Companii

Legumele congelate, produsele vedeta ale distribuitorilor de alimente

Legumele congelate, produsele vedeta ale distribuitorilor de alimente

Click pentru imaginea intreaga

16.02.2007, 16:12 1729

Piata legumelor congelate, estimata la peste 25 mil. euro, aduce cresteri si de 100% in vanzarile distribuitorilor de produse alimentare, devenind in acelasi timp tot mai interesanta pentru marii retaileri.
Producatorii de legume congelate activi pe piata locala se numara pe degete, iar dintre acestia doar unul, Frigorifer Tulcea, are facilitati de productie locale. Cresterile din ultimii ani, de pana la 100%, ar putea atrage insa mai multi jucatori pe acest segment. Piata este estimata la circa 15.000 de tone anual.
"Vanzarile de legume congelate din portofoliul nostru au crescut de peste doua ori anul trecut comparativ cu 2005. Principalii factori au fost cresterea pietei locale de profil, investitiile pe care le-am realizat in logistica de frig, consolidarea pozitiei pe piata a principalului brand distribuit, Bonduelle, cat si marirea sortimentelor de produse", a declarat Gabriela Simion, director de vanzari si asociat al companiei de distributie Serpico, distribuitor pentru Bonduelle, Oerlemans Foods si F&F Champignons.
Ea estimeaza o crestere de peste 100% a vanzarilor companiei in acest an, pe segmentul legumelor congelate, evolutie inregistrata in prima luna a anului.
La randul lor, reprezentantii producatorului Bonduelle estimeaza o crestere de 25% a vanzarilor de legume congelate din portofoliu in acest an fata de 2006.
Potentialul segmentului de legume congelate a atras mai multi producatori europeni in ultimii 3-4 ani, care au intrat pe piata romaneasca in special prin parteneriate cu distribuitori locali. Segmentul legumelor congelate a ajuns astfel dominat de importuri, in prezent fiind activ pe piata un singur producator autohton, Frigorifer Tulcea (care apartine grupului Agroalim detinut de gigantul american Smithfield).
Dintre primele cinci marci pe piata, dupa cota detinuta, patru sunt branduri importate prin intermediul unor distribuitori specializati precum Macromex, Agroalim Distribution sau Serpico. In total, primele cinci marci de legume congelate, Dujardin, Casa Taraneasca, Greens, Bonduelle si Hortex, detin aproximativ 70% din vanzarile de pe piata de profil (in valoare), potrivit unei analize a companiei MEMRB Retail Tracking Services.
"Pe piata romaneasca observam o tendinta de orientare dinspre categoria legume uscate (conserve) catre cea de legume congelate, care ofera o gama suficient de mare cu legume specifice, mai putin mono legume cat mixuri. Aceasta tendinta se va accentua treptat, fiind determinata de politica marilor magazine (de exemplu crearea unor raioane specifice pentru anumite produse fresh ambalate), dar si de actiunile de promovare desfasurate de producatori", a declarat Simona Drobrota, manager de marketing al companiei Bonduelle pentru Europa de Sud-Est.
Mixurile de legume sunt in prezent cele mai cerute pe piata si detin aproximativ o treime din vanzarile de legume congelate in retail (exclusiv magazinele cash&carry), potrivit studiului MEMRB.
"Modificarea stilului de viata a determinat orientarea consumatorilor catre produsele comod, simplu si rapid de preparat", a completat Ana Popa, directorul de marketing al companiei Agroalim.
Sezonalitatea productiei de legume se observa si pe piata legumelor congelate, unde vanzarile cresc cu un ritm de pana la 150 - 200% in ultimele doua luni ale anului sau in februarie-martie, comparativ cu restul lunilor, potrivit declaratiilor Simonei Dobrota.
Compania Frigorifer, care apartine Agroalim Group, a investit anul trecut aproximativ 7 mil. euro pentru modernizarea si cresterea capacitatii fabricii de legume si fructe congelate din Tulcea. "Frigorifer si-a crescut capacitatea de productie la aproximativ 600 de tone pe luna si estimam atingerea unei capacitati de 10.000 de tone pe an in urmatorii 5 ani, adica jumatate din capacitatea actuala a pietei", a afirmat Ana Popa.
Frigorifer detine brandul propriu Casa Taraneasca, pozitionat pe locul doi in clasamentul celor mai vandute marci de legume congelate, potrivit analizei MEMRB. Frigorifer distribuie si alimentele congelate Greens, Hortex si Hana.
Frigorifer Tulcea a produs anul trecut 2.100 de tone de legume congelate, potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii, destinatia fiind piata interna. Spre comparatie, importurile de legume congelate in primele unsprezece luni ale anului 2006 au reprezentat aproximativ 10.500 de tone, iar valoric peste 9 mil. euro, conform datelor Ministerului Agriculturii.
Pe piata va intra insa in acest an un al doilea producator local, compania Legofruct. Octavian Ghiran, unicul actionar al companiei, a demarat anul trecut o investitie de 4 milioane de euro pentru constructia unei fabrici de legume si fructe congelate in localitatea Dumbravita (langa Timisoara). Unitatea de productie va deveni operationala la jumatatea acestui an, potrivit oficialilor companiei. Decizia de a investi in acest sector s-a datorat in principal acoperirii reduse a cererii de pe piata de catre produsele autohtone, potrivit lui Ghiran.
"Marcile romanesti vor continua sa aplice strategiile de gherila pentru a surclasa pozitia brandurilor importate, asa cum au facut si pana acum. Cum pretul tinde sa scada pe anumite categorii de produse, ramane de stabilit o ierarhie a valorii", a declarat Ana Popa. Ea a adaugat ca gama Casa Taraneasca se va extinde cu noi sortimente si legume in acest an.
Importatorii insa nu se simt amenintati pe termen scurt.
"Nu cred ca producatorii locali vor echilibra balanta in viitorul apropiat. Principalul motiv ar fi accesibilitatea materiei prime. Succesul legumelor congelate este strans legat de tehnologiile moderne de congelare rapida, datorita carora legumele congelate pastreaza intr-o mare masura calitatile legumelor proaspete. Legumele trebuie sa ajunga in cateva ore de pe camp pe fluxul de productie unde vor fi supuse unui soc termic, si nu vad cum producatorii romani sa poata pune cap la cap acest lant, in viitorul apropiat", a explicat Gabriela Simion.
Trendul de crestere a consumului se observa nu numai pe segmentul legumelor congelate, ci la nivelul intregii piete de alimente congelate. Cu toate acestea, ritmul de crestere a vanzarilor de alimente congelate a fost diminuat anul trecut de scaderea vanzarilor de carne de pui congelata.
"Am inregistrat cresteri importante de vanzari pe segmentul produselor congelate (legume si carne) in ultimii doi ani: 55% in anul 2005 fata de anul precedent si 10% in primele opt luni ale anului 2006 fata de perioada anterioara", a declarat Andreea Mihai, directorul de marketing al retelei Carrefour. Ea pune aceasta evolutie pe baza cresterii sub-segmentelor peste, legume si mancare gata preparata. Importurile dominau anul trecut oferta de alimente congelate din magazinele Carrefour in proportie de 70%, potrivit datelor companiei.
Distributia de legume congelate in retailul modern (fara magazinele de tip cash&carry si hipermarketuri) se bazeaza pe supermarketuri, care aduc peste 80% din vanzari. Segmentul HoReCa este si el vizat de importatori, care detin in portofoliu produse concepute special pentru acest canal de distributie. "Gama destinata sectorului HoReCa contine legume congelate ambalate la 1 si 2,5 kilograme. Recent, am lansat legumele gratinate (ardei, dovlecei si vinete) ce se adreseaza in special segmentului hotelier si restaurantelor", a mai spus Simona Drobrota.
"Clientii profesionisti Gastro (segmentul clientilor targetati de sistemul cash&carry) se orienteaza catre produsele "convenience", gata de a fi preparate", au confirmat reprezentantii Metro Cash&Carry.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO