Companii

Retail: S-au terminat insolventele pe o piata de 10 mld. euro?

04.01.2010, 00:00 87

Electroretailul, comertul cu mobila si sectorul de bricolaj s-auclatinat in 2009 sub povara unei contractii puternice a cererii pepiata, iar in acest an totul depinde de cat de mult va continua sascada consumul.

Vanzarile in magazinele mari cu bunuri de folosinta indelungatadepind in principal de revenirea creditarii, in timp cehipermarketurile si supermarketurile asteapta ca 2010 sa reaprindaapetitul de consum al romanilor.

In lipsa unei relansari a consumului, strategiile marilor retelede magazine vor fi si in acest an defensive: vor fi mai multreorganizari si consolidari ale businessului in locatiile actualedecat planuri de expansiune finalizate.

"Pentru 2010 nu suntem foarte optimisti. Vom vedea mai multconsolidari, strategii de restructurare a retelelor si de diminuarea costurilor, si nu neaparat proiecte de extindere a retailerilormari", prognozau reprezentantii AMRCR (Asociatia Marilor ReteleComerciale din Romania) in decembrie. Retailul modern ajunsese lafinele lui 2008 la o valoare de peste 10 miliarde de euro, cel maimare segment fiind cel alimentar, estimat la 7-8 mld. euro. Larandul lor, electroretailul, bricolajul si retailul modern demobilier erau estimate la peste un miliard de euro la nivelul lui2008.

In conditiile actuale, cand nu se intrevede nici deblocareacreditarii si nici revenirea apetitului de consum, cel mai bunscenariu pentru 2010 in electroretail, bricolaj si pentru retelelede magazine de mobila este intreruperea scaderii vanzarilor, ceeace ar permite redresarea businessurilor intrate anul trecut ininsolventa.

2010 va fi anul reorganizarilor in electroretail, piata care s-aredus la jumatate in 2009. Sectorul de profil a fost zguduit anultrecut de intrarea in insolventa a unor jucatori mari, Flamingo siRombiz, care in 2010 ar putea finaliza reorganizarea.

La randul sau, piata locala de mobilier ar putea sa scada cu 5%in 2010 (din punctul de vedere al volumelor vandute), dupa ce anultrecut declinul a fost estimat de principalii jucatori in jurul a15%. Alte tendinte care se asteapta sa caracterizeze piata deprofil in acest an sunt usoare imbunatatiri ale marjelor de profit,in conditiile unui control mai bun al costurilor, dar si preluaride fabrici cu probleme.

In retailul alimentar modern, lanturile internationale demagazine au resimtit contractia consumului mai putin dramatic decatretelele operate de companii romanesti. Cele mai rasunatoareintrari in insolventa aduse de criza in 2009 au fost retelele PIC,Trident si Spar.

"Cu siguranta ca si 2010 va fi un an greu, in care nu ne vom maiintoarce la evolutiile spectaculoase din anii precedenti, insa nuvom asista nici la scaderi dramatice in sectorul bunurilor de largconsum. Cresterile pe toate palierele economiei inregistrate inultima decada, precum si experienta tarilor din jur ne indreptatescsa prognozam o cota de piata de aproximativ 45-50% pentru comertulalimentar modern in Romania pe ansamblul anului 2010", spunreprezentantii GfK Romania, cea mai mare companie de cercetare apietei la nivel local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO