Coca-Cola şi PepsiCo, giganţii americani din industria băuturilor, domină piaţa est-europeană unde cei 320 de milioane de consumatori cumpără anual circa 38 de miliarde de litri de băuturi răcoritoare şi apă minerală îmbuteliată, arată o analiză ZF pe baza datelor companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
Brandurile Coca-Cola şi Pepsi deţin primele două poziţii în topul celor mai vândute băuturi răcoritoare în volum în 2012, fiind urmate de Bonaqua şi Fanta, din portofoliul Coca-Cola şi de un brand local Zywiec Zdroj, deţinut de liderul pieţei de iaurturi Danone Group, conform aceleiaşi surse.
Datele Euromonitor iau în considerare 22 de ţări din estul Europei printre care şi România, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Polonia şi Cehia, unde populaţia totală ajunge la circa 320 milioane de locuitori, însă compania nu a furnizat date despre cotele de piaţă deţinute de aceşti jucători în afara României.
Astfel, fiecare locuitor al ţărilor est europene consumă în medie circa 120 de litri de băuturi anual. Conform calculelor ZF pe baza datelor Euromonitor şi a ultimului raport al Coca-Cola Hellenic, grecii deţineau anul trecut o cotă de piaţă în acest segment în jur de 5% pe piaţa est-europeană.
Pe piaţa românească, unde consumul de băuturi răcoritoare ajunge anual la circa 2,8 mld. de litri, adică 130-140 de litri per capita, cele mai vândute branduri de băuturi non alcoolice sunt Coca-Cola, Borsec (produs de Romaqua Group), Frutii Fresh (European Drinks), Dorna şi Fanta (Coca-Cola HBC), cu o cotă de piaţă cumulată de 37%, arată datele aceleiaşi companii de cercetare.
Cât vând giganţii în România
Brandul Coca-Cola, produs de Coca-Cola HBC, a fost anul trecut cea mai vândută marcă de băuturi răcoritoare de pe piaţa locală, având o cotă de 12% în volum. Astfel, la un consum total de 2,8 mld. litri de băuturi răcoritoare anul trecut, estimările ZF arată că brandul Coca-Cola vinde în România circa 335 mil. litri.
La un preţ de circa 2,5 lei pentru un litru de Coca-Cola, estimările ZF arată că băutura a avut anul trecut vânzări de circa 830 de milioane de lei (188 milioane de euro), adică aproape jumătate din afacerile înregistrate de greci în România. Coca –Cola HBC România mai are în portofoliu branduri precum Fanta, Sprite, Burn (energizant) sau Cappy.
Pe locul doi în topul celor mai vândute băuturi răcoritoare este apa minerală Borsec, brandul deţinând 11,1% din piaţă în volum. Astfel, Coca-Cola şi Borsec sunt singurele două branduri de băuturi răcoritoare care reuşesc să treacă de o cotă de piaţă de 10%.
Domină branduri locale la vecini
În datele furnizate ZF de către Euromonitor, Coca-Cola ocupa anul trecut locul doi în topul brandurilor de băuturi răcoritoare din Ungaria, în timp ce Pepsi, brandul principalului competitor ocupă poziţia a patra. Pe prima poziţie în ierarhie stă Szentkirályi, un brand produs de o companie locală, iar topul este completat de Theodora, din portofoliul Nestlé şi Naturaqua, deţinută de Coca-Cola. Piaţa maghiară a băuturilor răcoritoare este de circa 2 mld. de litri. În România elveţienii de la Nestlé aduc brandul de ice-tea ( ceai rece n-red.) Nestea, în timp ce francezii de la Danone sunt prezenţi în special pe piaţa de lactate şi de alimente pentru copii şi mai puţin pe piaţa băuturilor răcoritoare.
În Polonia, una dintre cele mai mari pieţe din cele 22 est-europene, consumul ajunge la circa 7,6 mld. de litri, iar principalul brand vândut este Zywiec Zdroj, deţinut de Danone.
În topul celor mai vândute branduri în această ţară se află pe locul doi Tymbark, produs de grupul polonez Maspex Wadowice, marcă prezentă şi în România şi produsă în localitatea Văleni de Munte (judeţul Prahova) de către Tymbark Maspex, filiala polonezilor de pe plan local.
Coca-Cola este şi el prezent în top, ocupând locul trei în funcţie de vânzările în volum.Aici îmbuteliatorul a vândut anul trecut 172,6 milioane navete de băuturi răcoritoare.
În Bulgaria liderul pieţei este Gorna Banya, un brand local produs de Libex, urmat de marca de apă minerală Devin, îmbuteliată de Royal Group şi de Coca-Cola. Compania Coca-Cola Hellenic a avut anul trecut vânzări de circa 60 de milioane navete de băuturi în Bulgaria. Datele Euromonitor arată că Bulgaria este una dintre ţările cu cel mai mare potenţial de creştere al pieţei în următorii ani, ajungând potrivit estimărilor companiei de cercetare arătând că consumul de băuturi non-alcoolice ar ajunge la circa 1,6 mld. litri, comparativ cu 1,4 mld. litri cât este anul acesta.
Cine domină piaţa din Europa de Est | |||
Topul celor mai vândute branduri de băuturi răcoritoare în volum (2012) | |||
Europa de Est | |||
Poziţia | Brand | Producător | |
1 | Coca-Cola | Coca-Cola Company | |
2 | Pepsi | PepsiCo Inc | |
3 | Bonaqua | Coca-Cola Company | |
4 | Fanta | Coca-Cola Company | |
5 | Zywiec Zdroj | Danone | |
Bulgaria | |||
Poziţia | Brand | Producător | |
1 | Gorna Banya | Libex | |
2 | Devin | Royal Group | |
3 | Coca-Cola | Coca-Cola Company | |
4 | Bankia | Coca-Cola Company | |
5 | Gorna Banya | Bulminvex-GB | |
Cehia | |||
Poziţia | Brand | Producător | |
1 | Dobra Voda | Karlovarske Mineralni Vody | |
2 | Mattoni | Karlovarske Mineralni Vody | |
3 | Podebradka | Karlovarske Mineralni Vody | |
4 | Toma | PepsiCo Inc | |
5 | Aquila | Karlovarske Mineralni Vody | |
Ungaria | |||
Poziţia | Brand | Producător | |
1 | Szentkirályi | Szentkirályi Ásványvíz | |
2 | Coca-Cola | Coca-Cola Company | |
3 | Theodora | Nestlé | |
4 | Pepsi | PepsiCo Inc | |
5 | Naturaqua | Coca-Cola Company | |
Polonia | |||
Poziţia | Brand | Producător | |
1 | Zywiec Zdroj | Danone | |
2 | Tymbark | Maspex Wadowice Grup | |
3 | Coca-Cola | Coca-Cola Company | |
4 | Cisowianka | Naleczow Zdroj | |
5 | Naleczowianka | Nestlé | |
România | |||
Poziţia | Brand | Producător | Cota de piaţă în volum(%) |
1 | Coca-Cola | Coca-Cola Company | 12,0 |
2 | Borsec | RomaquaGroup | 11,1 |
3 | Frutti Fresh | European Drinks | 5,0 |
4 | Dorna | Coca-Cola Company | 4,7 |
5 | Fanta | Coca-Cola Company | 4,6 |
Ucraina | |||
Poziţia | Brand | Producător | |
1 | Morshynska | IDS Borjomi International | |
2 | Biola | Erlan | |
3 | Bonaqua | Coca-Cola Company | |
4 | Obolon | Obolon | |
5 | Sadochok | PepsiCo Inc | |
Sursă: Euromonitor International | |||
Polonia, România şI Ucraina printre cele mai mari pieţe de consum | |||
Evoluţia consumul de băuturi răcoritoare în Europa de Est ( mld. litri) | |||
2008 | 2012 | 2013 | |
Europa de Est * | 37,72 | 37,42 | 38,33 |
Bulgaria | 1,39 | 1,36 | 1,40 |
Cehia | 2,41 | 2,08 | 2,03 |
Ungaria | 2,08 | 1,98 | 1,98 |
Polonia | 6,45 | 6,96 | 7,15 |
România | 3,11 | 2,80 | 2,85 |
Ucraina | 4,08 | 3,59 | 3,64 |
* include Albania, Belarus, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Georgia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Macedonia, Republica Moldova, Muntenegru, Polonia, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia şi Ucraina |
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels