Companii

Michelin vede ieşirea din criză şi evaluează proiecte noi pentru cele trei fabrici din România

Pete Selleck membru al consiliului executiv Michelin şi preşedinte al diviziei de anvelope de camion Michelin

Pete Selleck membru al consiliului executiv Michelin şi preşedinte al diviziei de anvelope de camion Michelin

13.06.2010, 23:34 359

Compania, cu afaceri de aproximativ 400 de milioane anual înRomânia, angajează circa 3.200 de oameni, din care 300 la fabricade cord metalic RomSteel din Zalău, 1.400 la fabrica de anvelope decamion Silvania şi 1.500 la fabrica de anvelope de autoturismeFloreşti.

"Facem multe lucruri în România, inclusiv activităţi deinginerie. Ne uităm la câteva proiecte speciale pentru Zalău, darnu pot spune prea multe acum. Acolo avem o fundaţie bună şi amlucrat bine în ultimii zece ani", a declarat Pete Selleck, membru al consiliului executiv Michelin şipreşedinte al diviziei de anvelope de camion Michelin.

Fabrica de anvelope de camion a fost preluată împreu­nă cu ceadin Floreşti, Prahova, în 2001, iar în ultimii 10 ani a realizatinvestiţii în modernizare şi a construit în 2003 şi fabrica de cordmetalic care produce zilnic mai mult de 10.000 km de cablu.

Ar putea să producă în România şi anvelope pentruautomobile electrice

"Îmi aduc aminte că la momentul integrării uzinelor în grupulMichelin m-a şocat atitudinea oamenilor din uzină, cărora parcă leera frică să vorbească cu managementul, să se implice. Am vizitatînsă uzinele în anii următori, am pus la punct interacţiunea dintremanagement şi angajaţi şi am văzut că atitudinea lor s-a schimbat",a spus Selleck pentru Ziarul Financiar la forumul internaţional"Challenge Bibendum 2010", organizat de Michelin la Rio deJaneiro.

Odată cu investiţiile reprezentanţii companiei spun că a crescutşi gradul de competenţă al angajaţilor, astfel că de câţiva ani şiîn România se aplică aceleaşi cerinţe ca pentru întreg grupul, careinclude 72 de fabrici în 19 ţări: creşterea anuală aproductivităţii de 6%.

Din acest motiv, unul dintre cei trei geranţi (oamenii dedecizie executivă) ai companiei, directorul diviziei de cercetareşi dezvoltare al Michelin, spune că în anii următori în România arputea fi produse şi anvelope pentru automobile electrice, anvelopecare încorporează un nivel tehnologic mai avansat decât anvelopelenormale şi decât anvelopele eco, care ajută la economisireaconsumului de combustibil al autovehiculelor.

"Fabrica Victoria Floreşti produce anvelope Michelin de ultimăgeneraţie şi este posibil să introducem acolo şi producţia deanvelope pentru vehicule electrice. Monitorizăm fabrica foarteatent", a declarat Didier Miraton, managing partner Michelin, carealături de Michel Rollier, membru al familiei Michelin, şi JeanDominique Senard asigură conducerea grupului francez.

Anvelopele Michelin, BF Goodrich, Kormoran şi Kleber produse laFloreşti sunt exportate la nivel european, în America de Nord şiAsia. Uzina este furnizor de primă echipare şi pentru AutomobileDacia.

Job sharing şi reducere a săptămânii de lucru pentruajustarea producţiei

Sectorul producţiei de anvelope a resimţit în ultimii doi aniaceleaşi efecte ale crizei ca sectorul construcţiei de automobile.Producţia de autovehicule în 2009 a scăzut la nivel mondial cu13,5% în 2009, la 60,9 milioane de unităţi, potrivit OICA(Organizaţia Internaţională a Producătorilor de Autovehicule), ceeace s-a resimţit în întregul sector de furnizori dedicaţi. Scădereavânzărilor de anvelope a avut în acelaşi timp şi o sursă secundară,reducerea consumului pentru înlocuire, întrucât consumatorii auredus treptat din cheltuielile aferente şi din kilometri parcurşianual cu autovehiculele.

"Am ştiut că piaţa va avea un declin de la jumătatea lui 2008.Ne-am preocupat apoi de invetar, de pieţele care nu erau înscădere, şi am organizat săptămânal un consiliu de management.Strategia presupune întărirea în Vest şi creştere în Est, deoareceproductivitatea fabricilor din pieţele vestice ne asigură produsede calitate iar pieţele estice se dezvoltă în continuare", adeclarat Florent Menegaux, preşedinte al Diviziei de Strategie şimembru în consiliul executiv al Michelin.

Regândirea strategiei a presupus reducerea volumului de resurseinvestite cu 50% şi păstrarea obiectivelor strategice, precumfabricile noi din Brazilia sau China. Bugetul de cercetare şidezvoltare al Michelin depăşeşte anual 500 de milioane de euro.

"A trebuit să reducem şi costurile în fiecare fabrică iarfiecare echipă a găsit soluţii. În Canada s-a recurs lajob-sharing, unde doi muncitori împărţeau acelaşi job şi salariu,dar nu şi beneficiile suplimentare, iar în Spania s-a ales cazilele de lucru ce erau tăiate să fie lucrate în alte perioade, cucerere mai mare", a spus Pete Selleck.

În România, la finalul anului 2008 şi în primele luni din 2009Michelin a redus săptămâna de lucru pentru a ajusta producţia lanivelul cererii. Activitatea a fost reluată la nivelul anterior întoate fabricile la finalul primului trimestru al anului trecut,când în urma renegocierii contractului colectiv de muncă angajaţiiau primit şi o majorare salarială de 5%.

În ceea ce priveşte efectivul personalului, 109.000 de angajaţila nivel mondial din care mai mult de 3.000 în România, membriiconsiliului de management al Michelin spun că au adoptat o politicăde conservare, prin îngheţarea angajărilor şi prin reducereanumărului total prin plecări voluntare şi pensionări.

"Există semne acum că economia revine, dar firmele,transportatorii, nu au încă încredere. Ieşim mai repede decâtcredeam în urmă cu un an din criză. Vestul Europei şi Europa parcăeste ultima zonă care îşi revineînsă. Există activitate, să ne uităm la Germania. De aceea acum negândim să reîncepem angajările în unele zone", a spus PeteSelleck.

În ce direcţie merg anvelopele viitorului

Michelin, Continental, Pirelli şi Bridgestone au introdus înultimii ani în piaţă produse care au fost dezvoltate în scopuleconomisirii de combustibil prin reducerea greutăţii anvelopei, arezistenţei la rulare şi chiar prin folosirea unor materialealternative care emit un volum mai mic de gaze de seră.

În perioada următoare normele europene şi internaţionale voraccelera acest proces, astfel încât producţia de anvelope eco, şiîn curând de anvelope pentru automobile electrice, va creşte maiputernic. Michelin a introdus primul produs din gama Energy Saverîn 1992.

"Până în 2012, 30% din anvelopele produse acum vor dispărea dinpiaţă pentru că nu vor mai fi conforme cu normele impuse, iar pânăîn 2016 procentul va urca la 70%. Acest lucru înseamnă noi produseşi noi tehnologii, iar adaptarea o facem deja în fabrici, inclusivîn România", a spus Didier Miraton.

El a adăugat că în prezent consumatorul acordă un interes din ceîn ce mai mare la parametrii anvelopei, în special la rezistenţa laînaintare şi la forţa de frecare cu carosabilul, întrucât suntcorelate cu până la 30% din consumul unui automobil.

"Este surprinzător cum în criză mulţi oameni au venit să cumpereacest fel de anvelope. De aceea cota noastră de piaţă a crescut înEuropa. Se întâmplă în toate pieţele acum, inclusiv în Rusia", aspus Didier Miraton.

Astfel, ştiind că din exploatare poate economisi sume importante( la fiecare 100 de kilometri consumul este redus cu 0,2 litri încazul anvelopelor cu tehnologie nouă), consumatorul acceptă săplătească cu până la 10% mai mult pentru tehnologie maiavansată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO