Companii

Radu Enache: Un hotel acum este o activitate aristocratica, investesti si astepti mult pana vine profitul

Radu Enache: Un hotel acum este o activitate aristocratica, investesti si astepti mult pana vine profitul

Radu Enache, proprietarul hotelurilor Continental

02.09.2009, 17:31 55

"Gradul de ocupare mediu al hotelurilor din lantul Continental a fost de 51% fata de 68% in aceeasi perioada a anului trecut. Volumul evenimentelor de tip conferinte, seminarii sau de pregatire profesionala reprezinta doar 30-40% din volumul de anul trecut. S-au organizat foarte putine astfel de evenimente desi preturile sunt mult mai mici", spune Enache, ale carui incasari sunt cu 13% mai mici fata de 2008.

Hotelurile lui Enache realizeaza din activitatea de cazare 65-70% din venituri, restul provenind din organizarea de evenimente de business si din segmentul de food&beverage.

Continental Hotels, in care lucreaza 960 de oameni, continua sa se afle pe pierderi in primele sase luni de anul acesta, dupa un rezultat negativ de 2,8 mil. euro in 2008. Insa si firmele care detin hotelurile de cinci stele Radisson si Intercontinental din Capitala au inregistrat in primul semestru din acest an pierderi cumulate de 7,6 milioane de euro (32 milioane de lei), de 3,7 ori mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor de pe Bursa.

 

O piata lovita

Piata hoteliera din Capitala a fost cea mai expusa la scaderea traficului turistic, comparativ cu situatia din provincie, apreciaza omul de afaceri. Cererea pentru cazarea in hotelurile din Capitala s-a redus cu 10,5% in primele sase luni de anul acesta fata de aceeasi perioada a anului trecut, ceea ce a generat o presiune puternica asupra tarifelor pe camera, dar si asupra gradului de ocupare, arata datele unui studiu realizat de firma de consultanta CB Richard Ellis Eurisko (CBRE). De asemenea, tariful mediu pe camera, exprimat in euro, a scazut cu 22% in primul semestru fata de aceeasi perioada de anul trecut, iar rata de ocupare a scazut cu aproape 23%, potrivit aceleiasi surse. "Suntem pregatiti cu mai multe scenarii ce presupun diferite masuri. Cel mai rau scenariu, cel de supercriza, ia in calcul inchiderea imediata a unui hotel in cazul in care devine neprofitabil. Vom actiona imediat daca va fi nevoie. Acest lucru nu inseamna ca oamenii din acea unitate vor fi concediati, ci mutati in alte unitati", spune Enache.

Cu toate acestea, omul de afaceri nu a precizat ce nivel al indicatorilor, respectiv grad de ocupare sau venituri ar duce la o astfel de masura, ci doar a mentionat ca in lantul hotelier exista unitati considerate verigi puternice sau verigi slabe, iar orice decizie este luata dupa ce se analizeaza situatia intregului lant, nu doar a unei unitati independente.

Omul de afaceri este de parere ca a avea acum un hotel este o activitate aristocratica, dat fiind faptul ca un astfel de business presupune sa investesti niste bani, care vor genera profit dupa o perioada lunga de timp.

 

In asteptarea hotelului de cinci stele

Cu toate acestea, Enache continua sa pregateasca etapa urmatoare legata de planul de investitii, care nu mai este atat de indraznet ca inainte, in sensul ca s-a prelungit durata de implementare.

Planul de investitii al lantului Continental se ridica la peste 135 de milioane de euro si presupune ca pana la finalul perioadei de investitii portofoliul companiei sa ajunga la 36 de unitati, fata de 14 in momentul de fata. "Avem complexul hotelier din Timisoara, unde am oprit lucrarile de pe santier. Vrem sa le reluam, desi nu anul acesta. De asemenea, planul de a face cate un complex hotelier in fiecare an ramane valabil. Avem terenuri in Capitala, Timisoara, Cluj si Iasi."

Anul acesta s-au deschis hotelurile Ibis din Sibiu si urmeaza deschiderea oficiala a unitatii de cinci stele Grand Hotel Continental din Capitala, proiecte pentru care s-au alocat investitii de 15 mil. de euro.

 

Ce spune Radu Enache despre:

Concedierea angajatilor: Nu am facut concedieri pentru ca nu este de vina angajatul care isi face datoria, ci cel care conduce. Am investit prea mult in pregatirea angajatilor ca sa ii dau acum afara, cu toate ca m-am uitat de cinci ori asupra structurii de personal cand a venit vorba de optimizarea costurilor.

Masurile de reducere de costuri: Am redus bugetul de marketing si publicitate, am taiat o parte din bonsurile angajatilor, am redus cheltuielile cu utilitatile si cu combustibilul sau cele cu achizitiile.

Echipa manageriala: Ma inteleg foarte bine cu echipa cu care lucrez. Zilnic am situatia de la toate hotelurile. Se fac raportari online zilnic, iar saptamanal avem teleconferinte cu directorii de pe toate domeniile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO