Companii

Pe piaţa mobilierului de birou companiile aşteaptă anul 2012, când speră la revenirea vânzărilor

Pe piaţa mobilierului de birou companiile aşteaptă anul 2012, când speră la revenirea vânzărilor
14.07.2010, 23:33 236

PiaŢa mobilierului de birou a scăzut în primele cinci luni aleacestui an cu 20% comparativ cu intervalul similar din 2009,potrivit estimărilor principalilor jucători, în uşoară revenirecomparativ cu prăbuşirea de 50% din 2009.
Dar deşi în primele luni ale anului piaţa a dat unele semne timidede revigorare, speranţele jucătorilor s-au năruit din nou încondiţiile în care au observat în ultima perioadă un noublocaj.
"Începutul de an atât pentru Greenforest, cât şi pentru piaţamobilierului de birou din România şi alte pieţe din Europa a fostunul bun, marcat de deblocarea unor proiecte de investiţii opriteîn 2009 în special de companiile multinaţionale care formează celmai important segment de piaţă. Din păcate, în prezent atât înRomânia, cât şi pe alte pieţe europene se manifestă un nou blocajal pieţei determinat de noua deteriorare a mediului de afaceri,consecinţă a perturbaţiilor provocate de criza bugetelor de stat şia măsurilor neinspirate luate de guverne", a spus SebastianCapotescu, marketing manager al producătorului timişoreanGreenforest.
Odată cel mai efervescent segment al pieţei de mobilă, mobila debirou a început să scadă din 2009, ajungând la 50 mil. euro în acelan şi la 40 mil. euro sau mai puţin în 2010, potrivit estimărilor.Anul 2008 a fost cel mai bun pentru jucătorii din această industriecând piaţa a atins pragul de 100 mil. euro.
"Lipsa noilor proiecte de clădiri de birouri şi existenţa unorclădiri fără chiriaşi arată că toţi clienţii corporate şi-aurepoziţionat atât necesarul de spaţiu, cât şi cel de mobilier debirou", a spus Bogdan Staicu, reprezentant al Mobexpert Office.

Nu scapă prea curând de criză
Jucătorii din această piaţă nici nu s-au dezmeticit bine dupăprăbuşirea de anul trecut că privesc din nou cum piaţa intră înblocaj şi estimează că abia în 2012 îşi vor reveni.
"Sperăm ca această nouă blocare a pieţei să fie una temporară, câtmai scurtă şi sfârşitul de an să nu fie din nou unul îngheţatcomplet de investiţii", a mai spus Capotescu de laGreenforest.
Pe de altă parte, Christophe Weller, Managing Partner al CorporateOffice Solutions (COS), este de părere că revenirea pieţei vadepinde de livrările de clădiri noi, iar în acest moment o serie deproiecte au fost îngheţate.
"Deocamdată, ne putem aştepta ca 2011 să fie un an cu potenţial debusiness scăzut. Orizontul de timp pentru revenirea pieţei ar puteafi anul 2012. În fond, România rămâne o ţară cu un potenţial mareîn acest sector. Comparativ cu alte ţări vecine (Ungaria, Polonia),în cazul României încă se poate vorbi de un deficit mare de spaţiide birouri", a spus Weller.
Proiectele din ce în ce mai puţine, concurenţa crescută şipresiunea pe preţuri se vor simţi şi la nivelul profitabilităţii,companiile luând deja în calcul aceşti factori la realizareabugetelor. "2010 prezintă mai multe oportunităţi de afaceri decât2009. Dificultatea constă însă în transformarea acestoroportunităţi în proiecte realizate, ţinând cont că mediulconcurenţial este mai agresiv ca în trecut. În plus, foarte multecompanii se mută din motive economice, pentru a salva costuri, aşacă ne aşteptăm la o presiune mai mare asupra preţurilor. Prinurmare, sfârşitul acestui an va fi marcat şi de o scădere aindicelui profitabilităţii", a adăugat Christophe Weller de laCOS.

Au spus adio comenzilor de 3 mil. euro "din aniibuni"
Chiar dacă mediul este mult mai concurenţial comparativ cu aniitrecuţi, până acum nu au existat insolvenţe sau falimente printrefirmele mari.
"Înainte de declanşarea crizei, cea mai importantă comandă adiviziei de birou Mobexpert Office lansată de un singur client afost de 3 milioane de euro", a spus Bogdan Staicu de la MobexpertOffice.
În alte domenii legate direct de consumator insolvenţele s-au ţinutlanţ, iar din acest punct de vedere jucătorii de pe piaţamobilierului de birou se pot considera norocoşi.
Mobilierul de birou reprezintă în jur de 5-6% din piaţa întreagă demobilă care anul trecut a fost de circa 900 mil. euro. Producţialocală de mobilă, care a atins anul trecut
1,6 mld. euro, ar putea creşte în acest an cu 5%, procent care arcompensa declinul din 2009, potrivit estimărilor AsociaţieiProducătorilor de Mobilă din România (APMR).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO