Companii

Piata aeriana a inceput sa scada: minus 10% in ultimele doua luni

Piata aeriana a inceput sa scada: minus 10% in ultimele doua luni
25.01.2009, 18:13 55

"In primele noua luni ale anului trecut inregistram o crestere de 17%, insa ca urmare a evolutiei din ultimul trimestru cresterea pe tot anul s-a situat la 12%", a spus Anca Apahidean, country manager al IATA Romania (Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni), care a precizat ca valoarea biletelor vandute in 2008 s-a ridicat la 416,7 milioane de euro. IATA contorizeaza vanzarile liniilor aeriene prin sistemul Billing Settlement Plan, prin care se realizeaza peste 80% din vanzarile liniilor aeriene traditionale.

Astfel, dupa o crestere peste asteptari in primele noua luni ale anului, in luna octombrie a fost inregistrat un avans de 7,37%, iar noiembrie si decembrie au adus primele scaderi.
"Din luna noiembrie am inregistrat scaderi in totalul de vanzari tranzactionate prin BSP Romania si Moldova, lucru nemaiintalnit pana acum, piata romaneasca fiind in continua crestere", a spus Apahidean.
Vanzarile inregistrate de companiile traditionale au scazut cu 11,26% in noiembrie fata de luna similara din anul precedent, iar in luna decembrie scaderile au fost de 8,94%.
TAROM, cel mai important operator de pe piata locala, a inregistrat in ultimele luni ale anului trecut scaderi de circa 10% a traficului, potrivit reprezentantilor compa-niei.
Desi piata aeriana traditionala a inre-gistrat primele scaderi, estimarile operato-rilor pentru acest an prevad in continuare dezvoltarea pe piata locala. Astfel, Malev va introduce primele zboruri de la Iasi la Budapesta, Lufthansa va opera zboruri de la Bucuresti la Milano, iar Air France-KLM analizeaza impreuna cu TAROM introducerea de zboruri de la Cluj la Paris si de la Bucuresti la Lyon.
Pentru piata aeriana traditionala, IATA estima la sfarsitul anului trecut o crestere a traficului in si dinspre Romania de 8,5% in 2009, mai redusa comparativ cu anul trecut, dar printre cele mai mari din lume. Astfel, estimarile IATA bazate pe un sondaj realizat pe companiile aeriene traditionale vizeaza un trafic de sapte milioane de pasageri in si dinspre Romania in 2009 si de opt milioane de pasageri in 2012.
Pe de alta parte, si pe piata low-cost cei mai mari operatori si-au bugetat cresteri. In timp ce liderul low-cost Blue Air vrea sa isi consolideze pozitia pe piata, bugetandu-si un avans de circa 10%, operatorul ungar Wizz Air are planuri agresive de extindere, vizand dublarea numarului de pasageri pana la 1,7 milioane de persoane transportate in si dinspre Romania. Traficul low-cost de pe piata locala se ridica la circa 2,5 milioane de pasageri.
 
TAROM a primit a treia aeronava Boeing
TAROM a primit sambata a treia aeronava Boeing 737-800 Generation, ultima din cele trei comandate anul trecut, aeronava fiind inchiriata de compania aeriana romana pe o perioada de cinci ani. Potrivit unor declaratii anterioare ale reprezentantilor companiei, operarea cu aceste aeronave va genera o reducere a costurilor anuale de exploatare cu 36 mil. dolari, avand in vedere ca au un consum cu 50% mai scazut fata de anumite aeronave din flota actuala TAROM, cum ar fi Airbus-ul 310- 325. Odata cu includerea acestei aeronave in flota, TAROM are 24 de avioane, respectiv doua Airbus 310-325, patru Airbus A318-100, sapte ATR 42-500, patru Boeing 737-300, patru Boeing 737-700 si trei Boeing 737- 800 Next Generation.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO