Companii

Konica vinde de 3 milioane euro, insa incaseaza doar 350.000 euro

13.02.2003, 00:00 22

Vanzarile oficiale de filme fotografice pe piata romaneasca ale producatorului japonez Konica sunt de opt ori mai mici decat cele reale de pe piata. 
Konica detine potrivit propriilor estimari 30% din piata romaneasca a filmelor fotografice. La o piata de 4-5 milioane de filme, cat este estimata de principalii jucatori, aceasta cota de piata inseamna intre 1,2 si 1,5 milioane de filme vandute, ceea ce la un pret mediu de 2 euro pe film inseamna 2,4-3 milioane euro. Cu toate acestea, vanzarile importatorului autorizat al Konica pe piata romaneasca, Photo Trade Romania au fost anul trecut de peste opt ori mai mici: 350.000 de euro. Cum este posibil acest lucru?
"Importurile ilegale sunt foarte mari in cazul nostru, avand in vedere ca spre deosebire de concurentii nostri produsele pe care le aducem in Romania poarta taxe vamale de 30%, ceea ce stimuleaza infractiunile", a declarat Borislav Petrov, reprezentantul regional al Konica Distribution.
Potrivit acestuia, situatia este similara cu cea din Bulgaria din urma cu mai multi ani, cand importurile din Uniunea Europeana nu erau obiectul taxelor vamale, in timp ce importurile din Japonia aveau taxe ridicate, insa situatia s-a schimbat si vanzarile si implicit cota de piata a Konica a crescut de la 30% la peste 60%. Potrivit directorului general al importatorului local, Dorimell Popescu, compania a solicitat reducerea taxelor vamale si pe piata romaneasca, insa raspunsul Guvernului a fost negativ.
"Oricum, pentru acest an estimam ca ne vom dubla vanzarile pe piata romaneasca, mai ales ca acum avem si sprijin din partea Konica pentru desfasurarea unor campanii mai puternice de promovare", a mai spus Popescu.
Infiintata in 1999, Photo Trade Romania detine licenta pentru importul produselor Konica in Romania. Compania, subsidiara a unui grup est-european care activeaza si in Bulgaria, Macedonia, Albania si Serbia, comercializeaza hartie si filme fotografice, aparate si minilaboratoare foto, precum si substante chimice.
In prezent, compania 30 de magazine specializate Konica Photo Express (acestea fiind operate de distribuitori) si estimeaza ca numarul acestora va ajunge, pana la sfarsitul anului 2005, la 100, la nivel national. "In prezent produsele noastre se vand in 500 de magazine nespecializate, urmand ca numarul acestora sa se dubleze in urmatorii ani", a adaugat Popescu.
In Romania, ca si pe plan mondial, principalii concurenti ai produselor Konica sunt Kodak, Fuji si AGFA.
Liderul pietei locale de filme fotografice este in prezent Kodak, care detinea, potrivit unui studiu AC Nielsen citat de importatorul M.T.IL Rom, o cota de 36% pe piata filmelor foto.
La nivel mondial, Konica si un alt producator de aparatura fotografica nipon, Minolta au anuntat ca au convenit asupra unui plan de fuziune, in valoare de 1,6 miliarde de dolari, din care va rezulta un concern cu vanzari anuale de pana la 11 mld. $.
"Aceasta va insemna beneficii suplimentare pentru cele doua companii, care se vor concentra pe dezvoltarea activitatii de producere de copiatoare si imprimante. Aceasta se va resimti si pe piata romaneasca, insa nu mai devreme de 12 luni" a adaugat Petrov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO