Companii

Mihai Miron, antreprenorul care a facut prima tranzactie din farma acum 10 ani: Nu vreau sa mai vand. Inca am destule idei

Mihai Miron, antreprenorul care a facut prima tranzactie din farma acum 10 ani: Nu vreau sa mai vand. Inca am destule idei
17.02.2010, 00:00 1396

Antreprenorul afirma ca nu sia uitat niciodata legaturile culumea satului care lau determinat sa investeasca intro ferma injudetul Alba.

Pe lista investitiilor pe care Miron le are in derulare si careil leaga in continuare de zona farmaceutica este o fabrica demedicamente in Republica Moldova pe care o detine in parteneriat cuGSK, iar "de cand comunistii au pierdut acolo cred ca este ooportunitate de investitii acolo".

Proaspat venit la Bucuresti, dupa cateva coborari pe partia deschi din Brasov, unde Ropharma, principalul business in care Mironse implica acum, isi are sediul, omul de afaceri incepe savorbeasca despre reteaua de farmacii pe care o are si despre fuziunea pe care a finalizatoanul trecut, una "complicata cu multe batai de cap".

Un business din "drumul medicamentului"

De profesie farmacist, Miron, 49 de ani, a fost inainte deRevolutie, timp de trei - patru ani, sef de laborator analizemedicale in cadrul unei unitati detinute de Ministerul AparariiNationale.

Ca si in cazul altor antreprenori romani, povestea businessuluilui Miron incepe dupa Revolutie, in acea vreme de "emulatie dupacaderea comunismului, cand fiecare incerca sa faca mai mult".

"Am incercat sa fac mai mult in sistemul in care activam, daracesta era foarte inchis, foarte conservator. Cei cu care lucram lavremea respectiva stiau doar regulile si regulamentele in vigoare.Nu era nicio sansa sa schimbi ceva semnificativ la locul de munca,asa ca am luato pe cont propriu", spune Miron intrun interviuacordat ZF.

A sesizat apoi oportunitatea "formidabila" din piata inconditiile in care la inceputul anilor '90 pe anumite categorii demedicamente, ca de exemplu antibioticele, cererea era mai maredecat oferta.

"Am incercat sa verific daca perceptia mea despre piatamedicamentelor era reala si am ajuns la concluzia ca era suficientsa produci si sa ai un pic de logistica pentru ca sa ajungamedicamentul acolo unde ai nevoie de el. Asa a inceput aventura,care dureaza de ceva timp", spune Miron.

A facut personal dosarele farmaceutice care sa fie aprobate deautoritatile de la acea vreme, sa vada daca se poate sau nu.

El adauga faptul ca "privat" era un peiorativ la vremearespectiva, nu ceva firesc, iar businessman era "bisnitar", pe candcei care incercau sa faca afaceri imobiliare erau considerati"speculanti".

"Nu am luat nimic de la stat. Nu am participat la acea impartiredin anii '90. Eu am cladit totul de la zero, de la cladiriabandonate pe care leam reamenajat, leam remodelat si am facutacolo spatii de productie", mai spune Miron.

Sa asociat cu fosti colegi de facultate, iar ulterior cu uncetatean american de origine romana, Sam Bines, la doi ani de laaparitia Europharm.

"A fost nevoie de un «push» pentru a putea demara mai rapid. Maimult decat de capital, era nevoie si de experienta internationala.Trebuie sa recunosc ca asocierea a avut, pe langa impactul asupracapitalului de lucru, si efect asupra mentalitatii noastre. Nu eraminca iesiti din lentoarea gandirii comuniste. Nu cunosteamdetaliile lumii economice la nivel international. De exemplu, cumpoti sati finantezi un business printrun contract bine negociat sauprintrun termen de plata avantajos".

Ampicilina, prima afacere

Miron isi aminteste ca la vremea respectiva furnizoriiinternationali solicitau plata la livrarea marfii, fara sa acceptetermene de plata, iar in momentul in care un american cu multi anide business in spate discuta, situatia era cu totul alta. In acestfel se puteau obtine credite de trei - patru luni, ceva "denegandit pentru Romania".

"Initial am gandit un business care sa echilibreze cerereaofertade medicamente la nivelul Romaniei. Nu mam gandit atunci la unbusiness care sa aiba impact la nivelul Europei Centrale si de Estsau la nivel mondial ceea ce sa intamplat dupa 1998."

El se refera la faptul ca anul trecut, GSK a anuntat ca are inplan exporturi de 300 de milioane de euro pentru fabrica de laBrasov achizitionata de la Miron si pe care astazi o detine intotalitate, o parte din productie urmand sa ajunga in zeci de statela nivel mondial. Este cel mai mare proiect de export anuntat pepiata locala.

"Am inceput cu produse deficitare, precum Ampicilina, Oxacilina,Eritromicina", isi aminteste Miron. Prin achizitia Europharm,SmithKline Beecham a sarit de pe locul 27 in topul producatorilorde pe piata locala in fruntea clasamentului.

Istoria unei tranzactii

Mihai Miron a fost primul antreprenor din industria demedicamente implicat intro tranzactie de mari dimensiuni pe piatalocala, dupa ce in doua etape succesive compania SmithKline Beecham(astazi GlaxoSmithKline GSK) a preluat grupul Europham, dezvoltatde antreprenorul roman. Dealul a fost finalizat in 2003 si a fostestimat la circa

45 de milioane de dolari. Omul de afaceri nu a precizat insacare a fost parte care ia revenit din aceasta valoare. El isiaminteste ca pe langa SmithKline Beecham, si fonduri de investitiiau mai fost interesate deEuropharm.

Nu regreta ca a vandut Europharm, dar se gandeste ca a fost ceva"nefiresc" pentru vremea respectiva.

Trecerea la modelul de business corporatist impus dupa preluare,sa facut cu "dificultati", iar o parte a echipei nu sa pututadapta.

"Astazi poate diferentele sau mai atenuat un pic, dar la vremearespectiva erau foarte mari. Modul de abordare a businessului,proiectiile de buget, tot ce tine de control, regulile, procedurilede lucru, sunt diferite. Cand e vorba de o afacere de aproape 2.000de angajati trebuie sa ai reguli puse la punct pentru ca altfel nuiese nimic. Aproape toti managerii mei au trecut prin aceste faze:businessul antreprenorial, care a fost Europharm, businessul decorporatie cu toate regulile, iar acum business antreprenorialfacut dupa cunoasterea regulilor corporatiste", a continuatMiron.

Despre primul milion de dolari

In 1993, afacerile lui Miron atingeau pragul de un milion dedolari cu produse precum Ampicilina si Oxacilina, iar Miron afirmaca la acea vreme avea doua treimi din piata, dar ca pretulmedicamentelor era mai ridicat decat astazi, daca se raporteaza lacat era o canistra de benzina. Piata de medicamente atingea in aceaperioada 130 de milioane de dolari, iar acum este de peste 2miliarde de dolari.

Dupa ce o perioada a condus afacerile GSK in Romania, Miron saretras complet si cativa ani nu sa implicat in afaceri cumedicamente.

In 2009 insa el a finalizat fuziunea dintre Ropharma siFarmaceutica Aesculap Targu Mures, Global Pharmaceuticals Brasov siMedica Bacau, fime in care a investit o parte din banii pe care iascos din vanzarea Europharm.

O alta parte a mers intro ferma in judetul Alba, iar Miron spuneca este vorba despre "un business integrat, productia furajelor,zootehnie, procesare lapte si carne". Dea lungul timpului el saimplicat si intro fabrica de lapte praf, iar brandul sub care esteprezent se numeste Bioef.

Dupa fuziunea companiilor din industria farmaceutica, noua firmarezultata, Ropharma, a terminat anul trecut cu un profit estimat de5 milioane de lei (1,2 milioane de euro), iar in 2010 acest profitsar putea dubla. Omul de afaceri spune ca Ropharma are profitpentru ca sa concentrat pe managementul stocurilor.

In ceea ce priveste cifra de afaceri, de 89,5 milioane de lei(21,3 milioane de euro) in 2008, estimarea este de crestere cu 34procente peste nivelul pietei.

Omul de afaceri afirma ca nu are in vedere sa vanda si Ropharmaasa cum sa intamplat in cazul Europharm.

"In 2010 sunt cu totul alte oportunitati decat acum 1015 ani.Iar pe Bursa unde vad ca Ropharma a strarnit interesul pot existadiferite mecanisme de finantare. Inca mai am destul idei care sepot transpune in practica si suficienta energie pentru a lefinaliza", a mai spus Miron.

Cat despre "energie", Miron spune ca dupa interviu se vaintoarce la Brasov pentru a finaliza ziua pe terenul de tenis.

Ce spunedespre:

Cum a intrat in afaceri: Am incercat sa fac mai mult in sistemulin care activam, dar acesta era foarte inchis, foarte conservator.Cei cu care lucram la vremea respectiva stiau doar regulile siregulamentele in vigoare. Nu era nicio sansa sa schimbi cevasemnificativ la locul de munca, asa ca am luato pe contpropriu.

Care au fost primii pasi: Nu am luat nimic de la stat. Nu amparticipat la acea impartire din anii '90. Eu am cladit totul de lazero, de la cladiri abandonate pe care leam reamenajat, leamremodelat si am facut acolo spatii de productie.

Primul milion de dolari facut: Primul milion de dolari sa facutdin vanzarile de Ampicilina si Oxacilina, primele produse, ceea cesa intamplat in 1993. Am avut o perioada in care aveam doua treimidin piata. Era mai mult decat un vis frumos. Si rentabilitatea eracu totul alta.

Vanzarea Europharm: Nu am regretat ca am vandut. Era cevanefiresc la vremea respectiva, neasteptat pentru piata romaneasca.Au fost si fonduri de investitii interesate, unul dintre ele era unfond cunoscut care a mai cumparat alti producatori de medicamentedin Romania. A fost mult mai bine ca am ales varianta cuinvestitorul strategic.

Masurile luate pentru realizarea de profit: Anul trecut amimplementat un management performant al stocurilor. Acel ciclu cashto cash capata o importanta din ce in ce mai mare. La nivel mondialacest indicator sa imbunatatit in sensul ca acest interval sascurtat. In Europa este inspre 3435 de zile, iar in America inspre32 de zile. Noi neam propus un model asemanator cu celamerican.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO