Companii

Primele 10 companii auto din Romania au rulat anul trecut afaceri de 5% din PIB-ul tarii

Primele 10 companii auto din Romania au rulat anul trecut afaceri de 5% din PIB-ul tarii

Click pentru imaginea marita

09.06.2008, 13:09 539

In acelasi timp, Dacia, principalul constructor de automobile de pe piata locala, alaturi de Porsche Romania, importatorul cu cele mai ridicate vanzari in 2007, au inregistrat cumulat afaceri de peste 3,1 miliarde de euro, valoare similara cu cea cumulata a celorlalti zece jucatori.
Automobile Dacia a realizat in 2007 afaceri de 2,15 miliarde de euro, in crestere cu aproape 32% fata de anul precedent. Cresterea s-a datorat in principal pe fondul majorarii exporturilor cu peste 50% la 121.000 de unitati, in timp ce vanzarile pe piata interna au scazut cu 1% la 95.000 de masini. In acelasi timp, profitul companiei s-a apreciat cu 25,5 milioane de euro, la 132,5 mil. Euro.
Marja operationala a Dacia a fost de 8% anul trecut in Romania si de 6% in Europa de Vest, in conditiile in care Renault, a inregistrat o marja operationala de aproape 3%.
In conditiile in care vanzarile de autovehicule s-au apreciat in 2007 cu aproape 24%, iar importurile cu aproape 50%, in primele patru luni din acest an ritmul a incetinit la 14% pentru intreaga piata si 23% pentru importuri. "Anul acesta va fi unul mai dificil, inclusiv datorita noii taxe de mediu. In 2007 s-au inregistrat cresteri nu numai in industria auto, ci in toate zonele economice. Efectul aderarii la Uniunea Europeana a fost foarte rapid. Dar fata de anul trecut toti au pornit in acest an cu asteptari mari, in timp ce cresterile s-au realizat in special pe noi segmente de piata. Vanzarile automobilelor ieftine au inregistrat in ultimele luni o scadere datorita celor care au asteptat programul derulat de REMAT", a declarat Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, care mai detine si functia de vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Cifra de afaceri a Porsche Romania realizata exclusiv din vanzarea de autoturisme a fost anul trecut de peste 930 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF, ceea ce cumulat cu serviciile after-sales si vanzarile de comerciale VW va duce businessul importatorului la aproximativ un miliard de euro. In cadrul Porsche Romania lucreaza 190 de persoane, in timp ce la Porsche Inter Auto divizia responsabila de retail a Porsche Holding, creata la jumatatea anului trecut, sunt aproximativ 800, numar care va creste pe partea de logistica. In 2007, vanzarile Porsche Romania s-au apreciat cu peste 35% la la 58.700 de unitati, in timp ce in primele cinci luni din acest an avansul a fost de 8%, la 23.432 de unitati.
Tiriac Auto, divizia holdingului care detine importatorii marcilor Ford, Hyundai, Mitsubishi Jaguar si Land Rover, a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 900 de milioane de euro, suma din care 550 de milioane de euro reprezinta cifra de afaceri cumulata a celor patru importatori, Romcar, Hyundai Motor, M Car Trading si Premium Auto, si 350 de milioane de euro reprezinta cifra de afaceri cumulata a celor 14 dealeri.
Aceasta valoare claseaza Tiriac Auto pe locul doi in topul jucatorilor de pe piata importurilor auto, compania fiind depasita numai de Porsche Romania, companie care potrivit estimarilor ZF au inregistrat in 2007 afaceri de peste 1 miliard de euro.
"In 2008 estimam o cifra de afaceri de 1,4 miliarde de euro, in crestere cu peste 60% comparativ cu anul precedent. Cumulul celor patru importatori va atinge cifra de 800 de milioane de euro, in timp ce dealerii vor avea afaceri de
600 de milioane de euro.
Cresterea estimativa se bazeaza pe mai multi factori, unii legati de strategia de dezvoltare teritoriala sau de strategiile de piata adoptate in raport cu competitia, altii legati de existenta in portofoliul nostru cu potential de crestere mai ridicat decat piata", a declarat pentru ZF Cristina Munteanu, directorul de comunicare al Tiriac Holding.
Divizia cu cea mai ridicata cifra de afaceri din acest an va fi Romcar, importatorul Ford, cu afaceri de 340 de milioane de euro, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Catalin Gavra, directorul general al companiei, urmata de
260 de milioane de euro pentru Hyundai Auto Romania si aproximativ 120 de milioane de euro pentru M Car Trading.
Potrivit oficialului, anul acesta Tiriac Auto va investi in dezvoltarea si extinderea unor complexuri auto multibrand in sapte orase mari ale tarii si vor dezvolta o serie de centre service pentru marcile holdingului. Primul astfel de centru a fost deja inaugurat la Constanta, pentru marcile Mercedes-Benz, Ford si Hyundai.
Vanzarile cumulate ale celor patru importatori parte a Tiriac Auto au fost in 2007 de aproape 40.000 de unitati, valoare aferenta unei cote de 16% din piata de import, sub cea de 24% a Porsche Romania.
Renault-Nissan Romania a ajuns la o cifra de afaceri de peste 500 de milioane de euro, potrivit estimarilor ZF in 2007, in conditiile in care a comercializat mai mult de 32.000 de modele Renault cu un pret mediu de aproximativ 14.000 de euro, si circa 3.000 de modele Nissan cu un pret mediu de 22.000 de euro.
Mercedes-Benz Romania, reprezentantul marcilor grupurilor Daimler si Chrysler pe piata locala, a inregistrat in primul an de prezenta pe piata locala o cifra de afaceri de aproape
363 de milioane de euro si un profit de 13,4 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de catre companie.
Anterior, marcile din portofoliul grupurilor Daimler si Chrysler erau reprezentate pe piata locala de catre Autorom, parte a Tiriac Auto. Potrivit oficialilor importatorului, pretul mediu al unui autoturism Mercedes-Benz comercializat in 2007 a fost de aproximativ 38.000 de euro, valoarea totala a acestora fiind de 91,5 milioane de euro.
"Vanzarile marcilor premium vor continua si acest an sa inregistreze un ritm mai accelerat de crestere, peste media pietei", a spus Valmar.
La nivelul anului 2007, Daewoo Automobile Romania, actuala Ford Romania a inregistrat afaceri de aproape 270 de milioane de euro, in usoara crestere fata de anul trecut, dar pozitia a cincea detinuta in 2006 a pierdut-o in favoarea Mercedes-Benz Romania.
Cu toate ca majoritatea importatorilor au anuntat extinderi ale retelelor de dealeri in toate orasele mari ale tarii, principalul impediment il reprezinta costul ridicat al terenurilor.
"Limita suportabila a costurilor in ceea ce priveste achizitia unui teren pentru constructia unui dealer o reprezinta suma de 100 de euro pentru un metru patrat.
Tot ce depaseste aceasta suma va duce la un timp ce amortizare a investitiei mult prea lung", a spus vicepresedintele APIA.
Din acest motiv, Michael Schmidt, directorul general al Automobile Bavaria, fostul importator si cel mai mare dealer al BMW pe piata locala, a decis sa investeasca si in Germania.
"Avand in vedere evolutia pietei imobiliare din Romania, a devenit mai scump de infiintat un dealer aici, decat in Germania. Chiar si constructia in sine este mai scumpa aici. In Romania profitabilitatea este in schimb mai ridicata, dar la fel este si valoarea investitiei. In Germania piata imobiliara si cea a constructiilor sunt mult mai asezate. Spre exemplu, am analizat o investitie pentru o locatie in Sibiu pentru camioane si am primit oferte de la simplu la dublu, pentru acelasi caiet de sarcini. Asa ceva nu exista in Germania", a spus Michael Schmidt.
Afacerile Automobile Bavaria s-au apreciat de la 101 mil. euro in 2006, la 270 de milioane de euro in 2007, in contextul in care in primele cinci luni ale anului trecut au inclus si activitatea legata de camioanele MAN.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO