Eveniment

Boagiu devine Berceanu 2 al autostrăzilor: nu mai e gata Cernavodă-Medgidia în 2011

Boagiu devine Berceanu 2 al autostrăzilor: nu mai e gata Cernavodă-Medgidia în 2011

Autor: Andreea Mioara Neferu

03.03.2011, 23:50 55

De la numirea în funcţie în septembrie 2010 şi până acum, AncaBoagiu a promis de mai multe ori, şi chiar şi în urmă cu osăptămână, că Autostrada Soarelui va fi gata până la sfârşitulanului.

Cu toate acestea, miercuri-seară a anunţat la Ştirile ProTv căar putea rezilia contractul pentru tronsonul Cernavodă-Medgidia,încheiat cu compania franceză Colas, iar anul acesta se va ajungela mare pe autostradă, dar pe "rute ocolitoare" între Cernavodă şiMedgidia.

"Nu mai acceptăm întârzieri. Dacă o firmă a câştigat uncontract, trebuie să respecte termenul. Iar cei care întârzie săplătească despăgubiri statului român. Anul viitor în decembrie vorputea merge şi eu acasă pe autostradă", spunea foarte fermă AncaBoagiu pe 10 noiembrie 2010. Şi nu numai atunci, ci şi în ianuarieşi februarie 2011: "În ceea ce priveşte autostrada Cernavodă -Constanţa au existat mari probleme la exproprieri, însă lasfârşitul lunii martie toate terenurile vor fi în regulă, astfel cănu vor mai exista motive pentru ca lucrările să întârzie. Aceastăautostradă poate fi dată în exploatare în 2011, se va putea circulape ea însă doar pe o bandă pe fiecare sens de mers", spunea totAnca Boagiu pe 14 februarie 2011.

Nimeni nu a solicitat un termen mai rapid de construire aacestei autostrăzi mult-aşteptate în România, ci dimpotrivă, noulministru a dat un termen amânat cu şase luni faţă de"promisiunile", deşarte şi ele, ale fostului ministru altransporturilor Radu Berceanu. Termenul a fost însă fixat deministrul Anca Boagiu: decembrie 2011. Ce s-a întâmplat între timpşi cum a ajuns actualul ministru să promită din septembrie până înfebruarie că tronsonul Cernavodă - Constanţa va fi gata, iarmiercuri-seară şi-a dat seama că nu mai poate fi gata în 2011? Nuse ştie. Ministrul transporturilor nu a putut fi contactată ieripentru a răspunde întrebărilor ZF cu privire la ce s-a întâmplatîntre timp şi de ce a realizat abia acum că autostrada nu se poateface până în decembrie 2011, aşa cum a promis în noiembrie2010.

Aceasta este de fapt trăsătura tuturor miniştrilortransporturilor de până acum: vin, anunţă că ei vor face şi se vordeosebi de ceilalţi, chiar dacă provin din acelaşi partid, iar înmomentul în care se apropie termenul asumat anunţă din varii motivecă drumurile promise nu vor fi gata.

Mii de kilometri de autostradă au fost promişi şi nefăcuţi, dar,culmea, banii au fost cheltuiţi: între 2005 şi 2010 MinisterulTransporturilor a cheltuit câte 2 miliarde de euro pe an, în total12 miliarde de euro. Cu cele 12 miliarde de euro nu s-au făcutdecât 50 km de autostradă.

Cel mai mare eşec a fost de altfel al lui Berceanu, care asemnat cu surle şi trâmbiţe în ianuarie 2010 contractul cu firmeleVinci şi Aktor pentru construcţia autostrăzii Comarnic - Braşov,pentru ca acestea să se retragă inexplicabil două luni mai târziu,fără să plătească statului niciun leu despăgubire, MinisterulTransporturilor fiind consiliat juridic în acel contract de firmade avocatură Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii.

Boagiu chiar a spus la preluarea mandatului în septembrie anultrecut că a găsit un dezastru în minister, învinovăţindu-l în moddirect pe Radu Berceanu pentru administrarea defectuoasă abugetului Transporturilor, dar fără să aducă până acum în faţajustiţiei pe nimeni.

În ultimii zece ani, MTI a avut la dispoziţie peste 23 demiliarde de euro, dacă luăm în considerare şi bugetul aprobat pe2011. Unde s-au dus aceşti bani însă?

România nu a finalizat în ultimul deceniu decât circa 200 dekilometri de autostrăzi, iar în prezent are un total de 314 şi altepromisiuni că în 2011 va mai avea încă 83.

Nici la capitolul căi ferate România nu stă mai bine.

Un exemplu este calea ferată Bucureşti - Constanţa, în care s-ainvestit aproape 1 miliard de euro şi care ar urma să fie gata îniulie, conform declaraţiilor Ancăi Boagiu. Cu ultimele noutăţi,este probabil să nu fie gata nici calea ferată.

Dar chiar şi dacă va fi: în momentul în care această nouă caleferată va fi terminată, adică modernizarea sa se va încheia, drumulla mare va dura două ore şi jumătate, cu 10-20 de minute în plusfaţă de timpul parcurs înainte ca acest tronson să intre înreparaţii. Nu este clar de ce a mai fost nevoie să fie investitîncă un miliard de euro în modernizare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO