Companii

Studiu Horváth: La nivel global, 3 din 4 companii se aşteaptă la creşterea vânzărilor în 2022 şi 2023

Studiu Horváth: La nivel global, 3 din 4 companii se...

Autor: Dorin Oancea

08.09.2022, 13:31 98

Trei din patru companii din lume se aşteaptă să înregistreze vânzări în creştere, atât în 2022, cât şi în 2023, relevă studiul „CxO Priorities 2022”, elaborat de compania de consultanţă în management Horváth.

Aşteptarea se bazează pe faptul că aproape trei sferturi dintre companii au reuşit să transfere costurile ridicate în preţurile finale ale produselor şi serviciilor. În cazul României, optimismul depăşeşte media rezultată din studiu, în condiţiile în care 80% dintre companii estimează că vor avea vânzări sporite în 2022, respectiv 93% au o aşteptare similară pentru 2023.

Securizarea rezultatelor financiare, în condiţiile multiplelor riscuri economice şi crize suprapuse, alături de răspunsul la ameninţările de securitate cibernetică şi concentrarea asupra proceselor de transformare digitală a business-urilor au reieşit drept principalele preocupări (key findings), în actuala perioadă, pe care le împărtăşesc executivii de top din 17 ţări, inclusiv 15 respondenţi din România, potrivit studiului.

Transformarea digitală este, pentru al treilea an consecutiv, o preocupare prioritară pentru managerii companiilor, în timp ce securitatea cibernetică intră pentru prima oară în topul preocupărilor.

La nivelul iniţiativelor strategice, menite să asigure creştere pe termen mediu şi lung, transformarea digitală se află, din nou, pe primul loc, urmată de obiective care ţin de cybersecurity, iar locul al treilea este ocupat de orientarea business-ului către sustenabilitate ecologică.

În privinţa situaţiei la zi (Course of Business), România împărtăşeşte provocările altor state, dar cu anumite particularităţi. De exemplu, impactul invadării Ucrainei de către Rusia nu a afectat companiile româneşti în aceeaşi măsură precum pe cele din alte ţări: pierderea accesului la piaţa rusă şi închiderea fabricilor unor furnizori a afectat 25% dintre companiile care au participat la studiu, dar impactul a fost de numai 7% pentru companiile româneşti.

În schimb, în privinţa creşterii costurilor din ultimul an, media pentru toate industriile, rezultată din studiu, a fost de 15,2%, în timp ce creşterea a fost mai puternică (24%) pentru firmele româneşti. De asemenea, în timp ce 72,7% dintre companiile participante la studiu reuşesc să-şi transfere creşterile de costuri în preţurile percepute clienţilor finali, în România, doar 60,4% pot face acest lucru.

În ceea ce priveşte obiectivele strategice (Strategic Priorities) ale executivilor, topul celor din România diferă de cel agregat la nivelul celor 17 ţări. Transformarea digitală coboară pe locul al doilea, iar securitatea cibernetică - pe al treilea, iar primul loc este luat de preocuparea pentru motivarea angajaţilor şi noile modele de organizare a muncii. Astfel, obiective legate de noua organizare a muncii, necesarul de noi competenţe în companie, modalităţi de muncă flexibile, bunăstarea angajaţilor, employer branding etc. sunt văzute drept priorităţi de prim rang pentru executivii români.

Pe de altă parte, locul 3 între priorităţile rezultate la nivel global din studiul „CxO Priorities 2022” (orientarea business-ului pentru către sustenabilitate ecologică) coboară pe locul al şaselea între priorităţile managerilor de companii din România. La nivel internaţional, 70% dintre companii şi-au asumat un target clar de reducere a emisiilor de CO2, în timp ce numai 30% dintre firmele româneşti şi-au stabilit obiective similare.

„Un studiu de amploarea ‘CxO 2022’ ne permite să facem o radiografie cât mai exactă a provocărilor care îi preocupă pe executivii de top şi să surprindem soluţiile la care apelează pentru a parcurge această perioadă, complicată pe multiple planuri. Este un instrument util atât pentru noi, ca echipă specializată în consultanţa de management la cel mai înalt nivel, cât şi pentru clienţii noştri şi oricine doreşte să anticipeze viitorul, măcar parţial, dincolo de numeroasele incertitudini care ne stau înainte. Cu uşoare diferenţe, mediul de business din România împărtăşeşte aceleaşi preocupări şi îşi setează aceleaşi obiective strategice precum companiile din alte state, cu economii mai dezvoltate. Mă bucur să constat că, şi pentru managerii români, transformarea digitală este văzută drept o prioritate de top, care va transforma companiile la nivel de eficienţă, dar va contribui şi la atingerea unor obiective legate de sustenabilitate”, consideră Kurt Weber, Managing Director Horváth România.

Studiul a fost elaborat în perioada martie-iunie 2022, pe baza discuţiilor detaliate, purtate de membri ai echipei Horváth cu 280 de executivi de top, din 17 ţări, dintre care 41% au fost CEOs, iar 30% - CFOs. Circa 37% dintre companiile de unde provin respondenţi au între 1.000 şi 5.000 de angajaţi, în timp ce 15% depăşesc 15.000 de angajaţi. La nivelul cifrei de afaceri, 31% dintre ele au venituri anuale între 100 şi 500 milioane de euro, 21% - între 1.000 şi 3.000 milioane de euro, iar 17% - între 3.000 şi 10.000 milioane de euro. Domeniile din care provin respondenţii sunt: banking şi servicii financiare (23%), industrie, inginerie mecanică, electrică şi automatizări (20%), asigurări (8%), industria auto (8%), construcţii (7%), energie (6%), biotehnologie şi sănătate (6%), transport călătorii şi logistică (5%), petrochimie (5%) şi altele (11%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO