Eveniment

Big Brother în turism: Guvernul pregăteşte un program care va monitoriza în timp real cine şi la ce hotel doarme

Big Brother în turism: Guvernul pregăteşte un program care va monitoriza în timp real cine şi la ce hotel doarme

Sistemul ar putea permite administratorului bazei de date să ştie în timp real numele celor cazaţi la Marriott sau la orice alt hotel din România

Autor: Mirabela Tiron

23.01.2012, 00:07 1624

Ieri erau cazaţi în România circa 20.000 de turişti în hotelurile, pensiunile şi vilele turistice, potrivit calculelor ZF. Şi acum imaginaţi-vă un soft, o bază de date uriaşă, care va arăta pe un computer cine, unde şi pentru câte nopţi este cazat.

Asta vrea să facă Guvernul, potrivit unui proiect de hotărâre publicat pe site-ul Ministerului Turismului şi Dezvoltării Regionale (MDRT) pentru aprobarea normelor cu privire la accesul, evidenţa şi protecţia turiştilor în structurile de primire turistice la sfârşitul săptămânii trecute. Intenţia ministerului prin acest proiect de hotărâre este să aibă informaţii despre numărul celor cazaţi în structurile turistice şi să reducă astfel turismul la negru.

Însă proiectul prevede şi introducerea numelor persoanelor în sistem, nu numai a numărului celor cazaţi într-o anumită unitate de cazare. "Operatorii economici proprietari sau administratori ai structurilor de primire turistice sunt obligaţi să asigure, la sosirea turiştilor în structurile de primire turistice, completarea formularului «fişă de anunţare a sosirii şi plecării», precum şi înregistrarea datelor acestora într-un Sistem Integrat de Evidenţă a Turiştilor - SIET", se arată în proiectul de hotărâre.

Pe unde o fi umblând domnul Ionescu? O fi la vreun hotel? Cu un click se va putea afla

Cu alte cuvinte, administratorii acestei baze de date vor putea verifica în orice moment cine (nume, prenume, CNP, domiciliu) şi unde este cazat sau lista completă a celor cazaţi la hotelul Marriott din Bucureşti, de exemplu. Dacă se va dori de exemplu să se verifice dacă o persoană publică sau un om de afaceri este undeva la un hotel în România, atunci se va putea efectua o simplă căutare în baza de date. Cel puţin aşa reiese din toate datele prezentate în proiect.

Nu este însă deocamdată clar de către cine va fi administrată baza care va arăta în timp real informaţii despre sosirile turiştilor, adică cine va avea acces la aceste date în timp real şi nici dacă este constituţional ca datele private ale persoanelor, cedate hotelierilor în urma unui contract privat, să fie adunate în această bază de date publică. Oficialii MDRT afirmă că doar Poliţia va avea acces la numele şi prenumele celor cazaţi în timp real.

"Recepţionerul de la hotel sau pensiune va introduce toate datele din fişa de sosire (nume, prenume, CNP, domiciliu) a turiştilor în Sistemul Integrat de Evidenţă a Turiştilor, iar evidenţa centralizată va fi ţi­nută pe serverul Ministerului Turismului. Pe acest server de la Turism va fi ţinută însă numai evidenţa statistică (adică numărul de turişti cazaţi în fiecare din cele circa 5.500 de unităţi de cazare autorizate din ţară - n. red.) şi nu cea cu numele şi prenumele oamenilor cazaţi. Doar organele de poliţie vor avea acces la datele cu numele şi prenumele", a explicat Dorin Gherghina de la direcţia de control, verificare şi monitorizare turistică din cadrul MDRT.

În proiectul de hotărâre de guvern nu se dau informaţii cu privire la instituţiile care vor dispune de datele centralizate de SIET.

Folosirea datelor cu caracter personal şi expunerea în timp real a unor informaţii cu privire la cine, unde şi când se cazează ar putea fi o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului, potrivit unui avocat specializat în drepturile omului.

Acest sistem informatic care va prelua datele celor cazaţi va fi pus la dispoziţia firmelor care administrează unităţi de cazare de către Ministerul Turismului şi al Dezvoltării Regionale.

Întrebarea cheie: cine va avea acces la baza de date

Prin utilizarea aplicaţiei informatice vor putea fi realizate statistici în orice moment privind gradul de utilizare a capacităţii de cazare, atât la nivel individual, al fiecărei structuri de primire turistice în parte, cât şi la nivel regional sau naţional. Proprietarii de unităţii de cazare vor fi obligaţi ca în termen de 90 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a actului normativ să înscrie unitatea de cazare în Sistemul Integrat de Evidenţă a Turiştilor (SIET). Va fi interzisă cazarea oricărei persoane care nu prezintă un act de identitate.

Dacă Dorin Gherghina de la MDRT a spus că doar Poliţia va avea acces la numele şi prenumele turiştilor, oficialii Poliţiei spun că nu ştiu nimic de acest program.

"Nu am fost informaţi cu privire la sistemul integrat de evidenţă a turiştilor până în acest moment", a declarat ieri Christian Ciocan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Române. El a mai spus că de evidenţa persoanelor se ocupă structurile de evidenţă a persoanelor, care nu se mai află în subordinea Poliţiei, ci a consiliilor locale sau a primăriilor, unele direcţii activând în continuare în clădirile celor de la poliţie.

Şi acum hotelierii transmit fişele cu cei cazaţi la Poliţie, pe fax

Pe de altă parte, hotelierii susţin că şi acum transmit fişele de anunţare a sosirii turiştilor la poliţie, dar nu se ştie dacă aceste fişe sunt centralizate într-o bază de date.

"Transmitem la două-trei zile toate fişele de anunţare a sosirilor turiştilor la poliţia generală, Secţia 1. Mai departe nu ştiu unde ajung aceste fişe", a declarat Cătălin Ştefan, directorul hotelului Capital Plaza din Bucureşti.

Un alt hotelier din Capitală, care nu a dorit să apară cu numele, a spus că în fiecare dimineaţă trimite prin fax la poliţie copii după fişele de sosire ale turiştilor din ziua anterioară. Prin urmare, sistemul va aduce în plus accesul online, în timp real a informaţiilor cu privire la situaţia turiştilor cazaţi în unităţile de primire turistică, dar şi posibilitatea de căutare a persoanelor prin agregarea informaţiilor despre cei cazaţi în toate structurile turistice din ţară.

În România sunt autorizate 5.498 de unităţi de primire turistică (hoteluri, pensiuni, hosteluri, vile turistice), potrivit ultimelor date statistice ale MDRT. Capacitatea totală de cazare în aceste unităţi de primire turistică este de 125.000 de camere, arată aceeaşi sursă, ceea ce la un grad de ocupare de circa 15% înseamnă că într-o zi de duminică cum a fost cea de ieri erau cazate circa 25.000 de persoane. Pe aceasta se bazează estimarea ZF.

În prezent nu au fost făcute publice date cu privite la modul exact în care va funcţiona şi cum se vor conecta la acest sistem unităţile de cazare turistică.

"SIET va fi operativ dacă are sau va avea va o interfaţă compatibilă cu sistemele noastre operative de operare", a declarat declarat Radu Enache, proprietarul Continental Hotels şi preşedintele Federaţiei Hotelierilor.

El a transmis că dacă nu s-a procedat aşa, ceea ce nu ştie încă, atunci completarea în SIET a tuturor datelor prin accesare directă a acestui sistem şi nu prin transmitere digitală pe o interfaţă compatibilă cu sistemele existente va presupune întârzieri, neconcordanţe, forţă de muncă suplimentară şi costuri, pe care hotelierii nu şi le doresc. «Nu ştiu ce să spun mai mult până nu întelegem cum funcţionează SIET şi cum ne putem conecta ».

În proiectul publicat pe site-ul MDRT se transmite doar că operatorii hotelurilor şi ai pensiunilor sunt obligaţi să asigure, la sosirea turiştilor, completarea formularului "Fişa de anunţare a sosirii şi plecării" şi să înregistreze turiştii cazaţi în sistemul SIET imediat după verificarea de către recepţioner a datelor înscrise în actul de identitate cu cele completate în fişa de anunţare a sosirii şi plecării.

"Prin corelarea informaţiilor furnizate de SIET vor putea fi sancţionate tentativele sau faptele de neînregistrare a activităţii de cazare, ca activitate economică, de către operatorii economici. De asemenea, persoanele care au săvârşit infracţiuni şi sunt urmărite naţional sau internaţional, sau cele cunoscute ca fiind traficanţi, proxeneţi, prostituate, care utilizează serviciile de cazare ale unei structuri de primire turistice, pot fi reperate, localizate mai uşor de către instituţiile abilitate, aplicaţia implementată prin acest act normativ permiţând acest lucru", potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ.

Softul a fost cumpărat cu 500.000 de euro de MDRT de la compania americană IBM, în urma unei licitaţii desfăşurate anul trecut. În comunicatul transmis de IBM în iulie 2011, compania afirma că sistemul va permite raportări zilnice pentru fiecare unitate de cazare a numărului de turişti înregistraţi în unitatea respectivă şi nu a numelui lor.

"Sistemul va permite MDRT să efectueze o comparaţie în timp real a situaţiei din unităţile de cazare cu datele raportate de către sistem, astfel înregistrându-se o activitate mai eficientă de control şi prevenire a evaziunii fiscale in domeniu", se arăta în comunicatul IBM.

Consultantul în turism Paul Mărăşoiu afirmă că în străinătate practica este ca hotelurile să transmită bazele de date cu turiştii a doua zi după cazarea acestora la Poliţie, în format electronic, dar nu şi la Ministerul Turismului. În Bulgaria, Ministerul Turismului are evidenţa numărului de turişti cazaţi în fiecare unitate turistică, a mai spus Mărăşoiu. "Mi se pare destul de complicat să vezi în timp real situaţia individuală a tuturor turiştilor cazaţi în unităţile de primire din ţară", a spus Mărăşoiu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO