Companii

Renault asteapta de la Romania infrastructura pentru masini electrice

Renault asteapta de la Romania infrastructura pentru masini electrice

Fabrice Cambolive, directorul comercial Renault Nissan Dacia in Romania

27.09.2009, 15:33 58

Renault Romania va lansa in 2012 pe piata locala primul model cumotor electric, daca va reusi sa implementeze infrastructuranecesara acestui tip de autoturisme.

"Suntem in discutii cu reprezentanti ai comunitatilor locale dincadrul unor orase mari din Romania pentru implementarea uneiinfrastructuri necesare automobilelor electrice", a spus FabriceCambolive, directorul comercial al Renault in Romania, fara a dainsa alte detalii privind aceste parteneriate sau orasele care auintrat in discutie.

Daca in cazul automobilelelor cu motoare diesel sau pe benzinaexista o infrastructura de statii de alimentare, si pentru celeelectrice vor fi concepute puncte de incarcare a bateriilor in caremasinile vor putea sa stationeze mai multe ore.

In acelasi timp, automobilele electrice vor putea fi incarcatesi de la o priza normala din garajul proprietarului. In plus, sireteaua de alimentare cu energie electrica a orasului trebuieadaptata pentru a face fata cresterii consumului.

Primul model electric Renault care va fi lansat in Romania va fiFluence EZ , prezentat sub forma unui concept in cadrul SalonuluiAuto de la Frankfurt din acest an. Reprezentantii grupului francezau precizat ca modelul Fluence va costa in jur de 13.000 de euro inRomania, dar nu au dat detalii despre pretul versiunii electrice(Fluence EZ).

Pret mai mare, dar cost de exploatare mairedus

Primul automobil cu motor electric care va fi comercializat pepiata locala va fi Mitsubishi i-MiEV, care va fi lansat in 2010 sicare va avea cel mai probabil un pret de aproximativ 30.000 deeuro, valoare de trei ori mai mare fata de cea a unui modelobisnuit cu motor pe benzina.

Principala diferenta dintre automobilele cu motor electric sicele diesel sau pe benzina o constituie timpul de incarcare abateriilor, care este in prezent de cateva ore, iar autonomia(distanta pe care o poate parcurge un astfel de model pana laurmatoarea "alimentare") este sub 200 km. La nivel european primeleautomobile electrice vor fi lansate incepand cu anul viitor, inacelasi timp fiind dezvoltata in paralel si infrastructura necesaraacestora. Comercializarea de masini electrice a demarat deja inJaponia.

Spre comparatie fata de un automobil cu motor pe benzina saudiesel, costul de exploatare in cazul unei masini electrice este depana la de cinci ori mai mic, iar durata de viata a bateriilor estede peste 15 ani. Pe de alta parte, din cauza bateriilor, masinileelectrice sunt de circa doua-trei ori mai scumpe decat cele"obisnuite".

"Rabla" a incetinit scaderea

Pietele europene au fost sustinute in acest an de programe detip "Rabla". In Romania, acest program a avut insa si cateva efectecontradictorii, potrivit sefului Renault.

"Primul efect a fost acela al primei de casare care a adus unplus de 20% suplimentar fata de o pierdere potentiala. Al doileaefect negativ a fost stoparea posibilitatilor de finantare de catreclientii romani. Si atunci cand tinem cont de aceste probleme definantare plus stoparea achizitiilor de catre societati, aceastaexplica scaderea puternica a pietei in ciuda programului decasare".

Reusita programului de casare la nivel european, care a dus la ocrestere a pietei auto germane de 20% in acest an, s-a datoratinclusiv faptului ca 2009 a fost primul an din acest deceniu incare in Europa de Vest a fost implementat un astfel de program. Pede alta parte, in Romania acest program se deruleaza anual inca din2005 si a avut o rata de succes de aproape 100% in primii trei anisi de 75% in 2008.

"Nu pot sa emit judecati de valoare daca a fost sau nu o deciziecorecta sa fie demarat programul "Rabla" in 2005 in Romaniadeoarece nu eram aici. Programul de casare, asa cum a fost conceputel, anul acesta era indispensabil pentru piata auto dinRomania".

Pe piata locala principala contributie la "Rabla" a fostextinderea programului la leasing.

"Extinderea la leasing a fost deja implementata si ne aduce 10%din clientii din program. Asteptam cu interes extindereaprogramului si la persoanele juridice. Este o idee foarte bunapentru a relansa aceasta piata, care in prezent este foartescazuta", a spus Cambolive, care a subliniat ca in Romania suntinca multe firme care detin Dacii Papuc, de peste 10 anivechime.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO