Companii

Vânzările de electrocasnice, influenţate de românii din străinătate

Vânzările de electrocasnice, influenţate de românii din străinătate

Autor: Mihaela Popescu

05.09.2010, 23:48 27

Vânzările în magazinele operate de Domo Retail, a doua marecompanie din comerţul cu electrocasnice şi electronice, au fostinfluenţate în luna august de bugetele românilor care muncesc înstrăinătate şi care revin de regulă în ţară în ultima lună devară.
Reîntoarcerea românilor plecaţi la muncă în afara ţăriiimpulsionează în fiecare an vânzările de mobilă, materiale deconstrucţii şi electrocasnice în perioada sărbătorilor sau avacanţei de vară.
"La mijlocul lunii august s-a simţit contribuţia românilor carelucrează în străinătate la redresarea pieţei, dar aceasta nu a fostla nivelul din 2007-2008. În ultima săptămână s-a observat însă căaceştia s-au întors în tările lor adoptive, iar vânzările noastrezilnice au scăzut", a afirmat Lorand Szarvadi, CEO şi acţionar laDomo Retail.
Compania a avut vânzări în scădere cu 15% în luna iulie, comparativcu aceeaşi perioadă din 2009. "La noi luna iulie a fostcatastrofală din cauza creşterii TVA-ului: vânzările au fost cu 15%sub nivelul de anul trecut. În august vânzările şi-au revenit,astfel încât la finalul intervalului iulie-august am ajuns lanivelul de anul trecut, ceea ce este acceptabil având în vedere căbugetarii au avut în mână în această lună primul «fluturaş» desalariu redus", a mai precizat Szarvadi.

Piaţă în scădere cu 15% în al doileatrimestru

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată s-a contractat cu 15% întrimestrul al doilea al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009,potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare depiaţă GfK.
Rata de declin a fost inferioară celei înregistrate în primultrimestru, comparativ cu primele trei luni anu­lui trecut (de-25%).
Studiul a inclus 5 categorii mari de produse: electronice de largconsum, electrocasnice, IT, echipamente telecom (telefoane mobileşi smartphone-uri) şi echipamente de birou. Vânzările deelectrocasnice reprezintă businessul de bază al reţelelorconcurente Altex, Domo şi Flamingo.
Segmentul de profil a fost şi el pe un trend descendent întrimestrul al doilea: vânzările de electrocasnice mari s-audiminuat cu aproape 14% faţă de T2 din 2009, ajungând la 70 mil.euro, în timp ce electrocasnicele mici au înregistrat un declin de1,7%, potrivit datelor GfK.
Cu toate acestea, vânzările de electrocasnice mari înregistrate înT2 la nivelul pieţei au fost peste cele din primele trei luni dinan, creşterea fiind pusă pe seama factorilor sezonieri care aumajorat cererea pentru frigidere şi congelatoare. În plus,retailerii de profil au înregistrat creşteri de vânzări în lunaiunie, după ce anunţul majorării TVA a generat graba achiziţiilorde produse de folosinţă îndelungată în rândul clienţilor cueconomii.

O nouă lovitură

Şeful Domo Retail - companie care operează magazinele Domo şiTechnoMarket - prognozează însă că piaţa va resimţi impactulscăderii salariilor bugetarilor în următoarea perioadă prinreducerea cererii.
"Această măsură se va simţi categoric şi în vânzările dinelectro-retail, dar sper că nu în aceeaşi măsură în care sereflectă numeric angajaţii bugetari în totalul angajaţilor dinRomânia. Cu alte cuvinte, sper ca bugetarii să se numere încontinuare printre clienţii retailerilor de electrocasnice şielectronice", a mai spus Szarvadi.
Domo Retail a raportat anul trecut afaceri de 726 mil. lei (171mil. euro), în scădere cu circa 6% faţă de 2008, cu 1.800 deangajaţi şi 133 de unităţi operaţionale, potrivit datelor de laRegistrul Comerţului. În cel mai greu an pentru reţelele mari dinelectro-retail, compania a trecut pe pierdere, raportând unrezultat negativ de 1,2 mill. euro, faţă de un profit similar cavaloare în 2008. Retailerul a mizat pe expansiune şi anul trecut,prin inaugurarea a 9 magazine Domo si Technomarket.
Compania este controlată de fondul de investiţii britanic TransBalkan Investments, care ar putea ieşi însă din acţionariatulretailerului în acest an.
mihaela.popescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO