Companii

MOL: Pentru rafinarii, cresterea barilului de petrol nu este neaparat o veste rea

MOL: Pentru rafinarii, cresterea barilului de petrol nu este neaparat o veste rea

Laszlo Varro, chief economist in cadrul MOL: Carburantii din Romania costa aproape la fel de mult ca in tarile din vest, dar puterea de cumparare este mult mai scazuta.

12.06.2008, 21:42 28

Grupul petrolier ungar MOL ia in considerare posibilitatea de a renunta la contractele de aprovizionare pe care le are cu rafinariile din Romania si sa se alimenteze aproape in totalitate din importuri din Ungaria din cauza faptului ca piata angro locala este mai scumpa decat cea ungara.
Reprezentantii grupului spun ca ar fi mai ieftin sa importe combustibilul necesar din Ungaria la care sa aplice costurile de transport decat sa continue aprovizionarea din Romania.
"Noi avem in prezent doua depozite logistice in Transilvania, dar ne gandim sa construim o facilitate pe Dunare prin intermediul careia am putea acoperi aproape in totalitate necesarul de consum pentru piata locala aducand produse rafinate din Ungaria. Investitia s-ar putea ridica la 100 de milioane de euro si s-ar putea finaliza in aproape un an de la luarea deciziei. Acum insa suntem in faza de analiza. Daca vom face acest depozit logistic vom renunta la contractele pe care le avem cu rafinariile locale. Ne-am gandit la acest depozit pentru ca preturile pe wholesale din Romania sunt mai mari decat cele din Ungaria, in conditiile in care la acest calcul adaugam si transportul pe Dunare", a declarat Laszlo Varro, chief economist in cadrul grupului MOL, care a realizat anul trecut afaceri de 533 de milioane de euro exclusiv din operatiunile din Romania.
Printre companiile cu care lucreaza MOL pe piata locala se numara Petrom si Rompetrol. Varro explica preturile mari de pe segmentul angro din cauza unei competitii mai putin puternice, Petrom fiind jucatorul dominant, dar si din cauza unor costuri de rafinare mai mari in comparatie cu unitatile din Ungaria.
"Pentru rafinarii, cresterea barilului de petrol nu este neaparat o veste rea. Depinde de complexitatea fiecarei rafinarii. Daca produci mai multa motorina, produs pentru care cererea este in plina ascensiune, castigi. Rafinariile din Romania nu sunt insa atat de complexe si au nevoie de investitii pentru a deveni competitive", spune Varro.
Cu toate ca pe piata angro preturile din Romania sunt mai mari decat cele din Ungaria, pe piata de retail preturile locale sunt putin mai scazute, iar acest lucru se datoreaza exclusiv politicii de accizare.
"Carburantii din Romania costa aproape la fel de mult ca in tarile din vest, dar puterea de cumparare este mult mai scazuta. La nivel de regiune, acesta este motivul care determina o elasticitate mai sporita a cererii la variatiile pretului la pompa. Daca de exemplu in regiune pretul carburantului creste cu 1%, cererea va scadea cu aproximativ 0,2%. Normal, se poate face trecerea spre masini mai eficiente in ceea ce priveste motorizarea, dar in zona de sud-est a Europei masinile mici sunt oricum dominante", explica Varro. Jucatorii locali spun insa ca cererea de carburanti va inregistra si anul acesta un ritm de crestere de aproape 10%, cu toate ca doar de la inceputul anului preturile la combustibil au crescut in medie cu 20%.
El spune ca singura modalitate prin care un stat poate scoate un avantaj net din faptul ca detine rezerve proprii este prin nivelul redeventelor stabilite, pentru ca oricum pretul petrolului este acelasi oriunde si este dat de piata internationala.
Reprezentantul MOL crede ca pretul real al barilului de petrol este de aproximativ 85 de dolari si ca pe termen mediu cotatiile internationale vor reveni la aceasta valoare, in prezent o mare parte din nivelul record atins fiind speculatie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO