Companii

Mihai Ghyka: Suntem in business-ul cel mai dinamic si mai competitiv din Romania

14.12.2005, 19:13 16

Noul director general al Interbrew, companie aflata pe locul trei pe piata locala a berii, spune ca pentru fiecare hectolitru de bere vandut, cheltuielile de promovare pe media au crescut cu 33% in acest an.

"Suntem in business-ul cel mai dinamic si cel mai competitiv din Romania. Este o piata pe care exista 5 jucatori importanti, care detin 87% din piata, patru dintre acestia fiind companii multinationale, aflate in top 10 mondial. In spatele fiecarui jucator sta o rigoare a afacerilor si un suport puternic pe care-l ofera statutul de multinationala", spune Mihai Ghyka. El va prelua functia de director general de la inceputul lunii ianuarie, venind de pe pozitia de director de marketing.

Ghyka, care a fost pana la jumatatea lunii decembrie si presedinte al filialei locale a International Advertising Association (IAA), precizeaza ca societatile din industria berii sunt cei mai mari investitori in publicitate din Romania. De exemplu, bugetul rate-card alocat de Interbrew in acest an pentru promovare a fost de circa 75 mil. euro.

"Piata de publicitate pentru bere a crescut in acest an cu 38% in euro, in timp ce volumele au inregistrat o crestere de doar 4,5%", explica Mihai Ghyka. In acest context, costul de a face branduri este din ce in ce mai mare. "Practic pe fiecare hectolitru de bere vandut, cheltuielile de promovare pe media au crescut cu 33%", spune Ghyka.

Pentru Interbrew, peste 80% din volumele vandute in ultimii doi ani vin din inovatii, din lansarea de noi marci (Beck''s), sau din produse care au suferit modificari la nivel de ambalaj. "Acest trend va continua si in perioada urmatoare. Am inteles de la inceput necesitatea unor branduri nationale si am fost printre primii care au dezvoltat distributie nationala", declara Ghyka.

El considera ca acest lucru a contat enorm, majoritatea afacerilor companiei fiind realizate in continuare cu partenerii traditionali, chiar daca modalitatile de a face afaceri s-au modificat radical de ambele parti. "Distribuitorii nostri au crescut odata cu noi", a mai spus Ghyka.

In opinia lui Mihai Ghyka, piata locala de bere ramane fragmentata in continuare, atat la nivel de branduri, cat si de companii.

"Brandurile care se lupta pentru suprematie au fiecare o cota de piata de 11%", explica Mihai Ghyka. El mai spune ca nici diferentele de cota de piata intre primii trei jucatori nu sunt mai mari de 3-4%.

"Cred ca nu vor mai exista achizitii semnificative, de vreme ce 87% din piata e in mainile a 5 jucatori. Chiar daca vor mai fi preluari, ele nu vor schimba cursul lucrurilor", considera Ghyka. In opinia lui, un impact mai semnificativ il va avea patrunderea marcilor globale, dupa 2007. "Zidul comercial va disparea, iar eu ma gandesc in special la importuri, la patrunderea produselor straine cu preturi care vor concura puternic brandurile produse local. Acest lucru va pune o presiune mult mai mare pe marcile premium si superpremium existente, dar va crea si o crestere a cererii din partea consumatorului", este de parere Mihai Ghyka.

De cealalta parte, berea populara va continua sa fie sustinuta de preferintele consumatorului roman pentru branduri produse local. "Berea populara e un segment care are un caracter local si care depinde foarte mult de preferinta consumatorului roman pentru marcile locale. Batalia se va da pe categoria produselor premium si superpremium", afirma noul director general al Interbrew.

De la inceputul lui 2006, Mihai Ghyka il va inlocui in functia de director general pe Mihai Albu, promovat in cadrul InBev ca presedinte Business Unit, cu responsabilitati pentru Ungaria, Croatia si Cehia. Intrat in companie in urma cu 10 ani, Mihai Ghyka a fost mai intai controller financiar si apoi director de marketing.

"Schimbarile s-au produs brusc, cum de altfel se fac toate trecerile intr-o companie mare. Deciziile se iau foarte rapid, orice planuri de cariera ai avea, schimbarile se intampla sub imperiul momentului", considera Mihai Ghyka.

Ghyka va conduce filiala locala a unei companii multinationale, care are 3 fabrici in afara Bucurestiului si un birou in capitala, 720 de angajati, un volum de vanzare de 2,5 milioane de hectolitri si 39 de distribuitori de care "directorul general trebuie sa fie aproape".

In cei 11 ani de prezenta pe piata romaneasca, Interbrew a realizat investitii de peste 145 de milioane de euro pentru consolidarea marcilor pe care le produce local, Stella Artois, Beck''s, Bergenbier si Noroc. Toate acestea au dus la cresterea volumului de produse de la 100.000 hectolitri de bere in 1995 la 2,5 milioane de hectolitri in prezent.

Pentru Ghyka, prima misiune este de a continua sirul rezultatelor bune din anii trecuti, avand in minte politica InBev care stabileste o crestere de minimum 10% in fiecare an. "Nu exista magie in afaceri, totul e un calcul rational si tine de capacitatea de a intelege consumatorul si de a te adapta la cerintele sale", considera Mihai Ghyka.

Alaturi de mentinerea ritmului de crestere, un obiectiv important in strategia viitoare a Interbrew tine de dezvoltarea angajatilor companiei. "Voi pune accentul pe oameni, pe dezvoltarea persoanelor cu potential in companie si pe recrutarea unor tineri care sa-si construiasca o cariera in Interbrew", mai spune Ghyka.

In primele noua luni din acest an, Interbrew Romania a inregistrat o crestere de aproape trei ori mai mare decat a pietei berii, datele companiei de cercetare a pietei MEMRB aratand vanzari mai mari cu 7% fata de aceeasi perioada din 2004, pe fondul cresterii pietei cu 4,5%. Potrivit aceleiasi companii, cota de piata a Interbrew era de 21,4% dupa primele noua luni din acest an. Principalele motoare de crestere pentru Interbrew in acest an au fost Bergenbier, Bergenbier Q-Pack si Noroc PET.

La sfarsitul anului 2004 cifra de afaceri a grupului Interbrew Romania a fost de 103 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO