Proprietăţi

Ministerul Dezvoltării a scos la licitaţie şapte pachete de drumuri locale cu 1 mld. €

 Ministerul Dezvoltării a scos la licitaţie şapte pachete de drumuri locale cu 1 mld. €

Autor: Andreea Neferu

15.05.2011, 23:54 926

Ministerul Dezvoltării Regionaleşi Turismului (MDRT) a scos la licitaţie ultimele şapte pachete dedrumuri judeţene şi locale, care vizează lucrările de modernizareşi reabilitare a aproape 3.350 de kilometri de drumuri judeţene şilocale din judeţele Cluj, Alba, Bistriţa Năsăud, Maramureş, Dolj,Gorj, Vâlcea, Sibiu, Vaslui, Bacău, Harghita, Mureş, Hunedoara şiTimiş. Costul total al acestor şapte pachete se ridică laaproximativ 937 milioane de euro, aceasta fiind cea mai marelicitaţie, din punctul de vedere valoric, organizată de MinisterulDezvoltării până acum.

Astfel, MDRT a finalizat scoatereala licitaţie a tuturor celor 20 de pachete de drumuri pentru toatejudeţele ţării, care includ aproape 1.700 km de drumuri judeţene,restul de circa 6.900 de kilometri fiind şosele de intereslocal.

În medie, reabilitarea saumodernizarea unui kilometru de drum judeţean sau local va costacirca 302.000 de euro, potrivit calculelor ZF, în condiţiile încare standardele de cost prevăd ca modernizarea unui kilometru dedrum comunal să coste circa 165.000 de euro fără TVA, reabilitareaunui kilometru de drum judeţean - 274.000 de euro, în timp cemodernizarea unui kilometru de drum judeţean este estimată la330.000 de euro.

MDRT va plăti aproape 2,6 miliardede euro, fără TVA, pentru cei circa 8.600 de kilometri de drumurijudeţene şi locale pe care i-a scos la licitaţie în ultimelesăptămâni, potrivit calculelor ZF.

Investiţiile fac parte dinProgramul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care include,pe lângă asfaltarea şi modernizarea drumurilor judeţene şi locale,şi modernizarea satului românesc şi realizarea sistemului decanalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă alocalităţilor.

Programul este estimat la circa3,3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare licitaţie dinistoria României din punctul de vedere al valorii.

Spre deosebire de alte lucrări deinfrastructură, finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare aInfrastructurii se va face iniţial de către constructori, urmând cadin 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsurăce vor fi finalizate.

"Maniera în care au fostprefigurate condiţiile de participare la aceste licitaţii încaietele de sarcini a descurajat antreprenorii din construcţii. Nuvăd constructori, cel puţin români, care să-şi finanţeze singurilucrările, cel mai probabil vor apela la credite garantate destat", spune Laurenţiu Plosceanu, pre­şe­dinte al Asociaţiei Românea Antreprenorilor din Construcţii (ARACO).

Proiectele pentru drumurile localear putea avea efecte atât benefice, cât şi negative asupra pieţeiconstrucţiilor. "Din perspectiva dinamizării pieţei construcţiilor,ar trebui să fie un câştig, însă din perspectiva fair-play-ului,există şi aspecte negative, având în vedere că nu toate firmele deconstrucţii îşi permit să finanţeze astfel de lucrări", explicăPlosceanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO