Companii

Mai gasesc bani pentru investitii: Ieftinirea terenurilor i-a convins pe retailerii straini sa pompeze bani in retelele locale: 150 mil. euro in S1

Mai gasesc bani pentru investitii: Ieftinirea terenurilor i-a convins pe retailerii straini sa pompeze bani in retelele locale: 150 mil. euro in S1
10.08.2009, 17:30 30

Grupurile germane, franceze si belgiene, care isi impart o piata a retailului modern (alimentar) estimata la 7-8 mld. euro, si-au majorat capitalul social subscris cu 150 mil. euro in primele sase luni, de peste doua ori mai mult decat infuziile de capital realizate in S1 din 2008, potrivit datelor Registrului Comertului.
Cele mai mari aporturi de capital au fost realizate de companiile germane Real Hypermarket, Kaufland si Selgros Cash & Carry, primele doua din acestea fiind si anul trecut in fruntea clasamentului celor mai mari investitori in expansiune din retailul modern.
„In opinia mea, pot fi doua explicatii pentru majorarile de capital social subscris realizate de retelele germane de magazine alimentare in acest an: devin fezabile in acest moment, datorita scaderii preturilor la terenuri, proiecte de extindere care fusesera inghetate anterior, sau poate fi vorba de convertirea creditelor de la actionari in parti sociale (actiuni) la operatorii retelelor", afirma Radu Merica, presedintele Camerei de Comert Romano-Germane. El mai spune ca pana acum marea problema a retailerilor pe piata romaneasca a fost cresterea artificiala a preturilor la terenuri, care ajunsesera sa fie mai mari chiar decat cele din vestul Europei.
De cealalta parte, marii retaileri detinuti de antreprenori romani par sa-si fi pierdut suflul in acest an: in primul semestru au deschis trei unitati, dar au renuntat la 5 locatii in total. Aceste cifre arata ca operatorii locali nu intra in lupta bugetelor de expansiune ale retelelor internationale, care in S1 au finalizat investitii de 105 mil. euro pentru a bifa alte 38 de spatii noi la nivelul tarii.
Retailerii germani inca detin resurse financiare importante pentru continuarea extinderii la nivel international pentru ca in tara de origine situatia este chiar mai buna decat pe pietele externe, explica Merica.
„In Germania, de exemplu, comertul continua sa creasca cu cateva procente. In plus, retelele germane de comert sunt foarte puternice, dispun de lichiditati si de aceea pot accelera expansiunea daca apar noi oportunitati in Romania", afirma el.
Retailerii germani Real si Kaufland au fost si anul trecut foarte activi in expansiune, prin investitii totale de peste 200 mil. euro finalizate in 2008.
In acest an, reteaua de hipermarketuri Real Romania, detinuta de Metro, cel mai mare retailer european,
si-a majorat capitalul social subscris cu 31,4 mil. euro in luna martie, valoare similara aportului realizat anul trecut.
Compania intentioneaza sa finalizeze in acest an investitii de 60-80 mil. euro in inaugurarea a 3-4 hipermarketuri. In aceeasi luna si Kaufland a operat o majorare de capital social de 31,1 mil. euro, planurile sale de extindere vizand
4-6 unitati noi in acest an, potrivit datelor din piata.

 


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO