Companii

Un miliard de euro s-a evaporat din piata de transport, iar companiile isi ajusteaza flotele de camioane si autocare din mers

Un miliard de euro s-a evaporat din piata de transport, iar companiile isi ajusteaza flotele de camioane si autocare din mers
02.11.2009, 23:25 95

Sectorullocal de transport rutier, format din mai mult de 71.000 de firme,va inregistra in acest an o scadere valorica de aproximativ unmiliard de euro in urma reducerii volumelor transportate, apresiunii concurentiale asupra tarifelor de transport si aconcurentei companiilor aeriene pentru transportatorii de persoanepe rute internationale. Potrivit unei statistici a UniuniiNationale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), in 2008 cifra deafaceri cumulata a companiilor din sector a ajuns la 4,2 mld. euro,circa trei sferturi fiind realizata de sectorul de transport demarfa.
"Pietele de transport rutier de marfa si cea de persoane vor fi cucel putin 20-30% mai jos fata de 2008. Transportul de marfa, careare cea mai mare pondere, scade acum si pe rutele interne, si pecele internationale", a declarat Radu Dinescu, secretarul generalal UNTRR.
Potrivit estimarii UNTRR in urma sondajului din randul membrilor,valoarea transporturilor locale se va reduce la final de an cu celputin 840 mil. euro.
Scaderea este corelata partial si cu reducerea fluxurilor de marfainterne si externe, care, potrivit statisticilor InsitutuluiNational de Statistica, au inregistrat un declin de aproape 20% inprimele opt luni ale anului.
Exporturile realizate in perioada ianuarie - august au fost cu19,1% mai mici in euro fata de acelasi interval al anului trecut,ajungand la o valoare de 18,5 miliarde de euro, in timp ceimporturile au atins valoarea de 24,3 miliarde de euro (mai mica cu36,6%).

Transportatorii specializati se adapteaza
Sectoarele care au fost mai putin afectate in acest an, potrivitUNTRR, sunt transportul de produse petroliere si cel de alimente.In acelasi timp, sectorul auto sau cel al constructiilor, marigeneratori de cerere de transport, si-au redus masiv comenzileodata cu blocarea proiectelor imobiliare si caderea de 50% a pieteiauto. "In cazul transportului de beton, daca nu se maiconstruieste, clar nu mai sunt transporturi. La fel si la minereu.Daca turnatoria nu are comenzi, atunci nici trenul deaprovizionare, nici camioanele de livrare cu tabla nu mai circula",a spus Dinescu.
Transportatorul si integratorul logistic Gefco, care realizeazatransport pentru Dacia si alte companii din industria auto, araportat pentru primele trei trimestre volume mai mici de marfa cu30% fata de anul trecut. Compania a compensat insa scaderile dinpartea unor clienti prin contracte noi si volume in crestere dinpartea Automobile Dacia, al carei export reprezinta 80% dinproductie.
"Numarul celor care vor rezista depinde de cum sunt ajutati departeneri, de companiile de leasing, pentru ca toti suportamconsecintele crizei", a declarat Daniel Renard, directorul generalal Gefco.
Cel mai mare transportator local privat, Edy Spedition, si-amicsorat flota de autocamioane cu 200 de unitati in acest an,autovehiculele fiind returnate companiei de leasing intrucatcontractul se apropia de final. Pentru reducerea costurilortransportatorii adopta tot mai rapid solutii de transformare acosturilor fixe in costuri variabile, in principal prin inchiriereain leasing operational a camioanelor necesare in varfurile deactivitate, prin inchirierea anvelopelor pentru un numar dekilometri prognozat pentru rutele lor sau plata asigurarilor numaiin perioadele de utilizare a camioanelor.

Cine continua businessul?
"Este greu de spus cate companii vor ramane. Multe isi reducflotele, iar cei mici si multi ies partial si neoficial din piata.Pot parca masina in curte la tara si se ocupa de agricultura, iardaca prind o cursa, o fac daca este bine platita", a spusDinescu.
Dinescu apreciaza ca operatorii care integreaza cele mai multeoperatiuni aferente transportului vor iesi cel mai bine dinrestructurarea impusa de criza financiara, iar cei care nu detin inproprietate camioane si depozite si doar le inchiriaza vor putea sase adapteze mai rapid la conditiile pietei.

Autocarele pierd 20% din calatori

Prognoza pentru transportatorii rutieri de persoane indica orata similara de reducere a numarului de pasageri si a cifrei deafaceri din sector, la fel ca si in cazul transportatorilor demarfa, de peste 20%. Astfel, daca numarul pasagerilor in 2008 afost de 2,46 miliarde de persoane, potrivit UNTRR, iar cifra deafaceri de 1,03 miliarde de euro, operatorii de autocare simicrobuze vad in 2009 un total sub 2 miliarde de pasageri siafaceri cumulate de 800 mil. euro. "Pe planul incasarilor avem unminus de 25% pana in prezent. A scazut si traficul, iar varaaceasta multi turisti au venit cu automobilele proprii, deci sinumarul pasagerilor a fost mai mic. Din fericire, pana acum nu afost nevoie sa returnam autocare, dar trebuie sa ne uitam la costulleasingului si al chiriilor care a crescut cu 30% anul acesta dincauza aprecierii euro", a declarat Cristi Mihailescu, directorulgeneralal transportatorului constantean Timona. Transportatorii depersoane precum Atlassib, Metropolitan sau Eurolines au vazut cumcursele externe nu mai au clienti odata cu aparitia ofertelorliniilor aeriene low-cost si cu reducerea numarului de calatoriiale romanilor care lucreaza in afara tarii. "Mai sunt siintreprinzatorii din Transilvania, care opereaza masini de optlocuri si duc oamenii din sat pana in Italia, la adresa dedestinatie. Calatorii prefera sa le plateasca un pret mai marepentru ca sunt transportati in regim de taxi", a spus Dinescu. El aadaugat ca acesti transportatori erodeaza piata companiilororganizate, iar acestea ar trebui sa identifice problema si sa orezolve la nivel regional pentru a isi pastra cursele de linie.Potrivit statisticilor UNTRR, singurele rute care au in continuareun numar constant de pasageri sunt cele interjudetene, deoarececalatorii prefera un autocar fata de un tren care ajunge mult maitarziu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO