Companii

Se inmultesc patronii din comert: In patru ani au aparut 10.000 de magazine alimentare de cartier

Se inmultesc patronii din comert: In patru ani au aparut 10.000 de magazine alimentare de cartier
16.02.2009, 18:47 121

Astfel, daca in intervalul septembrie 2004 - septembrie 2008 retailul modern (hiper si supermarketuri) aproape si-a triplat numarul de unitati, la 650 de locatii, numarul chioscurilor

s-a diminuat substantial, de la circa 7.700 la 4.500 de unitati, arata datele companiei de cercetare a pietei Nielsen Romania.
In orasele mari, chioscurile s-au lovit si de reglementarile administratiilor locale, care au impus bariere in constructia magazinelor stradale.
Per ansamblu, universul numeric de magazine din sectorul FMCG (bunuri de larg consum) s-a dezvoltat puternic in intervalul mentionat, de la 76.200 de unitati la inceputul perioadei ajungand la 89.600 de unitati in luna septembrie din 2008. Cel mai mult s-a majorat numarul unitatilor retelelor de magazine (hipermarketuri, supermarketuri si alte forme de comert modern), al farmaciilor si al magazinelor cu alimente pentru animalele de companie.
"La nivel national, magazinele traditionale (alimentare, chioscuri etc.) si-au redus numarul in ultimii patru ani. Ele au fost afectate de expansiunea lanturilor internationale de magazine, in special in mediul urban - in orasele medii si mari -, dar au continuat sa prospere in orasele mici si in mediul rural", explica Emanuel Sanda, country manager al companiei de cercetare a pietei Nielsen Romania.
Studiul Shopper Trends publicat anul trecut de Nielsen arata ca importanta magazinelor traditionale pentru consumatori s-a redus simtitor in ultimii ani. Potrivit sursei citate, patru din cinci gospodarii din orasele cu peste 100.000 de locuitori isi cheltuiesc cea mai mare parte din bugetul alocat bunurilor de larg consum in magazine din comertul modern, in timp ce magazinele traditionale raman pe primul loc doar in cazul a 19% din gospodariile din orasele mari si medii, pondere care s-a injumatatit in ultimii trei ani.
Din cauza ofertei limitate de articole vandute in aceste unitati, chioscurile reprezentau anul trecut principalul loc de achizitionare de bunuri de larg consum doar pentru 1% din gospodarii.
In 2009, turbulentele din economie ar putea grabi declinul micilor comercianti, loviti de cresterea costurilor de creditare si de taierea accesului la finantare bancara.
"Magazinele traditionale se afla sub o presiune reala cauzata de lipsa de lichiditati, astfel ca unele dintre ele se pot vedea in imposibilitatea de a-si continua activitatea", mai spune Emanuel Sanda. El subliniaza faptul ca in acest an pot aparea si oportunitati pentru micii comercianti, aduse de schimbarile din comportamentul cumparatorilor. "Consumatorii insisi vor fi nevoiti
sa-si dramuiasca lichiditatile cu mai mare atentie. Acest lucru poate insemna inclusiv vizite mai dese la magazine, liste mai scurte de cumparaturi si, in consecinta, o cheltuiala mai mica per vizita. Ofertele magazinelor si preturile practicate de acestea vor conta foarte mult in alegerea consumatorilor", explica directorul Nielsen Romania.
In sectorul FMCG din Romania, cele mai mari retele de magazine dupa valoarea vanzarilor sunt in prezent Metro Cash & Carry, Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry si Real Hypermarket. Acestea au realizat in 2007 vanzari totale de aproximativ 4,2 miliarde de euro.
Retailul modern avea in 2007 o cota de aproape 30% din vanzarile totale realizate pe piata bunurilor de larg consum, potrivit datelor Nielsen. Tinand cont de investitiile record in expansiune realizate anul trecut de acesti operatori la nivel local, de circa 640 mil. euro, cota lor de piata s-a majorat semnificativ in 2008.   

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO