Companii

Manpower: Este imposibil sa mai recrutezi un muncitor necalificat cu 120 de euro in Bucuresti

Manpower: Este imposibil sa mai recrutezi un muncitor necalificat cu 120 de euro in Bucuresti

Camelia Stanculescu: "Un sef din zona de productie ia, in medie, in Bucuresti intre 1.000 si 1.500 de euro, iar in restul tarii, pentru aceeasi pozitie, se castiga intre 700 si 1.200 de euro."

06.08.2007, 12:59 441

Salariile din Capitala sunt, in medie, cu cel putin 50% mai mari decat in celelalte orase din provincie, iar la nivel de pozitii manageriale diferentele se accentueaza si mai mult, spune Camelia Stanculescu, general manager al reprezentantei locale a Manpower, unul dintre cei mai mari jucatori din lume in leasing de personal.
"Astazi, in Bucuresti este aproape imposibil sa recrutezi muncitori necalificati pentru salariul minim pe economie (120 de euro net sau 360 de lei - n. red.)", afirma Stanculescu.
Pe de alta parte, diferentele salariale dintre Bucuresti si provincie nu sunt atat de vizibile in cazul unor domenii cum este IT-ul, unde raportul este mult mai echilibrat.
Plaja dintre nivelul minim salarial si cel maxim este mai extinsa in provincie. "Un sef din zona de productie ia in medie in Bucuresti intre 1.000 si 1.500 de euro, in timp ce in restul tarii, pentru aceeasi pozitie se castiga intre 700 si 1.200 de euro", spune general managerul Manpower.
Ritmul de crestere al salariilor din zonele dezvoltate ajunge la aproximativ 25%, o rata de crestere mai mare inregistrandu-se la companiile care au inceput cu salarii sub medie, iar acum isi aliniaza politica salariala la cea a pietei.
Daca in anii '90, erau zeci de candidati pe o pozitie, toti foarte buni, acum companiile ii cauta pe cei doi-trei candidati. Situatia nu este anormala, intrucat, spune Stanculescu, numarul investitorilor a crescut, iar noi, ca populatie, am ramas aceiasi.
In aceste conditii, multi dintre cadidati au asteptari putin ireale. "E usor sa termini facultatea si sa spui 'in doi-trei ani vreau sa fiu top manager'. Ar trebui sa-ti propui sa fii un bun specialist, si apoi cu siguranta vei ajunge sa ii inveti si pe altii. Un manager nu mai este un sef, intrucat cei care ii coordoneaza pe altii nu inseamna ca ii conduc", apreciaza general managerul Manpower. In aceste conditii, maturizarea pietei muncii locale ar trebui sa pornesca de la candidat. "Companiile au facut deja primul pas", afirma ea.
In urma cu 15 ani, externalizarea recrutarii se facea doar pentru pozitiile de middle si top management. "Asa au aparut firmele de recrutare, prin cautarea de talente la nivel managerial" , explica Stanculescu.
La inceputul anilor '90 etapa managementului tehnologic a fost depasita, iar apoi au inceput investitiile in oameni, de sus in jos, iar, in prezent, organizatiile au realizat ca toate pozitiile sunt "strategice". Chiar si pentru un contabil, chiar daca la inceput nu parea o pozitie-cheie, poate e mai bine sa vorbesti cu o firma de recrutare, intrucat candidatul pe care il angajezi nu are doar rolul de a umple un gol intr-o organigrama, ci trebuie sa contribuie la succesul si dezvoltarea unei companii.
Departamentele de resurse umane urmeaza, in prezent, trendul corect de dezvoltare. Daca in anii '80-'90, resursele umane insemnau in Romania departamentul de personal, apoi au trecut la faza in care se ocupau de recrutare. "A treia etapa extinde rolul departamentelor de HR spre implementarea de instrumente de dezvoltare a performantelor, a carierei, ocupandu-se tot mai putin de activitatile de recrutare, pe care le externalizeaza", spune Stanculescu, care adauga ca a patra etapa este externalizarea completa a serviciilor auxiliare businessului unei organizatii.
Aproape 60% din activitatea firmei o reprezinta munca temporara, iar 40% este reprezentata de recrutare.
Unul dintre avantaje externalizarii recrutarii este faptul ca firmele specializate in recrutare cunosc foarte bine piata, fiindu-le mai usor sa atraga personal, spune general managerul Manpower. Avantajul candidatilor? "E mai usor sa-ti trimiti CV-ul la o singura firma de recrutare decat la toate companiile din segmentul de piata care te intereseaza", spune Camelia Stanculescu.
Daca pana in urma cu cativa ani, eram interesanti ca piata datorita fortei de munca ieftine, acum vedem companii interesate sa investeasca in servicii, fiind atrase de forta de munca specializata din Romania. "Va trebui sa invatam sa vindem acest avantaj investitorilor. Acum cinci ani vorbeam despre ce puteam sa facem. Acum avem deja exemple de succes pe care le putem promova", spune ea.
Desi diferente semnificative intre salariile de la noi si cele din alte tari europene occidentale vor mai exista inca 10 ani de acum inainte, intre timp, trebuie sa adaugam si alte avantaje compensatorii pietei fortei de munca. "Suntem peste 20 de milioane de locuitori si avem centre universitare puternice", argumenteaza Stanculescu.
Cei mai activi angajatori ai momentului sunt cei care dezvolta centre de suport, call-centere, companiile care activeaza in zona de servicii bancare, servicii de telecomunicatii, productie. "Se cauta oameni in vanzari, uneori in combinatie cu partea tehnica, manageri in toate domeniile, ingineri", afirma Stanculescu.
Manpower estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste de 10 mil. euro, ceea ce inseamna o crestere de peste 100% fata de anul trecut. Explicatia sta in extinderea la nivel regional si dezvoltarea pe cele doua linii principale de business: pe de o parte recrutarea si pe de alta parte munca temporara.
Compania are opt agentii in tara, dintre care doua sunt in Bucuresti, si o a treia urmeaza sa fie inaugurata. Stanculescu spune ca extinderea si specializarea pe agentii in interiorul companiei este o caracteristica a businessului Manpower in lume, din doua motive: proximitatea fata de client si specializarea in functie de profilul candidatilor cautati. "In Franta, spre exemplu, care este cea mai mare filiala a companiei, exista aproape 1.000 de agentii, dintre care peste 130 se afla in Paris", afirma ea.
Manpower va mai deschide anul acesta inca trei-patru agentii in orase in care nu este prezenta deocamdata, ca Iasi, Ploiesti sau Sibiu.
Compania are aproape 70 de angajati permanenti si gestioneaza aproximativ 2.000 de salariati temporari, dintre care 30% sunt angajati in Capitala, iar restul in provincie. Cel mai mare client pentru munca temporara este o companie din domeniul electronic, din afara Bucurestiului, pentru care lucreaza aproape 600 de angajati.
Compania a plasat in 2006 aproape 3.000 de oameni, iar pentru acest an, pe baza proiectelor confirmate in primele cinci luni, se estimeaza ca numarul lor va ajunge la aproape 6.000.
Manpower ofera inca din 1948 servicii de munca temporara, prin care agentia "inchiriaza" personal companiilor pe o perioada determinata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO