Companii

Vanzarile magazinelor din benzinarii devin o mina de aur cand veniturile din distributia de carburanti stagneaza

Vanzarile magazinelor din benzinarii devin o mina de aur cand veniturile din distributia de carburanti stagneaza
31.03.2009, 00:00 898

Distribuitorii de carburanti spun ca segmentul non-oil ar putea ajunge la circa 40% din veniturile inregistrate in benzinarii pe fondul scaderii cu 20% a cererii de carburanti la nivel de piata. Segmentul non-oil este reprezentat de magazinele din benzinarii sau de serviciile auxiliare.

"In ceea ce priveste OMV Romania, segmentul "non-oil" este foarte important, dar activitatea noastra de baza este comercializarea produselor petroliere, respectiv a carburantilor, in principal. Astfel, ponderea celor doua segmente "oil" si "non-oil" va ramane in parametrii actuali, cu mici fluctuatii in functie de contextul pietei. Ponderea maxima a segmentului non-oil la OMV Romania ar fi de aproximativ 35-40%", spun reprezentantii companiei care controleaza o cota de piata de 9% si afaceri de peste 500 de milioane de euro.
Anul trecut, compania a inregistrat din segmentul non-oil circa 25-30% din vanzari, in crestere fata de 2007.
Astfel, potrivit calculelor ZF, segmentul non-oil ar fi putut genera peste 100 milioane de euro.
"In 2008, cifra de afaceri totala in activitatea complementara a inregistrat o crestere semnificativa, de 45% fata de anul anterior, datorita optimizarii portofoliului si procesului de achizitie", spun reprezentantii Petrom, cea mai mare companie locala. Potrivit acestora, in 2007 incasarile din segmentul non-oil s-au cifrat la 318 mil. lei (95,2 mil. euro), iar anul trecut au ajuns la circa 125 de milioane de euro, adica aproape cat vanzarile din toata reteaua locala Mega Image, cel mai extins lant de supermarketuri din Capitala (cu un rezultat estimat de ZF in jurul a 130 mil. euro). Cu cresterea de anul trecut, segmentul non-oil in cadrul Petrom a ajuns la circa 30% din totalul veniturilor pe retail.
O situatie similara a fost inregistrata si de segmentul non-oil din cadrul benzinariilor Rompetrol, care are acum o pondere de circa 30% din marja bruta, dupa ce acest segment a crescut anul trecut cu circa 30%. Mai mult, tocmai in contextul in care acest segment ia amploare, la nivelul Rompetrol, de la 1 aprilie a fost numit in functia de vicepresedinte pe retail un fost director comercial al Coca-Cola Romania, in persoana lui Titov Buzescu.
"Pe termen lung cred ca vom ajunge sa vorbim despre un magazin cu o benzinarie fata de o benzinarie cu un magazin, cum este situatia acum. Cel mai elocvent exemplu in acest sens este poate exemplul Frantei, unde cel mai mare retailer de produse petroliere este Carrefour", explica Eric Kish, vicepresedinte al Rompetrol pe partea de companii de servicii si functiuni suport care i-a cedat fosta functie de vicepresedinte pe retail lui Titov Buzescu.
Cresterea de anul trecut in ceea ce priveste veniturile inregistrate de segmentul non-oil a fost generata de implementarea mai multor servicii in cadrul statiilor de alimentare, precum si printr-o mai buna sortimentatie a bunurilor comercializate.
"Comparativ cu 2007, segmentul non-oil al OMV Romania a crescut datorita extinderii gamei de servicii oferite in statiile de distributie carburant OMV. In aprilie 2008 am introdus conexiunea internet wireless in 60 statii, iar in ultima parte a anului 2008 am derulat un proiect pilot de testare a serviciului de vanzare a biletelor loto in trei statii din Bucuresti. De asemenea, am introdus noi produse in meniul restaurantelor VIVA din statiile noastre, iar gama de articole din magazinele statiilor a fost constant revizuita in functie de cererile din piata. In 2008 am deschis sapte spalatorii auto. In luna decembrie am inaugurat cel de-al doilea Car Wash Tunnel la Cluj, in statia OMV Turzii. Primul Car Wash Tunnel l-am deschis in 2006 in Bucuresti, in statia OMV Aerogarii. In prezent, 49 de statii din reteaua noastra beneficiaza de spalatorii auto", mai spun reprezentantii OMV Romania, una dintre cele mai dezvoltate retele din punctul de vedere al serviciilor auxiliare oferite in benzinarii. Alaturi de serviciile enumerate mai sus, clientii OMV Romania isi pot plati in statii facturile telefonice, retele de leasing sau pot face transferuri de numerar.
Cu toate acestea, majoritatea companiilor petroliere exclud posibilitatea ca pe termen mediu acest segment sa poata deveni mai important in veniturile generate chiar si decat activitatea de comercializare a carburantilor, ponderea maxima la care ar putea ajunge acest segment fiind de circa 40%.
"Produsele non-oil sunt un segment important per total, dar care sustin businessul de produse petroliere. Nu se poate compara businessul de non-oil cu cel de produse petroliere ca pondere si venituri pentru companie. In 2008, cel mai important era sa ai o sortimentatie cat mai diversificata, iar pretul era un element secundar, nu era decisiv. In actuala situatie economica, politica de preturi va deveni un element decisiv. Observam tendinta consumatorilor de a deveni sensibili la pret fata de 2008 cand brandul produsului era elementul decisiv in decizia de cumparare", spun reprezentantii Petrom, companie care prin faptul ca detine un portofoliu important pe partea de explorare si productie isi poate permite sa practice cele mai mici preturi din piata.
"O retea de benzinarii are drept obiectiv principal vanzarea de carburanti. Pentru a face aceasta experienta cat mai utila si placuta pentru consumatori, este nevoie de o oferta complementara de produse si servicii. Totusi, pe termen mediu, nu cred ca segmentul non-oil va deveni mai important, ca pondere in totalul vanzarilor, decat cel de baza - vanzarile de carburanti", spun reprezentantii MOL Romania. In cadrul acestei companii, ponderea segmentullui non-oil in vanzari este deocamdata de 15%, la un rulaj total de aproape 600 mil. euro.
Atentia companiilor petroliere pentru segmentul non-oil a inceput sa prinda contur in urma cu cativa ani, in prezent asigurand circa o treime din veniturile raportate de majoritatea companiilor petroliere pe segmentul distributiei de carburanti.
Acest segment ar putea deveni cu atat mai important cu cat criza ameninta reducerea volumelor de carburanti vandute la nivel de piata cu circa 20% anul acesta. Astfel, majoritatea spune ca vrea sa-si mentina nivelul incasarilor din non-oil raportat anul trecut, in contextul in care veniturile totale vor fi cu siguranta afectate de reducerea cu o cincime a consumului de carburanti.
 
Cat aduc magazinele din benzinarii
  • Petrom: 30% din totalul veniturilor pe retail
  • OMV Romania: 25-30% din vanzarile companiei
  • MOL Romania: 15% din vanzarile de anul trecut ale companiei
  • Rompetrol: 30% din marja bruta pe retail
Sursa: companiile

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO