Companii

Topul amenzilor date de Consiliul Concurentei: cinci cazuri aduna peste 75% din valoarea totala

Topul amenzilor date de Consiliul Concurentei: cinci cazuri aduna peste 75% din valoarea totala

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei a explicat recent ca desi amenzile date pot ajunge pana la 10% din cifra de afaceri pe anul anterior deciziei de sanctiune, potrivit legislatiei, in practica nu se depaseste 8%.

21.09.2009, 00:00 768

Cartelul din piata cimentului, intelegerea din piata insulinei,abuzul de pozitie dominanta al CFR Marfa, intelegerea si abuzulunor jucatori din piata serviciilor de cablu TV si intelegerea peverticala dintre compania producatoare de guma de mestecat WrigleyRomania si distribuitorii sai - sunt cele mai mari amenzi pentrupractici anticoncurentiale din ultimii cinci ani, cu o valoarecumulata de 70 de milioane de euro.

Practicile anticoncurentiale sunt in defavoarea consumatoruluifinal, care plateste un pret mai ridicat decat nivelul care s-arstabili pe o piata concurentiala, sau in defavoarea altor companii,care nu pot rezista pe o piata in care jucatorii mari incheieintelegeri privind pretul de vanzare.

Amenzile date de Concurenta pot ajunge pana la 10% din cifra deafaceri pe anul anterior deciziei de sanctiune, potrivitlegislatiei, insa in practica nu se depaseste 8%, precizeazapresedintele Consiliului Concurentei Bogdan Chiritoiu, fostul consilier al presedinteluiTraian Basescu, venit in functie in mai 2009.

"Si vorbim despre un procent din cifra de afaceri, care invaloare absoluta poate insemna o suma foarte mare. In cazul in carecompania inregistreaza pierderi, amenda este o adevarata povara", aexplicat recent Chiritoiu.

Cea mai mare amenda din ultimii cinci ani a primit-odistribuitorul de medicamente Mediplus Exim in martie 2008, invaloare de peste 49 mil. lei (13,2 mil. euro), reprezentand 3,6%din cifra de afaceri pe 2007.

Ca pondere din cifra de afaceri, cea mai mare amenda din ultimiicinci ani data de Consiliul Concurentei au primit-o UPC Romania siHI-FI Quodral, furnizori de servicii de cablu TV, adica 7% dincifra de afaceri pentru o intelegere de tip cartel.

Amenzile date de autoritatea concurentei se platesc latrezoreria statului, insemnand venituri la bugetul statului. Celemai multe companii ataca in instanta Consiliul Concurentei pentru acastiga timp, insa pana la urma toate companiile sunt nevoite saplateasca.

De la infiintarea Consiliului Concurentei, din 1996, valoareatotala a amenzilor se ridica la aproximativ 110 milioane de euro,insa amenzile usturatoare au aparut abia dupa 2005.

"Pana in prezent au fost sanctionati 563 agenti economici in 322de cazuri de incalcare a prevederilor Legii concurentei. Cele maifrecvente cauze care au dus la penalizarea companiilor au fostintelegeri privind participarea la licitatie cu oferte trucate,intelegeri de fixare concertata a preturilor, omisiunea notificariide operatiuni de concentrare economica. Cele mai multe firmesanctionate provin din industrii precum cea alimentara, amaterialelor de constructii, sectorul farmaceutic, servicii (cabluTV, transporturi, asigurari, tichete de masa)", se arata intr-unraport al Consiliului Concurentei.

Cum apar sesizarile

Orice companie suspectata de practici anticoncurentiale se poatetrezi cu un inspector de concurenta la sediul firmei. Refuzulinspectiei inopinate se sanctioneaza conform legii cu 1% din cifrade afaceri. A fost si cazul celei de-a doua mari banci din piata,BRD, care in octombrie anul trecut a lasat inspectorii deconcurenta sa astepte la usa trei ore, fapt in urma caruia atrebuit sa plateasca 5 milioane de euro.

"Investigatia pe care Consiliul Concurentei o realizeaza estemult diferita de alte anchete sau controale financiare. Cauta probecare pot disparea in cateva secunde, cum ar fi un e-mail trimisintre doua companii. Inspectorii de concurenta trebuie sareactioneze prompt prin vizite inopinate atunci cand o companieeste supectata de practici anticoncurentiale", spune Ciprian Scurt,inspector de concurenta in cadrul institutiei.

Consiliul Concurentei poate banui o firma de practicianticoncurentiale fie prin sesizari ale unor alte firme din piata,fie prin analize economice. Acestea pot demonstra ca profiturile increstere au fost aduse de preturi urcate treptat de jucatori caredomina piata - fara ca jucatorii sa fi avut costuri in crestere.Consiliul Concurentei poate afla indicii asupra unor fapteanticoncurentiale chiar de la Serviciul Roman de Informatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO