Companii

Masinile second hand au pus frana puternica in 2002

17.02.2003, 00:00 14

60%. Cu atat au scazut importurile de automobile second-hand anul trecut. Dupa introducerea obligativitatii normelor de poluare Euro 3 si in cazul importurilor de masini de mana a doua, numarul lor a ajuns la putin peste 21.000.
"Era de asteptat o astfel de scadere o data ce nu s-au mai putut importa automobile care nu respecta normele de poluare Euro 3", a declarat Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
In aceste conditii, spune Carp, "o buna parte dintre cumparatorii de automobile second-hand s-au orientat spre masinile produse in Romania, echivalente ca pret, dar si spre masini de import noi", adauga Carp.
Ca urmare, importurile second-hand au scazut dramatic de la 53.700 de unitati in 2001 la 21.100 de unitati. Scaderea a fost compensata intr-o buna masura de cresterea vanzarilor de automobile noi.
Automobilele produse in Romania au avut anul trecut vanzari mai mari cu 11,6%, pana la 67.500 de unitati reusind pentru prima data in ultimii 5 ani sa-si stopeze declinul. Importurile de automobile noi au continuat ritmul de crestere din ultimii ani, reusind sa "pluseze" cu 43%, pana la 44.400 de unitati, ceea ce reprezinta un record pentru Romania de dupa 1990.
Cu toate acestea, in ansamblu (automobile noi si second-hand din import si vanzari din productie locala), piata romaneasca a scazut usor (8,3%) in anul 2002 fata de anul 2001, deoarece scaderea vanzarilor la auomobile second-hand (peste 32.500 de masini) nu a fost in totalitate acoperita de cresterea vanzarilor de masini noi (doar 20.500 de masini).
Pentru acest an insa analistii anticipeaza cresteri atat in ceea ce priveste vanzarile de automobile noi, cat si second-hand.
"Este o tendinta normala ca anul acesta si in ceilalti ani pana la introducerea obligativitatii respectarii normelor Euro 4 pentru importurilor sa creasca vanzarile de automobile second-hand. Astfel, daca anul trecut respectau normele Euro 3 doar automobile produse in urma cu 2-3 ani, care aveau in general preturi ridicate, faptul ca a mai trecut un an inseamna automat scaderi de preturi care le fac mai atractive pentru a fi importate si vandute pe piata second-hand" crede Carp.
Potrivit acestuia, o evolutie similara a avut loc si dupa introducerea in 1998 a normelor Euro2, cand importurile second-hand au scazut considerabil, dar au crescut , sau si-au patrat acelasi nivel in anii ce au urmat.
In privinta vanzarilor de automobile noi, directorul executiv al APIA anticipeaza un ritm de crestere de 20%. "Estimam o crestere intre 16% si 23% pentru piata romaenasca de automobile noi in acest an, in conditiile in care s-au dezvoltat foarte mult sistemele de finantare. Si aici nu ma refer neaparat la sistemul de leasing, care reprezinta de mai multi ani ponderi importante in vanzarile de automobile ci l;a sistemul de credit pentru persoane fizice, care anul trecut a cunoscut o puternica dezvoltare" adauga Carp.
Anul trecut, 58% dintre autoturisme si 63% dintre autovehiculele comerciale au fost cumparate prin leasing.

Nemtii, pe tot terenul la second hand
"Masina germana este cea mai buna dintre masini: este fiabila, rezistenta si puternica". Acest mit, raspandit in general atat pe piata romaneasca cat si pe cea europeana in general, este cel mai bine ilustrat de piata second-hand. Daca in cazul vanzarilor de masini noi din import, marcile franceze (Renault, Peugeot, Citroen) au depasit in vanzari pe cele germane (Audi, BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen, precum si marca ceha Skoda care este asimilata ca o masina germana), in cazul pietei second-hand situatia este complet diferita.
Astfel, din cele mai vandute sase marci de automobile second-hand vandute, cinci sunt germane, iar a sasea (Ford), are multe modele care sunt produse tot in Germania.
Cea mai vanduta marca de automobile second-hand a fost anul trecut, la fel ca in ultimii ani, Opel care reprezinta 37% din aceasta piata. Aceasta inseamna ca in 2002 s-au importat in Romania peste 4.800 de automobile Opel second-hand, adica de doua ori jumatate cat importurile de automobile Opel noi. Volkswagen detine detasat locul doi, cu peste 3.300 de automobile second hand importate, fata de aproape 5.800 noi. Marca Ford este la randul sau preferata de cei care importa automobile second-hand, insa cele 1.000 de automobile aduse anul trecut reprezinta mai putin de jumatate fata de vanzarile de automobile noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO