Companii

Marii retaileri profita de criza pentru a-si impune propriile branduri: in ultimul an au avut un plus de vanzari de 80-100 mil. euro

Marii retaileri profita de criza pentru a-si impune propriile branduri: in ultimul an au avut un plus de vanzari de 80-100 mil. euro
06.06.2010, 23:36 114

Marcile proprii ale retelelor de magazine de bunuri de largconsum iau 4,5% din cheltuielile curente ale unei gospodarii, arataun studiu GfK realizat in primul trimestru. Mai mult, doar doi dinzece consumatori care au incercat aceste produse spun ca nu le-aumai cumparat a doua oara.

Cresterea sensibilitatii la pret a clientilor si reducereadrastica a investitiilor producatorilor in lansari de noi branduriau constituit un teren propice pentru dezvoltarea marcilor propriiale retelelor de magazine.

Astfel, in ultimii ani brandurile lanturilor de retail au avut ocrestere de vanzari estimata la 80-100 mil. euro, in conditiile incare in T1 din 2009 acestea aveau o cota valorica de 4,1% dintr-opiata de circa 20 de miliarde de euro.

La nivelul pietei de bunuri de larg consum, vanzarile marcilorproprii ale retailerilor pot fi estimate astfel la aproximativ 800mil. euro, ceea ce reprezinta aproape 10% din segmentul retailuluialimentar modern.

Pe pietele dezvoltate din vestul Europei, unde retailulmodern detine peste 80% din piata, precum Germania, Franta siOlanda, marcile retailerilor au in prezent o cota de peste 30% insectorul bunurilor de larg consum, potrivit datelor GfK.

"Este un segment de piata care sigur va continua sa creasca inRomania, nu stiu insa daca ar putea ajunge atat de departe, la ocota de 30%. Marcile proprii creeaza in primul rand diferentiereintre lanturile mari de magazine", afirma Gunter Grieb, directorulexecutiv al retelei de magazine cu discount Profi.

Cresc de patru ori mai rapid decat piata

Consumul gospodariilor, per ansamblu, a crescut cu 6% anultrecut fata de 2008 insa a inregistrat o stagnare in volum, in timpce vanzarile de produse marci proprii ale retailerilor au crescutcu 23% in valoare pe segmentul produselor ambalate, potrivit GfK.Aproape toate lanturile internationale de magazine au investit inlansari noi de produse marca proprie in cursul anului trecut. Reala atacat segmentul mediu de pret cu brandul Real Quality careconcureaza atat cu marcile producatorilor romani cat si cubrandurile internationale, iar reprezentantii retelei au anuntat cavor sa majoreze ponderea marcilor proprii la 20% din vanzari panain 2012, fata de 3,5% la nivelul lui 2009. Anul trecut, brandurileproprii ale Real Romania au avut vanzari de circa 23 mil. euro.

La randul lor, francezii de la Carrefour au adus pe piataprodusele Carrefour situate pe segmentul mediu de pret, lansate lanivel international tot anul trecut.

Cel mai mare jucator din comert, reteaua Metro Cash & Carry,a pariat si el pe brandurile proprii prin relansarea portofoliuluide marci Metro la nivel international, ceea ce va dubla pondereaacestora in vanzarile totale ale magazinelor pana la 20% in2012.

Cea mai recenta lansare a fost anuntata in urma cu cateva zilede reteaua de hipermarketuri cu discount Kaufland, care a listat400 de produse K-Classic. Spre comparatie, un magazin din retealisteaza in total circa 15.000 de articole.

In urma cu cateva saptamani, brandurile proprii au fost"vedetele" deschiderii primului supermarket Carrefour Market dinBucuresti, in cartierul Militari: in ziua inaugurarii, acestea aufost cele mai vandute produse din magazin.

"Cele mai vandute produse in Carrefour Market Militari in primazi de operare a supermarketului au fost zaharul marca proprieCarrefour, bananele, uleiul de floarea-soarelui Carrefour, rosiilesi puiul grill marca proprie Carrefour", au precizat reprezentantiiCarrefour Romania.

De ce cumpara clientii marci proprii

In ultimul an, rata de penetrare a marcilor proprii aleretailerilor aproape s-a dublat: daca in aprilie 2009 doar 46%dintre consumatori au incercat aceste produse (cel putin o singuradata), studiul realizat de GfK in primul trimestru din an arata orata de penetrare de 88%.

Cel mai mare atu al acestor produse este pretul mai mic decat albrandurilor consacrate, potrivit reprezentantilor GfK.

La raftul unui hipermarket sau magazin cash & carry,diferenta de pret intre un produs marca proprie retailerului si unbrand al producatorilor mari din piata care nu se afla la promotieeste de 10 - 20%.

Cum obtin retailerii aceste preturi?

Pentru fiecare extindere a gamei de produse marca proprie, unretailer mare organizeaza licitatii pentru a alege cel mai ieftinproducator care ii poate livra produsul conform specificatiilorlegate de calitate din caietul de sarcini.

In medie, circa 70-80% din produsele marca proprie ale unui lantde hipermarketuri sau magazine cash & carry sunt fabricatelocal.

Fara investitii in promovare

Spre deosebire de brandurile producatorilor, marcile proprii nuau cheltuieli de promovare, pentru ca isi creeaza notorietateprintr-o pozitionare buna la raft. In plus, retailerii nu aucheltuieli de listare a produselor.

Aceste doua categorii de costuri pot ajunge, in cazul unui brandmare de pe piata, la 10-20% din cifra de afaceri generata.

Producatori de talie internationala spun ca brandurile maridevin mai competitive pe piata datorita promotiilor, ceea ceafecteaza evolutia marcilor proprii ale retailerilor care pariazadoar pe preturi in lupta cu celelalte produse.

"Eu cred ca marcile proprii ale retailerilor sunt amenintate descaderea preturilor brandurilor mari", a spus Liviu Sfrija,presedintele Henkel Romania, companie cu afaceri de 135 mil. euroin industria bunurilor de larg consum si a adezivilor pentruconstructii.

Chiar si vanzarile din chioscuri si mini-marketuri suntimpulsionate de dezvoltarea marcilor proprii ale marilor lanturi demagazine, mai arata datele de la GfK.

Potrivit studiului citat, o treime din consumatori au cumparatdin magazinele mici cel putin o data marci proprii aleretailerilor.

"Foarte multi comercianti mici cumpara produse marci proprii alemagazinelor cash & carry si chiar ale hipermarketurilor pentrurevanzarea acestora", a explicat Diana Toma, directorul divizieiClient Service din cadrul GfK Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO