Companii

Retailul modern a urcat cu inca 500 de milioane de euro

29.12.2004, 00:00 15

Comertul de tip nou, adica supermarketurile, hypermarketurile, magazinele cash & carry sau orice alt tip de magazin aparut in Romania dupa Revolutie au devenit o afacere serioasa. Dupa investitii de peste 150 de milioane de euro in deshideri de noi magazine, vanzarile derulate prin noile forme de comert vor ajunge anul acesta la doua miliarde de euro, fata de 1,5 miliarde de euro anul trecut. Ca urmare, aproape 20% din volumul total al comertului romanesc au ajuns sa se desfasoare prin forme moderne de comert.


"Anul acesta a inceput o specializare a comertului in Romania, prin dezvoltarea retelelor Cash&Carry, dar si a hypermarketurilor si a supermarketurilor iar anul viitor vom marca intrarea pe piata a hard discount-urilor", spun reprezentantii companiei Selgros Cash & carry Romania, care opereaza sapte magazine de tip cash & carry in Bucuresti si provincie.


Compania va ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de peste 250 de milioane de euro si va trece, potrivit oficialilor sai, pe profit, la mai putin de patru ani de la deschiderea primului sau magazin la Brasov, timp in care investitiile sale au ajuns la mai bine de 100 de milioane de euro.




"Inflatie" de hypermarketuri


Cea mai spectaculoasa evolutie a inregistrat-o in acest an reteaua de hypermarketuri Carrefour. Deschiderea celor doua hypermarketuri din acest an, de la Bucuresti (zona Colentina) si Brasov, va permite companiei, spun oficialii sai, dublarea cifrei de de afaceri fata de cele 128 de milioane de euro de anul trecut si trecerea pe profit.


Cele patru magazine Carrefour deschise pana acum au implicat investitii de peste 140 de milioane de euro, iar magazinul din zona Orhideea a ajuns la un an de la deschidere cel de-al treilea hypermarket Carrefour din lume din punct de vedere al traficului.


Metro si Billa, doi dintre cei mai vechi "straini" din comertul romanesc, sunt de mai multi ani pe profit, cele doua retele realizand cumulat prin cele aproape 35 de magazine vanzari ce depasesc un miliard de euro annual.


Metro este cel mai mare comerciant de pe piata romaneasca, doar la nivelul anului trecut cele 19 magazine cash & carry realizand vanzari cat toti concurentii sai internationali la un loc. De anul acesta, pe masura ce cea mai mare parte a comerciantilor straini si-a extins puternic reteaua de magazine, ponderea Metro in totalul vanzarilor realizate de noile formate de comert va scadea.




Mai sunt si intarziati


Cu toate acestea, spun unii dintre jucatorii de pe piata, lucrurile se misca inca incep pe piata romaneasca. "In domeniul FMCG (bunuri de larg consum - n. red), mi se pare o evolutie foarte inceata. Ma asteptam la mult mai mult. Mult mai multe supermarketuri, magazine de tip discount si hypermarketuri", este de parere Florentin Banu, directorul general al retelei de supermarketuri Artima.


Compania, activa pe piata din anul 2001 va trece la randul sau pe profit dupa ce la sfarsitul anului va insemna 14 magazine, dintre care cinci au fost deschise in acest an.


"Sunt profund mirat si surprins ca marii jucatori care si-au anuntat intrarea pe piata de anul viitor nu au facut-o mai devreme si sunt convins ca au subapreciat ideea de a face afaceri in Romania", adauga Banu.




Lituanienii, si ei pe lista


In astetarea marilor nume care isi vor face intrarea de anul viitor pe piata romaenasca - Kaufland, Plus sau Penny Market, anul 2004 a insemnat demararea activitatii pentru un alt comerciant important. Numai ca acest nua venit din Europa de Vest, ci din fostul spatiu sovietic.


VP Market, o companie lituaniana cu afaceri anul trecut de peste 1 miliard de dolari, a intrat pe piata romaneasca prin achizitionarea mai multor spatii comerciale in Bucuresti. VP Market detine o cota de piata de peste 30% in Lituania si putin peste 20% in Letonia.




De la nimic la 20%


Daca inainte de Revolutie comertul romanesc se desfasura in totalitate prin intermediul bacaniilor, pietelor sau al aprozarelor, in ultimii ani supermarketurile si hypermarketurile s-au impus tot mai mult.


Formele moderne de comert au ajuns anul acesta, potrivit institutului de cercetari de piata GfK Romania, la o cota de piata de 20%, cresterea urmand sa se accentueze de anul viitor cand pe langa expasniunea jucatorilor existenti pe piata se va adauga si intrarea unor noi jucatori.


"Concurenta a devenit din ce in ce mai importanta iar clientul din Romania din ce in ce mai exigent. Astfel s-a ajuns la o mare presiune asupra preturilor care nu a facut decat sa creasca implicit puterea de cumparare a clientilor", este de parere Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania.


In aceste conditii, reiese din datele GfK Romania, anul 2003 a fost primul de dupa 1998 cand a fost consemnata o crestere a consumului de produse de larg consum. Anul acesta insa, cresterea a continuat analistii estimand ca trendul de crestere se va mentine si chiar se va accentua la nivelul urmatorilor ani pe masura ce economia romaneasca va fi in crestere.




Record peste record


Cu un numar tot mai mare de magazine si cu o putere de cumparare in crestere, retelele de magazine de pe piata romaneasca anunta vanzari tot mai mari. Fie ca este vorba de companii germane, frantuzesti sau retele detinute de oameni de afaceri locali precum Florentin Banu (supermarketurile Artima), Razvan Petrovici (supermarketurile Univers'all) sau Dan Viorel Sucu (reteaua de magazine de mobila Mobexpert), cifrele de vanzari realizate in perioadele traditionale de vanzari (Paste si Craciun) sunt an de an tot mai mari. Nu mira astfel pe nimemi faptul ca PAstele si craciunul 2004 au fost cele ami bune astfel de perioade de vanzari de dupa Revolutie. Cu siguranta insa ca rezultatele din acest an vor pali in fata celor pe care comerciantii le vor realiza pe parcursul anilor viitori. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO