Companii

Pasii pe care-i fac IKEA, Lidl sau H&M arata ca gigantii stau cu ochii pe retail, spune seful DTZ Echinox

Pasii pe care-i fac IKEA, Lidl sau H&M arata ca gigantii stau cu ochii pe retail, spune seful DTZ Echinox
24.03.2010, 23:17 53

Suedezii de la IKEA au intrat direct, cumparand operatiunile simagazinul de mobilier din Baneasa de la Gabriel Popoviciu, nemtiide la Lidl au platit recent peste 200 de milioane de euro pentrureateaua de supermarketuri Plus, in timp ce alt grup suedez,retailerul de imbracaminte H&M, tatoneaza puternic piatalocala, fiind la un pas de a semna contractele pentru deschidereaprimelor magazine in Bucuresti.

Toate aceste semnale, venite intr-o perioada in care atatretailerii, cat si proprietarii de spatii comerciale se plang descaderea vanzarilor, arata potentialul de revenire a pietei, odatacu inversarea trendului general al economiei si revenireaincrederii consumatorilor, crede Mihnea Serbanescu, actionarulmajoritar si general manager al firmei de consultanta imobiliaraDTZ Echinox.

"Retailul are potential frumos. Uitati-va la la ce a facut IKEA,la achizitia Lidl, care arata o incredere masiva in potentialulpietei. In acelasi timp, retailerii de fashion, H&M, care intreBulgaria si Romania a considerat ca piata locala este mai atractivasi poate deschide aici primele magazine", a declarat Serbanescuintr-un interviu pentru ZF.

Afaceri la preturi mai bune

Piata se confrunta in schimb cu probleme serioase la oraactuala, dar tocmai aceste dificultati o fac mai atractiva in ochiimarilor retaileri europeni, care pot incheia acum afaceri lapreturi mai bune.

"Problema este ca in retail proiectele sunt mari si nu suntlichiditati pentru aceste dezvoltari. In plus, in prezentretailerii locali fac diferenta intr-un mall, iar acestia sunt incasperiati - nu au iesit din criza. Vor iesi poate la sfarsitulanului sau poate in 2011, dar acum la provincie nici nu se maiuita. Unii nu se mai uita pentru magazine noi nici macar inBucuresti", spune seful DTZ.

In acest context, dezvoltarea unor noi proiecte de retail inacest an este putin probabila. De la inceputul anului doar doidezvoltatori si-au anuntat intentia de a incepe constructia unorproiecte in Titan (Bucuresti) si in Brasov, la Tractorul.

Dar nici in birouri situatia nu este cu mult mai buna. "Cred catake-up-ul actual (cererea din partea companiilor - n.r.) estebalansat cu oferta din piata. Dezvoltarile noi sunt stopate pentrua se acoperi suprafata neocupata. Cand gradul de neocupare vascadea, chiriile vor incepe din nou sa creasca, iar bancile arputea finanta din nou proiecte de birouri. Acest lucru nu cred insaca se va intampla peste noapte", a mai spus Serbanescu.

In schimb, consultantul se asteapta in acest an la o crestere anumarului de tranzactii pana la aproximativ 500 de milioane deeuro, dupa ce anul trecut compania pe care o conduce a fostimplicata in singura vanzare a unui centru comercial de pe piatalocala - European Retail Park din Braila.

Viziune schimbata cu 180 de grade

"Cand a cazut piata imobiliara in 2008, viziunea cumparatorilors-a modificat cu 180 de grade. S-a schimbat perceptia asuprapreturilor, iar companiile au intrat intr-o disperare de a nu facepasi gresiti. Clienti care dispuneau de cash au existat tot timpul,dar si-au fixat preturile foarte jos. Acum, atat investitorii dejaprezenti, cat si fondurile noi incep sa inteleaga ca nu pot faceafaceri bune la yield-uri de peste 10%, cum sperau, in timp ce uniivanzatori isi dau seama ca este util sa lichideze anumiteproprietati pentru a face rost de lichiditati", apreciazaSerbanescu.

Consultantul spune insa ca doar produsele bune, cu un grad deocupare ridicat isi vor gasi cumparatori, la preturi calculatetinand cont de randamente de 8-9% in euro pe an pentru cumparatori,in conditiile in care "costul constructiei devine irelevant inaceasta perioada. Important este ce venituri aduce aceaproprietate".

DTZ Echinox este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piatade consultanta imobiliara, domeniu in care firmele au resimtitputernic anul trecut blocajul din real estate, ceea ce s-areflectat in cifra de afaceri. Veniturile DTZ au scazut de la 5,6mil. euro la mai putin de 3 mil. euro anul trecut, dar pentru acestan este asteptata o revenire a trendului pozitiv.

"Avem o firma care acopera acum toate segmentele pietei,inclusiv rezidential, evaluari si property management, iar piataapreciaza acum acest gen de firma, dupa ce a trecut vremeabrokerajului heirupist. Criza si disparitia deal-urilor speculativeau adus toti jucatorii la un nivel comparabil. Anul trecut amincasat aproape trei milioane de euro, iar pentru acest an nepropunem venituri de 3-3,5 milioane de euro", spune Serbanescu,directorul unei firme cu aproape 60 de angajati, incluzand echipeledin Suceava, Sibiu si Brasov, unde firma are in administrare centrecomerciale.

Ce spune Mihnea Serbanescu despre:

  • Birouri: Cand gradul de neocupare va scadea, chiriile vorincepe din nou sa creasca, iar bancile ar putea finanta din nouproiecte de birouri. Acest lucru nu cred insa ca se va intamplapeste noapte.
  • Investitii: Cand a cazut piata imobiliara in 2008, viziuneacumparatorilor s-a modificat cu 180 de grade. S-a schimbatperceptia asupra preturilor, iar companiile au intrat intr-odisperare de a nu face pasi gresiti. Clienti care dispuneau de cashau existat tot timpul, dar si-au fixat preturile foarte jos.
  • Retail: Problema este ca in retail proiectele sunt mari si nusunt lichiditati pentru aceste dezvoltari. In plus, in prezentretailerii locali fac diferenta intr-un mall, iar acestia sunt incasperiati - nu au iesit din criza.
  • Piata de consultanta imobiliara: Criza si disparitiadeal-urilor speculative au adus toti jucatorii la un nivelcomparabil. Anul trecut am incasat aproape trei milioane de euro,iar pentru acest an ne propunem venituri de 3-3,5 milioane deeuro.

Cine se bate pe o piata de 30 mil. euro

Principalii competitori ai DTZ Echinox de pe piata consultanteiimobiliare sunt, in general, firmele internationale, precumColliers, CB Richard Ellis, Cushman & Wakefield sau Jones LangLaSalle, dar si o serie de jucatori locali, care vin puternic dinspate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO