Companii

Raul Ciurtin, presedintele Albalact: In conditiile actuale de piata este greu de crezut ca se poate primi o oferta tentanta

Raul Ciurtin, presedintele Albalact: In conditiile actuale de piata este greu de crezut ca se poate primi o oferta tentanta

Raul Ciurtin, actionarul si presedintele Albalact: Maximele de anul trecut si minimele din prezent nu au de fapt o corelatie cu valoarea la care se poate efectua o tranzactie. Capitalizarea companiei la valoarea actiunilor de astazi este cu mult sub valoarea companiei.

05.11.2008, 15:50 96

Daca in 2006, capitalizarea Albalact era de 23 de milioane de euro, de patru-cinci ori mai mare fata de nivelul din 2004, in ultima parte a anului trecut Albalact ajunsese la o capitalizare de 150 de milioane de euro. Intr-un singur an, fluctuatiile bursei au readus capitalizarea Albalact la o valoare apropiata de cea din 2006, respectiv in jurul a 30 de milioane de euro.

"Maximele de anul trecut si minimele din prezent nu au de fapt o corelatie cu valoarea la care se poate efectua o tranzactie. Capitalizarea companiei la valoarea actiunilor de astazi este cu mult sub valoarea companiei", apreciaza Raul Ciurtin, care insa nu ofera informatii privind valoarea reala a Albalact.
Cea mai mare tranzactie din industria lactatelor a avut loc in primavara acestui an, cand omul de afaceri Jean Valvis a vandut grupul LaDorna catre gigantul francez Lactalis, intr-una dintre putinele deal-uri din industria alimentara, estimat la 70-90 de milioane de euro.
Pe de alta parte, Albalact, companie considerata de mai toti jucatorii din industrie drept cel mai dinamic producator local in 2007 nu ia in calcul "retragerea" de la Bursa, cu toate ca Ciurtin considera ca pretul actiunilor este in acest moment cu mult sub valoarea reala.
"Un avantaj al prezentei pe bursa a fost faptul ca puteam atrage capital din piata. Insa dupa cum arata lucrurile, cu greu se mai poate face asa ceva acum. Dezavantajul a fost faptul ca listarea impune dezvaluirea anumitor strategii de marketing", afirma presedintele Albalact, strategii pe care unii competitori prefera sa nu le faca publice decat in momentul in care produsele sunt deja la raft.
Ciurtin sustine ca Albalact inca mai are suficiente resurse pentru a dezvolta compania si pentru a adapta strategia acesteia la realitatile pietei. Cel mai bun exemplu este recenta achizitie a producatorului de lactate Raraul din judetul Suceava.
"Am decis sa facem o achizitie deoarece am facut un greenfield care a implicat foarte multe probleme noi, un timp mai indelungat de finalizare decat cel sperat, bugete depasite si costuri operationale mai mari de pornire", spune reprezentantul Albalact.
Un alt motiv pentru care cel care declara la inceputul acestui an ca nu a gasit nicio companie sa se potriveasca strategiei Albalact si a decis sa faca o noua achizitie a fost faptul ca distributia companiei acopera in prezent aproape toata tara, mai putin partea Moldovei.
"Alti factori determinanti in decizia de a achizitiona Raraul au fost atat pozitia strategica a companiei intr-o zona neacoperita pana in prezent de Albalact, cat si faptul ca am gasit o echipa de management care poate sa faca fata cerintelor noastre", a adaugat el.
Potrivit lui Ciurtin, Albalact a inceput discutiile cu producatorul sucevean de lactate Raraul in luna iulie a acestui an, acestea fiind finalizate trei luni mai tarziu cu preluarea unui pachet de 77% din actiuni.
"Am achizitionat 77% din actiunile Raraul, dintre care 36% din titluri de la Mihai Vranau, presedintele Consiliului de Administratie al companiei Raraul. Restul de 23% din actiuni sunt detinute in prezent de persoane fizice cu participatii mici si intentionam sa achizitionam pe viitor si acest pachet", declara Raul Ciurtin.
De asemenea, el sustine ca Albalact va prelua in viitorul apropiat intregul sistem de distributie al Raraul, avand in plan dezvoltarea prezentei Albalact in zona Moldovei si relocarea tuturor utilajelor de branza de la fabrica veche din Alba Iulia in completarea celor existente la Raraul.
"Principalul produs realizat de Raraul a fost pana acum laptele praf, produs care nu va mai fi o prioritate pentru viitor, deoarece intentionam sa transformam Raraul intr-o unitate de productie de branzeturi, care sa ne duca in urmatorii doi ani in topul primilor patru jucatori din aceasta piata. In maximum sase luni, fabrica din Suceava ar trebui sa fie perfect integrata si sa produca toata cantitatea de branzeturi de care avem nevoie", sustine actionarul companiei, care a adaugat ca planurile de viitor ar putea include si o fuziune a celor doua companii.
Actionarii Albalact au incercat sa gaseasca o alternativa pentru intrarea pe piata branzeturilor inca de la sfarsitul anului trecut cand Raul Ciurtin anunta ca odata cu deschiderea noii fabrici fabrica veche a companiei din Alba Iulia va fi specializata pe productia de branzeturi in urma unei investitii de un milion de euro.
La inceputul acestui an, conducerea Albalact a schimbat strategia, anuntand ca aceeasi investitie va fi realizata in fabrica noua, care va prelua productia de branzeturi, urmand ca fabrica veche sa devina proiect de real estate.
"La Oiejdea am investit intr-un spatiu de depozitare al portofoliului existent, iar acum ne intereseaza sa vindem terenul fabricii vechi imediat dupa ce vom reloca liniile de productie", a declarat Ciurtin.
Cu toate ca tocmai a finalizat o preluare, iar Romania va resimti in curand efectele crizei financiare internationale, Ciurtin sustine ca oportunitatile de achizitie din piata lactatelor nu s-au terminat, piata confruntandu-se in prezent cu inceputul unei consolidari care se va derula in urmatorii doi ani.
"Piata lactatelor se numara printre putinele piete din industria alimentara care nu este consolidata. Atata timp cat vorbim de o piata care creste, presiunea nu este mare in prezent, dar se va accentua in perioada care vine. Criza financiara se va resimti in economia reala prin scaderea consumului, de aceea vom aloca o importanta mai mare diversificarii portofoliului pentru produsele de baza (lapte, unt, smantana-n.red) si vom cantari mult mai atent bugetele de promovare", afirma presedintele Albalact.
Afacerile Albalact au atins la sfarsitul lui 2007 o cifra de afaceri de 154,6 mil. lei (46,3 milioane de euro), in crestere cu peste 50% fata de 2006. Profitul cu care Albalact a incheiat anul 2007 a fost insa de 3,2 mil. lei (900.000 de euro), aproape injumatatit fata de castigul de
6 mil. lei (1,7 mil. euro) realizat in urma cu doi ani.
Situatia s-a repetat si in primul semestru al acestui an, cand a obtinut o cifra de afaceri de 89 milioane de lei (circa 24,7 mil. euro), in crestere cu aproximativ 19% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Tot in primele sase luni ale acestui an profitul companiei a fost de sapte ori mai mic fata de perioada ianuarie-iunie 2007, de circa 965.000 de lei (268.000 euro), potrivit informatiilor aparute in raportul trimis de companie Bursei de Valori Bucuresti.
"Costurile operationale necesare pornirii fabricii noi au afectat profitul companiei, insa asteptam ca pe termen scurt sa revenim la ritmurile de crestere din anii trecuti", explica Ciurtin, adaugand ca in 2009, Albalact va pune accent pe partea de distributie si vanzare, cat si pe marirea capacitatii de productie.
Producatorul din Alba Iulia este controlat de Petru Ciurtin si Raul Ciurtin, care detin in prezent 48% din actiunile companiei, si de fondul de investitii cipriot RC2 Limited, cu 23% din titluri.
 
Raul Ciurtin
36 de ani
Facultatea de Medicina "Iuliu Hatieganu"
Cluj-Napoca
 
A practicat profesia de medic in Baia Mare timp de un an inainte de a prelua conducerea producatorului de lactate Albalact Alba Iulia impreuna cu tatal sau, Petru Ciurtin. Din 1999, Raul Ciurtin a fost timp de sapte ani administratorul unic si directorul general al companiei din Alba Iulia. Sub conducerea sa, Albalact a devenit cel mai dinamic producator de lactate de pe piata locala, principalele motoare de crestere fiind brandurile Fulga si Zuzu, create de Brandient. Numai in 2007 cifra de afaceri a companiei a inregistrat o crestere de 59% fata de rezultatele obtinute in anul precedent, ajungand la peste 46 de milioane de euro. De aceea, Ciurtin considera ca cea mai mare realizare profesionala a sa este chiar compania Albalact, aflata acum pe locul patru in topul producatorilor de lactate din Romania. In prezent, Raul Ciurtin detine functia de presedinte al Albalact.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO