Pentru o vacanţă de 1.000 de euro un român trebuie să scoată acum din buzunar cu 310 lei mai mult faţă de cât ar fi plătit la începutul acestui an, pe fondul deprecierii leului.
"Toată situaţia politică a bulversat segmentul de călătorii, anii electorali sunt cei mai dificili pentru călători. Pentru a compensa creşterea preţurilor şi a nu pierde clienţi am introdus o promoţie", a declarat Mircea Vladu, reprezentant al Prestige Tours, parte a grupului Happy Tour, cel mai mare jucător din turism. De la începutul anului leul s-a depreciat cu 6,5% faţă de euro.
Pentru pachetele charter organizate de Prestige Tours în Grecia insulară, la achiziţionarea în iulie a unui pachet charter pentru două persoane adulte se oferă un bilet de avion gratuit. Aceasta este o măsură pentru atragerea de clienţi luna aceasta.
"Încercăm să compensăm creşterea euro cu această promoţie, tarifele la avion şi cazare au crescut din cauza fluctuaţiei cursului. Trebuie să ne adaptăm la situaţia din piaţă. Nu pot face prognoze cu privire la evoluţia cursului, însă suntem flexibili şi ne adaptăm la orice situaţie", a precizat el. Vladu a mai spus că mulţi români şi-au amânat vacanţele din cauza referendumului şi că aşteaptă să treacă acest eveniment pentru a vedea cum reacţionează cursul în continuare.
Şi Lucia Morariu, şefa agenţiei de turism Eximtur din Cluj-Napoca, declara în urmă cu câteva zile că deprecierea leului a dus la creşterea preţului deplasărilor în străinătate şi că deja se simte reticenţa companiilor în a-şi trimite angajaţii în deplasări de business. Ea afirma că în semestrul doi se va vedea o creştere a cererii pentru vacanţele în ţară în detrimentul celor din străinătate.
Anul trecut au plecat în străinătate 10,9 milioane de români, mai mult cu 0,3% comparativ cu anul anterior.
Suma lăsată de români pe vacanţe în străinătate a fost de 1,4 miliarde de euro, cu 25% mai mare faţă de anul 2007.
"Datorită faptului că este sezonul vacanţelor nu am avut o scădere a cererii la biletele de avion, chiar avem avioanele pline în această perioadă, deşi leul s-a depreciat. Românii nu s-au speriat. Oricum noi avem aproape 80% din încasări în euro, ceea ce înseamnă că mulţi plătesc direct în moneda europeană", a spus Adrian Ionaşcu, directorul general adjunct al Blue Air.
Dacă la încasări oscilaţia cursului leu-euro nu a avut o influenţă mare, la costuri se înregistrează anumite schimbări.
"Zbaterile valutare, mai ales dolar-euro (dolarul s-a apreciat-n.red) ne afectează mult în primul rând la costuri. Aproape 75% din costuri sunt în dolari, iar noi avem încasări în euro şi în lei. Din cauza aprecierii dolarului în faţa euro trebuie să plătim mai mult pentru piesele de schimb, cherosen", a spus el. Ionaşcu nu a precizat cu cât au crescut costurile.
Oficialii Wizz-Air au transmis că regretă constrângerile economice prin care trece România, dar "noi păstrăm tarifele mici".
Adrian Porfir, director general pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Group, care controlează producătorul de materiale de construcţii Megaprofil, ce călătoreşte 3-4 zile din şapte, spune că deşi plăteşte în lei biletele de avion nu a simţit o diferenţă mare de preţ.
"Eu îmi fac agenda cu o lună înainte şi atunci nu se simte prea mult această depreciere a leului", a spus el. Preţurile biletelor de avion sunt mai mici dacă rezervarea se face cu o lună înainte faţă de situaţia în care s-ar face cu câteva zile înainte.
Pentru vacanţa de vară cele mai multe rezervări au fost făcute din timp.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels