Eveniment

Băsescu a semnat bugetul în schimbul promisiunii premierului Ponta că va amâna cu trei luni introducerea taxei de 7 eurocenţi pe carburanţi

Preşedintele României Traian Băsescu s-a văzut constrâns să promulge legea bugetului pentru că abia după ce a făcut acest gest guvernul a amânat introducerea accizei de 7 eurocenţi. Foto: presidency.ro

Preşedintele României Traian Băsescu s-a văzut constrâns să promulge legea bugetului pentru că abia după ce a făcut acest gest guvernul a amânat introducerea accizei de 7 eurocenţi. Foto: presidency.ro

Autor: Valentina Postelincu

18.12.2013, 20:56 236

Preşedintele Traian Băsescu a susţinut ieri că îşi asumă explicarea, în ianuarie, în discuţiile cu FMI, a erorilor legate de creşterea accizei la carburant anunţând, totodată, că a promulgat bugetul de stat pe anul 2014.

Decizia preşedintelui de a promulga legea bugetului de stat pe care ameninţa până aseară că o va retrimite Parlamentului a fost luată după ce premierul Victor Ponta a anunţat că introducerea accizei de 7 euro­cenţi la carburanţi va fi amânată cu trei luni, până la 31 martie 2014. „Am convocat această mică declaraţie de presă pentru a informa că am promulgat Bugetul de Stat. Am făcut acest lucru pentru că guvernul a fost de acord să amâne cu trei luni intrarea în vigoare a accizei pe carburant, motorină şi benzină. Faţă de 2,4 miliarde, cât era prevăzut în Bugetul de Stat venituri din această taxă, suspendarea aplicării pe trei luni înseamnă 600 de milioane de lei mai puţin în bugetul de stat, foarte mică în raport cu excesele din buget, şi care pot fi ajustate în foarte multe zone din buget unde sunt bani în exces, fie că vorbim de banii de la ministerul domnului Dragnea, de la serviciul datoriei externe, de la minimalizarea unor încasări, cum e taxa pe stâlp“, a spus Băsescu ieri după-amiază la Cotroceni în urma unei întâlniri cu premierul şi cu ministrul de finanţe Daniel Chiţoiu.

El spusese în câteva rânduri că nu va promulga bugetul dacă acciza la carburant va fi majorată, premierul Victor Ponta precizând ulterior că negociază cu FMI şi Comisia Europeană amânarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorină, folosită de către transportatorii de marfă, şi aplicarea acesteia doar la benzină.

Premierul a arătat înainte de anunţul făcut de şeful statului că este vorba de un „compromis politic“ care a fost discutat atât în cadrul coaliţiei, cât şi cu Băsescu.

 

Facilităţile pentru companii petroliere au fost aprobate

Guvernul a aprobat hotărârea prin care sunt acordate companiilor petroliere facilităţi la cota de biocarburant, calitatea benzinei şi emisiile de gaz.

Facilităţile au fost discutate în contextul în care guvernul urma să majoreze acciza la carburanţi şi încerca să-i convingă pe reprezentanţii companiilor petroliere să nu majoreze preţurile.

Ieri guvernul a amânat introducerea accizei, dar a aprobat şi hotărârea prin care companiilor petroliere le sunt acordate facilităţi.

În 2011, Guvernul a decis că, începând cu 2013, motorina şi benzina vor trebui să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 şi la 10% din 2019.

Cu puţin înainte de anul 2013, în ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligaţia cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creşterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 şi a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conţinut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.

Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.

Guvernul a negociat însă cu reprezentanţii companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea cotei prevăzute pentru anul viitor la benzină şi amânarea întregului calendar de majorare.

Astfel, pentru anul viitor a fost negociată, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Ţintele pentru anii 2017 şi 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.

La motorină a fost negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.

O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu trei ani, respectiv până în 2019 în loc de până în 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină mai bună calitativ, cu un conţinut de oxigen de maximum 2,7% m/m şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% v/v.

La rândul lor, distribuitorii finali de benzină vor comercializa doar din 2018, în fiecare staţie de distribuţie pe care o deţin, acest tip de benzină.

În acelaşi timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârşitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să îşi îndeplinească această obligaţie.

Conform legislaţiei în vigoare, până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligaţia să reducă, în etape, emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată, cu până la 10%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie de carburanţii fosili în 2010, având ca referinţă standardul pentru carburanţi aferent acelei perioade. Această reducere este efectuată în etape, mai întâi cu o cotă de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuată până la sfârşitul anului viitor, iar 4% - până la data de 31 decembrie 2017, la care se adaugă reduceri suplimentare, până la totalul de 10%, prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea şi stocarea carbonului în procesul de producţie a carburantului, prin care se pot reduce emisiile şi prin folosirea de reduceri de emisii certificate - CER achiziţionate în conformitate cu mecanismul de dezvoltare curată instituit prin Protocolul de la Kyoto.

Guvernul a stabilit însă acum că reducerea de 6% nu mai trebuie operată până la sfârşitul anului 2014, ca primă etapă cu 2%, şi respectiv până la finele anului 2017 cu 4%, ci că poate fi efectuată până la 31 decembrie 2020.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO