Companii

Vanzarile retelelor de farmacii s-au majorat cu pana la 90% in trimestrul I. Cum se explica aceasta crestere

25.05.2009, 17:35 43

Sensiblu, Dona, Centrofarm si Remedio, retelele de farmacii care controleaza peste 430 de unitati, au raportat cresteri intre 40% si 90% ale vanzarilor in primul trimestru din acest an fata de perioada similara din 2008, fiind primii jucatori din retailul farma care si-au anuntat rezultatele financiare in aceasta perioada.

Printre factorii care au influentat aceste rezultate se numara eliminarea in octombrie anul trecut a plafoanelor de la farmacii, extinderea retelelor si cresterea in ansamblu a pietei de farmaceutice. De asemenea un alt factor, dar care a avut impact numai din martie a fost compensarea cu 90% a medicamenteor pentru pensionari.
„A fost vorba in primul rand de eliminarea plafoanelor de la farmacii si de compensarea cu 90% a medicamentelor pentru pensionari", a spus Ovidiu Buluc, care controleaza grupul de firme Farmexim, din care face parte si reteaua Help Net. Reteaua a avut in T1 o crestere de 23%.
Ministerul Sanatatii a implementat de la 1 martie un program in valoare de 22 mil. euro lunar prin care se creste procentul de compensare de la 50% la 90% pentru 3 mil. pensionari care au pensii sub 600 de lei lunar. Astfel, medicamente care ramaneau in rafturile farmaciilor din cauza preturilor prea mari au devenit accesibile unui numar mai mare de pacienti, ceea ce a dus la o crestere a consumului pe unele arii terapeutice.
Ritmul de crestere al vanzarilor de medicamente folosite in tratamentul bolilor de inima s-a dublat in primul trimestru din acest an, fata de avansul consemnat in T1 2008 fata de 2007. O situatie similara s-a inregistrat si cu medicamentele pentru sistemul nervos central, in timp ce in cazul bolilor digestive, ritmul de crestere in primul trimestru a fost de 21%, fata de putin sub 2% in 2008.
 
Cresteri din dermatocosmetice
Sensiblu, liderul pietei care opereaza 217 unitati, a avut in primul trimestru un avans de 46% al vanzarilor. In acest caz, aprecierea s-a bazat pe cresterea vanzarilor in unitatile existente in conditiile in care compania a inchis patru unitati.
Farmaciile Dona, un alt operator din top cinci, au inregistrat in primele trei luni ale acestui an o cifra de afaceri de 91,7 mil. lei (21,5 mil. euro), cu 89% mai mult fata de nivelul de 48,5 mil. lei (13,2 mil. euro) raportat in perioada similara a anului trecut. Potrivit datelor disponibile, in primul trimestrul al anului trecut compania si-a extins reteaua cu circa 10 unitati, pana la 106 farmacii, insa a continuat sa mai deschida unitati si in restul anului, astfel ca reteaua numara 135 de farmacii in martie 2009.
In cazul farmaciilor Centrofarm, care au avut afaceri de aproape 34 mil. lei (8 mil. euro), cu 54% mai mult fata de perioada similara din 2008, cresterea a avut la baza atat extinderea retelei, cat si majorarea cu 78% a produselor dermatocosmetice.
„Principalii factori care au determinat cresterea vanzarilor au fost marirea numarului de farmacii cu 23 de unitati anul trecut, precum si majorarea vanzarilor de produse dermatocosmetice", a spus Dorin Catana, directorul general al Centrofarm. In acest caz, numarul de clienti a crescut cu 28%, iar media pe bon cu 20%. Catana a mai afirmat ca la nivelul intregului retail vanzarile au fost impulsionate de cresterea pietei si de eliminarea plafoanelor la farmacii la finalul anului trecut.
Centrofarm opereaza in prezent 61 de farmacii, dintre care 35 in Bucuresti. De la inceputul anului, Centrofarm a deschis doua farmacii.
Farmaciile Remedio au avut in primul trimestru din 2009 afaceri de 21,8 mil. lei (5,1 mil. euro), cu 40% mai mult comparativ cu 15,5 mil. lei (4,2 mil. euro) in primul trimestru din 2008.
 
Rezultate peste cele ale distribuitorilor
Vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au fost in primul trimestru al acestui an de 406 mil. euro, adica 87% din totalul pietei farmaceutice. Avansul pe acest segment a fost de 23% in lei (6,45% in euro).
Evolutia s-a bazat pe crestere produselor cu prescriptie cu 26,5% si a celor fara prescriptie cu 9,5%. Rezultatele farmaciilor sunt peste cele ale distribuitorilor, care au avut cresteri cuprinse intre 4 si 38% in primul trimestru al acestui an fata de aceeasi perioada din 2008.
Astfel Mediplus, liderul pietei, a avut in aceasta perioada o cifra de afaceri de 329,8 mil. lei (77,3 mil. euro), cu 4% mai mult.
Un alt distribuitor din top cinci, Farmexim, a avut vanzari de 180 mil. lei (42,3 mil. euro), cu 15% mai mult comparativ cu nivelul de 156 mil. lei (42 mil. euro) din perioada similara a anului trecut, in timp ce Farmexpert a avut un plus de 38%, pana la 56,83 mil. euro. Farmexim a anuntat ca a trecut pe profit dupa pierderi in 2008, in timp ce Farmexpert
s-a pastrat pe profit.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO