Companii

Topul celor mai ieftine SUV-uri de pe piata locala pleaca de la 12.000 de euro. Cu cine se va bate Duster de la anul? Galerie FOTO

Topul celor mai ieftine SUV-uri de pe piata locala pleaca de la 12.000 de euro. Cu cine se va bate Duster de la anul?
03.12.2009, 00:00 7729

In prezent cele mai ieftine modele SUV de pe piata sunt produsede Fiat si Suzuki in Ungaria si au preturi pornind de la 12.000 -14.000 de euro, cu tot cu TVA, dar incepand de anul viitor, acestiproducatori vor avea concurenta si din partea Dacia, care va scoatepe piata primul off-roader al carui pret va pleca cel mai probabilde la aproximativ 12-14.000 de euro.

Intopul celor mai ieftine SUV-uri, cu preturi pornind de la mai putinde 20.000 de euro, se mai gasesc acum modelele Hyundai Tucson,Skoda Yeti, Volkswagen Tiguan, Nissan X-Trail si Ford Kuga,potrivit datelor importatorilor centralizate de ZF.

"Vanzarile SUV-urilor din segmentul superior au inregistrat oscadere mai puternica in acest an. Ingeneral, acum clientii se orienteaza fie catre modele echipate cumotoare mici diesel, fie cu motoare economice pe benzina, precumFSI in cazul Volkswagen", a declarat Alin Tapalaga, directorulPorsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania. In primelezece luni ale acestui an vanzarile SUV-urilor au inregistrat oscadere de 44%, la 8.578 de masini, cel mai redus ritm de scaderede pe piata locala, fara a lua in calcul si clasa monovolumelor, deaproape sapte ori mai mica. Comparativ, vanzarile autoturismelor deimport au inregistrat un declin de 54% in aceeasi perioada.

Piata SUV-urilor s-a aglomerat foarte mult in ultimii ani, iarlupta pentru cota de piata intre producatori este cu atat maiacerba in aceasta perioada, cand vanzarile scad. Astfel, daca inanii '90 SUV-urile erau prezente numai in gama unor constructoriprecum Jeep, Mitsubishi sau Toyota, in ultima parte a deceniuluitrecut a existat o "explozie" atat a vanzarilor, cat si a numaruluide noi modele.

Prima a avut loc odata cu lansarea unor modele precum ToyotaRAV4, care a fost primul SUV compact si care totodata s-a distantatde ideea unei masini de teren proiectate exclusiv pentru americanisau drumuri accidentate. Al doilea imbold al pietei a avut loc insegmentul premium, mai intai in 1997, cand Mercedes-Benz a lansatprimul SUV, urmat in 1999 de BMW, care a prezentat modelul X5 -primul SUV sport.

Pepiata locala, cel mai puternic avans din ultimii trei ani a fostinregistrat de SUVurile premium, precum Audi Q7, BMW X5 siVolkswagen Tuareg, in timp ce in plan secund au fost cei de laHyundai cu Tucson si Santa Fe, care de peste trei ani se mentin intopul SUV-urilor cel mai bine vandute. "Ca volum, cele mai mariscaderi le-am inregistrat in cazul modelului VW Tuareg. Pe de altaparte, Tiguan si-a mentinut nivelul vanzarilor. Pe de alta parte,modelele Tiguan comercializate acum sunt echipate mai de baza, spredeosebire de cele comercializate in anii anteriori", a spusTapalaga.

Pe de alta parte, in segmentul SUV-urilor cel mai puternicdeclin a fost inregistrat de modelele premium.

Spre exemplu, Audi Q7 a inregistrat un declin de peste 77% inprimele zece luni, de la 406 unitati in 2008 la 91 de unitati. Oscadere similara a inregistrat si VW Touareg, la 279 de unitati. Incazul SUV-urilor, BMW X5 a inregistrat o scadere de 70%, la 229 deunitati, in timp ce X6 a crescut cu 55%, la 182 de masini.SUV-urile compacte precum VW Tiguan au inregistrat o scadere deaproximartiv 55%, la 672 de unitati. In acelasi timp, vanzarileSUVurilor au fost sustinute in acest an si de cele mai agresivecampanii de discounturi de pe piata locala.

Spre exemplu, daca in 2008 un SUV compact echipat cu motordiesel si tractiune integrala avea un pret de cel putin 30.000 deeuro, in prezent acelasi model poate fi achizitionat chiar si cuputin sub 20.000 de euro - fie prin intermediul unor "editiispeciale", fie cu ajutorul discounturilor. Spre exemplu, cel maimare discount a fost intalnit la modelele Citroën C-Crosser, depana la 50%.

La campaniile de discounturi au contribuit desigur si lansareaunor noi modele mai accesibile, care au contribuit la reducereadeclinului, precum Ford Kuga, Renault Koleos, care au intrat directin top cel mai bine vandut SUVuri. Cel mai nou intrat este SkodaYeti, lansat luna trecuta, cu un pret de pornire de 15.466 deeuro.

"Lansarea unui model nou nu mai reprezinta in prezent unargument de crestere in cazul marcilor de volum. Acum trebuie savii si cu un pret competitiv pentru a concura si cu celelaltemodele de pe piata", a declarat Alin Tapalaga.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO