Companii

O afacere in care vanatorii trag in echipamente scumpe

28.09.2006, 15:40 212

Daca in urma cu 5-6 ani, principalul criteriu, care gestiona piata romaneasca de articole pentru vanatoare si pescuit, era pretul scazut al produselor, in prezent, calitatea si brand-ul articolelor urca afacerile comerciantilor cu 15-20% pe an.
Vanatoarea si pescuitul nu mai sunt de ceva vreme hobby-uri la indemana oricui, in conditiile in care pasionatii trebuie sa scoata din buzunar cateva mii de euro pentru a-si procura articolele de care au nevoie. Daca in urma cu 5-6 ani, principalul criteriu care gestiona piata romaneasca de articole pentru vanatoare si pescuit era pretul scazut al produselor, in prezent, calitatea si brandul articolelor incep sa aiba un rol determinant.
Pentru companiile care activeaza pe piata produselor de vanatoare si pescuit schimbarea profilului consumatorului a adus cresteri ale cifrei de afaceri ce uneori au depasit 50% pe an, chiar si in conditiile in care anul acesta au existat unele restrictii impuse pentru prevenirea raspandirii virusului gripei aviare.
Compania Egibo Prod Impex comercializeaza articole de pescuit din 1992, sub brandul Gipo, afacerea fiind demarata de Stefan Popa si Lucian Giusca. "Businessul a demarat din pasiunea pentru pescuit a celor doi actionari. La momentul respectiv piata romaneasca era saraca in articole pentru pescuit si oricine dorea sa-si achizitioneze un fir, un carlig sau o lanseta avea o mare problema. Pornind de la necesitatile de pe piata romaneasca a fost pusa la punct o retea de magazine si de distributie, mai intai in Bucuresti, iar apoi la nivel national", declara Ionut Ionescu, marketing manager Gipo.
In prezent compania detine 30 de magazine proprii in intreaga tara, cele mai importante branduri comercializate Shimano, Gamakatsu, Rapala, Storm, BlueFox, Tica sau VMC. De cativa ani conducerea companiei a dezvoltat si o divizie de camping-sport prin intermediul careia se distribuie pe piata romaneasca produse sub marca Campingaz, Coleman, SeacSub, Nordica si Rollerblade.
"Am intrat si pe acest domeniu deoarece suntem constienti ca, intr-o piata dinamica, in plina dezvoltare, orice companie care doreste sa isi consolideze pozitia si sa se dezvolte, trebuie sa aiba in vedere extinderea portofoliului de produse, in conformitate cu noile trenduri si bazandu-se pe o cercetare amanuntita", precizeaza Ionut Ionescu. Acesta nu a dorit sa ofere o cota de piata pentru Gipo, spunand ca in acest moment nu exista informatii exacte pe acest domeniu. "Valoarea pietei de articole de pescuit a crescut constant ca volum si structura si urmeaza in linii mari trendul general crescator al pietei romanesti. Nici in perioada urmatoare nu vor avea loc modificari semnificative pe aceasta piata, poate doar in cazul in care integrarea europeana va conduce la cresterea veniturilor potentialilor clienti, ceea ce ar duce implicit la cresterea disponibilitatii acestora de a investi in echipamente de petrecere a timpului liber", a mai spus Ionescu.
Egibo Prod Impex are 100 de angajati si estimeaza pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri de 15-20% fata de valoarea de 3,6 milioane de euro, inregistrata in 2005.
Huntingro SRL din Odorheiu Secuiesc este o firma recent infiintata care, in aproximativ patru luni de la infiintare a obtinut o cifra de afaceri de 200.000 de euro. "Pana la sfarsitul anului targetul minim este de 500.000 de euro", spune Kornis Lorand, unul dintre asociatii firmei Hunting. Kornis Lorand si fratele sau Istvan au plecat din Romania in urma cu cativa ani ca sa studieze cinegetica la Budapesta. Acolo, amandoi au descoperit ca afacerile din domeniul pe care il studiau se fac radical diferit fata de felul in care sunt ele practicate in Romania si au invatat cum se construieste o asemenea afacere. "N-am vrut sa raman in strainatate. Am vrut sa ma intorc acasa. Si asa am facut. Am avut relatii foarte bune cu cei de la ocoalele silvice din regiune, cu cei din directiile silvice si mi-a venit ideea sa fac o pagina de web a carei tema sa fie vanatoarea, vanatul, tot ce tine de acest domeniu. In scurt timp, am vazut ca are succes. Asta se intampla in iunie 2005, la vremea aceea eram angajat si intretineam pagina de web doar din pasiune. Apoi, am inceput sa afisez si produse pe pagina de web si am vazut ca interesul creste luna de luna. Am cunoscut multi vanatori, iar in februarie 2006 am deschis firma si m-am ocupat serios de afacere", povesteste Kornis Lorand.
Succesul paginii de internet i-a determinat pe cei doi frati sa gandeasca sa construiasca un plan de afaceri, sa incerce sa obtina o finantare sau un parteneriat de afaceri, cu atat mai mult cu cat furnizorii straini, case cu renume in domeniu cum ar fi Swarowski, Oxo sau Aimpoint din Suedia, Hubertus din Germania sau Laksen din Danemarca au acceptat sa le puna marfa la dispozitie doar cu plata la livrare. "Nu puteam lua un imprumut bancar pentru ca nu aveam garantii, iar banii proprii nu ne ajungeau. Am prezentat planul nostru unui investitor, care a fost de acord sa ne devina partener de afaceri, cu atat mai mult cu cat piata de profil este inca goala", mai spune Kornis Lorand.
In tot acest timp, fratii Kornis si-au extins domeniul de activitate de la vanzarea de accesorii pentru vanatoare, la organizarea de campanii de vanatoare in Harghita. "Pana la sfarsitul lunii viitoare intentionam sa construim o retea de distributie prin magazine in care sa ne desfacem produsele si aceasta retea va cuprinde inclusiv magazinele de tip cash&carry. Targetul nostru este reprezentat de 30 de magazine din orasele mari ale tarii printre care Cluj, Bucuresti si Iasi", mai spune Lorand.
Huntingro are doar trei angajati, dintre care doi sunt chiar fratii Kornis. In oferta firmei Huntingro, vanatorii pot gasi bocanci speciali importati din Canada, dar si camasi, geci, inclusiv palarii dupa ultima moda a marilor case europene in domeniu, importate din Danemarca, Suedia, Ungaria, Marea Britanie sau Cehia. Pretentiosii pot cumpara echipamente cum ar fi binoclurile Swarowski sau echipamentele Oxo cu preturi care pornesc de la 220 euro, dar pot ajunge sa coste chiar si 2000 de euro, "Mergem cu un adaos comercial foarte mic si pe cantitati mari de marfa importata pentru ca sa pot mentine pretul egal cu cel pe care vanatorii l-ar plati pe aceste produse oriunde in lume. Intre timp imi diversific marfa si incercam sa aducem tot ce inca nu se gaseste pe piata de profil. De exemplu, am incheiat un contract cu o firma maghiara care produce dulapuri pentru arme, iar prima comanda este de aproximativ 300 de milioane de lei, adica peste 8.000 de euro. In viitorul apropiat vom importa si arme de vanatoare. Acum avem un contract cu un armurier cu care colaboram acum la vanzarea armelor, dar si pentru serviciile post-vanzare exact asa cum am vazut ca se intampla in Germania sau Ungaria", mai spune Lorand.
Specialistii spun ca pentru a-si satisface pasiunea pentru vanatoare, amatorii scot din buzunare minimum 10.000 de euro pentru a se dota cu pusti, gloante, echipament si ustensile de calitate si care sa poarte inscriptia unei marci de renume. La aceasta suma se mai adauga transportul, cazarea si taxele de vanatoare. "In Transilvania la mare cautare sunt gonele de mistreti si vanatoarea de ursi, care in functie de exemplarul doborat, costa intre 200 de euro/animal vanat si 1.500 de euro. In Ungaria de pilda, taxa pentru vanarea unui cerb costa aproximativ 2 milioane de forinti, echivalentul a catorva sute de euro", mai declara Lorand.
De cealalta parte a pietei de profil se afla producatorii locali, iar pe o piata de nisa pana acum destul de modest reprezentata, firmele autohtone care produc si comercializeaza articole si accesorii pentru vanatori din Romania sunt de cele mai multe ori necunoscute publicului larg. Rareori se gasesc in retelele mari de magazine si aceasta mai ales pentru ca nu pot asigura o cantitate suficienta de marfa care sa le deschida accesul inspre acest tip de comert. De cele mai multe ori, acesti producatori sunt pasionati care fac din productia de serie mica de accesorii pentru vanatoare o mica afacere de familie, care aduce sezonier un venit in plus.
"Afacerile mele legate de acest domeniu merg, dar sub asteptari, iar in lipsa acestora cererea si oferta s-au intalnit mai greu. Dupa cum stiti, vanatoarea este o activitate sezoniera. Vanzari sunt din august pana prin septembrie, in rest trebuie sa ai o alta sursa de venit", spune Stelu Platon, directorul firmei Ancona-P din Toplita, producator de bocanci, genti si teci din piele pentru cutite, gloante sau pusti de vanatoare. "Pe langa incaltaminte si marochinarie am si doua pensiuni turistice si o minitipografie. Cifra de afaceri pe partea de productie a firmei este de 130.000 de euro anual din cele 150.000 de euro inregistrate de toata compania", mai declara Platon. El adauga ca in anul 2004 firma avea 30 de angajati, dar in prezent mai sunt doar 10. Lipsa fortei de munca se resimte cu atat mai mult in orasele mici ale tarii de unde migratia spre tarile europene a fost cu atat mai masiva. "Am deschis firma in 1992. Am lucrat in Clujana si m-am orientat spre productia de incaltaminte. Pe atunci eram putini producatori si ne mergea foarte bine. Am distribuit in Selgros, Carrefour, Metro, dar din motive de piata am renuntat. Oferta chinezeasca si mai nou indiana care a patruns pe piata e omniprezenta inclusiv in hipermaketuri. Produsele destinate vanatorilor le distribuim prin magazinele asociatiilor judetene de vanatori si pescari", mai spune Platon. Ancona-P are acum patru asociati, iar principalul asociat este Stelu Platon.
Aceeasi problema o semnaleaza un alt mic producator de accesorii pentru vanatoare si calarie. Antal Prod SRL din Deva a fost infiintata in anul 1993 de Liviu Antal, de formare inginer electronist. "Sunt pasionat de cai. Am chiar cativa cai pentru calarie pentru care am vrut sa fac harnasamente. Asa am inceput", spune Antal. Acum, firma sa are o cifra de afaceri de 120.000 de euro pe an, pe care ii realizeaza din productia si vanzarea de harnasamente, sei pentru cai, teci pentru cutite, portarme si portgloante, curele din piele. "Am 12 angajati. In 2005 am avut o crestere a cifrei de afaceri cu doar 10% pentru ca ne-a afectat puternic scaderea valutei. In 2005 cresterea cifrei de afaceri a fost de 50%. Imi distribui produsele in pet-shopuri si in magazinele de vanatoare. Abia 40% din productie vizeaza accesoriile pentru vanatoare pentru ca aceasta activitate este sezoniera", declara Antal. El spune ca resimte puternic competititia generata de invazia pe piata a produselor chinezesti si mai nou, a produselor importate din India.
In aceasta activitate este implicat si sculptorul Pap Laszlo, care in micul atelier pe care il are in Odorheiu Secuiesc realizeaza mici decoratiuni de interior, pe care le sculpteaza in coarne de cerb. "Manufactura nu e neaparat bine platita. Eu lucrez singur. Pentru mine e un hobby. Am participat la Targul Artizanilor din Bucuresti, la expozitiile din Timisoara si la targuri in Ungaria. Acolo am intalnit oameni de afaceri si am fost cunoscut. Sculptez in os din 1990 si am comenzi de la vanatori din Statele Unite, Canada, din Europa, de peste tot. In general vin vanatorii la mine si cumpara direct", spune Laszlo.
El isi procura materia prima de la directiile silvice din zona. Cel mai scump produs al sau este un ceas de perete realizat exclusiv din coarne de cerb sculptate manual. Manosele ceasului, dar si reprezentarile orare de pe cadran sunt sculptate diferit, prelucrate cu maxima precizie si finete. "In functie de marime un ceas de acest tip costa 1.000 pana la 3.000 de euro si sunt si clienti romani dispusi sa plateasca acest pret pentru un asemenea ceas. In fiecare an afacerea mea are o crestere de 10%", explica Laszlo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO