si vehicule utilitare, dupa modelul tarilor din Europa de Vest.
In conditiile in care pe piata locala dobanzile pentru un credit auto sunt in continuare ridicate, in Spania pentru programul "Rabla" se ofera credite pana in 10.000 de euro cu dobanda zero, pentru a incuraja vanzarile de masini.
Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, estimeaza ca la nivelul lunii mai vanzarile vor fi sub cele din aprilie, in contextul in care volumul vanzarilor derulate prin programul "Rabla" au inregistrat scaderi semnificative.
 
Rabla ramane la jumatate din plan
Cu doua saptamani inainte ca prima etapa a programului REMAT sa ia sfarsit au fost casate putin peste 10.000 de autoturisme vechi, adica jumatate din volumul repartizat. Dintre marcile participante, doar Dacia si-a epuizat cota de 1.731 de unitati, in contextul in care numarul comenzilor este de peste 5.000 de unitati.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului 34/2009 cu privire la reglementarea unor masuri financiar/fiscale in ceea ce priveste deducerea cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata, alaturi de exporturile masinilor de pe stoc ale unor importatori sunt principalele cauze care au dus la incetinirea ritmului de scadere al vanzarilor de autoturisme in luna aprilie la minus 36%. Adoptarea ordonantei, precum si modificarea acesteia au determinat in piata un efect de asteptare al clientelei, similar cu cel din lunile ianuarie si februarie, atunci cand declaratiile membrilor Guvernului indicau o posibila reducere a taxei de poluare, care ar fi dus la revenirea puternica a importurilor de masini second-hand din Vest.
"La nivelul lunii mai piata auto a fost afectata de perioada de "asteptare" determinata de adoptarea Ordonantei 34 cu privire la deducerea TVA. Estimam ca vanzarile de masini in mai sa fie la un nivel de 65-75% comparativ cu luna precedenta", a spus Radu Cristian, directorul de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot pe piata locala.
 
SUV-urile sufera cel mai mult
Cele mai afectate segmente sunt cele ale SUV-urilor si ale masinilor echipate cu motoare mari, cu un consum ridicat de combustibil.
"In piata se vede o reorientare a clientilor dinspre SUV-uri compacte sau medii catre turisme", a spus Tapalaga.
In opinia directorului de marca al Trust Motors toate segmentele de peste cel compact sunt afectate de situatia economica actuala, in contextul in care clientii se reorienteaza catre masini mai ieftine.
Potrivit directorului PIA, in continuare aproximativ 70% dintre cei care achizitioneaza un autoturism sunt persoane juridice, dar nu intotdeauna acest procent este unul real deoarece multe dintre aceste masini sunt achizitionate pe firma, dar sunt utilizate in interes personal.
La nivelul primelor patru luni ale anului segmentul mini a inregistrat cel mai scazut declin, de 11% comparativ cu perioada similara a anului trecut, la 2.213 unitati, in timp ce clasele mica si compacta, care detin mai mult de jumatate din piata autoturismelor de import, au avut un declin de aproximativ 50%.
Segmentul SUV-urilor a inregistrat o scadere de 41% in primele patru luni, ritm sub cel al pietei, de minus 48%, in principal datorita SUV-urilor compacte, dar si lansarii noului Renault Koleos in toamna anului trecut. Pe de alta parte, SUV-urile premium full-size precum Volkwagen Tuareg au inregistrat scaderi de aproape 70%.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO