Eveniment

Ce spun sefii din transportul feroviar: Fara bani, nu avem ce strategie sa facem pentru calea ferata

Ce spun sefii din transportul feroviar: Fara bani, nu avem ce strategie sa facem pentru calea ferata
10.03.2010, 23:15 129

Oficialul Ministerului Transporturilor precizeaza ca nu stieexact cati bani se vor duce anul acesta catre partea rutiera(drumuri, autostrazi) si cati pe partea feroviara, in functie deproiectele existente, insa afirma ca vede ca toate tarile europeneinvestesc in dezvoltarea caii feroviare, ceea ce nu se intampla siin Romania.

"Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a primit de labugetul de stat 1,2% din PIB (1,2 miliarde de euro), in timp cemedia europeana este de 3,5%. De aceea, in Franta si Germania, nuse mai foloseste avionul pe o distanta de 400 - 500 de kilometri,ci trenul de mare viteza. Este foarte complicat ca Romania saajunga la nivelul acestor tari din cauza lipsei de bani", a spusPopa.

Anul acesta s-au alocat doar 50 de milioane de lei (12,5 mil.euro) pentru lucrari de reparatii si intretinere a caii ferate (inconditiile in care in 2007 si 2008 nu s-a alocat niciun ban pentruacest capitol) si doar 150 de milioane de lei (37,5 mil. euro)pentru investitii.

"Suma este infima, nu avem ce strategie de reparatii de caleferata sa facem cu banii acestia. O vom folosi pentru eliminareacelor peste 1.000 de puncte periculoase ale caii ferate", amentionat Popa.

Baniialocati anul acesta nu permit acoperirea lucrarilor de reabilitarenecesare la calea ferata.

"Incercam sa gasim solutii de finantare ca sa suplinim banii dela bugetul de stat. Am luat in considerare atat parteneriatepublic-private, cat si atragerea de fonduri europene", a spus Popa,adaugand insa ca este dificil sa atraga bani europeni, inconditiile in care proiectele europene se fac in cofinantare, adicasunt necesari niste bani din fonduri proprii pentru demarareaproiectelor.

Aproape 10.000 de angajati pleaca din sistemulferoviar

In vederea reducerii costurilor de operare, anul acesta va avealoc un proces masiv de disponibilizare a angajatilor in companiileferoviare, un numar de aproape 10.000 de oameni urmand sa fieconcediati de la CFR Calatori, CFR Marfa si CFR Infrastructura."Daca in anii '90, pe domeniul feroviar erau aproape 240.000 deangajati, anul acesta vom ajunge la 60.000 - 62.000 de oameni,numar comparabil cu media europeana de 56.000 de salariati insectorul feroviar", a spus Gheorghe Popa, secretar de stat peprobleme feroviare in Ministerul Transporturilor.

Astfel, aproape 1.350 de angajati de la CFR Calatori sifilialele acesteia au primit avize de disponibilizare, urmand capana la sfarsitul lunii aprilie anul acesta sa se ajunga la 15.000de salariati. Aceasta masura va aduce economii lunare de aproape3,3 milioane de lei (810.000 de euro), in conditiile in carevenitul mediu lunar al unul angajat CFR este de 2.400 lei (600 deeuro), potrivit calculelor ZF.

Cele mai multe disponibilizari se vor face la transportatorul demarfa CFR Marfa, aproape 7.500 de oameni isi vor pierde locul demunca. "Au plecat deja 4.800 de oameni din companie, o parte auiesit la pensie si cealalta si-a gasit de lucru in alta parte", aspus Popa.

CFR Marfa a pierdut 24% din cota de piata in2009

El a mai explicat ca in ultimii doi ani de zile la CFR Marfa ascazut volumul de marfa transportat cu 45% si ca pe fondul crizeicompania a trecut pe pierderi. Cota de piata a transportatoruluiferoviar de marfa a ajuns anul trecut la 51% fata de 75% in 2008."Concurenta din partea operatorilor privati feroviari este foarteputernica, acestia sunt foarte flexibili din toate punctele devedere", explica Popa. Pe piata romaneasca sunt aproape 26 deoperatori privati feroviari, dintre care cel mai mare este GrupFeroviar Roman, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica.

Legat de privatizarea CFR Marfa, secretarul de stat pe problemeferoviare considera ca ar fi mai bine sa aiba loc o relansare atransportatorului feroviar de marfa si dupa aceea sa se punaproblema privatizarii, pentru a nu se vinde degeaba compania, acarei valoare a scazut fata de anul 2007, cand era pe profit.

"S-a vorbit de intentia de privatizare a CFR Marfa, urmeaza ca ofirma de consultanta sa faca o evaluare companiei. Deocamdataprivatizarea este in stadiul de intentie", a spus Popa.

Nu doar CFR Marfa se confrunta cu dificultati, dar si CFRCalatori, al carei trafic este in scadere cu 18% si care afinalizat pe pierderi.

Care este strategia CFR Calatori anulacesta

"Exista o strategie de crestere a traficului de pasageri anulacesta. Am introdus pe liniile care ne permiteau trenuri dinjumatate in jumatate de ora sau din ora in ora, calatorii putandopta astfel pentru intervalele orare cele mai potrivite", spune siLiviu Pescarasu, directorul general al companiei de stat CFRCalatori, care a rulat anul trecut venituri de 609 milioane de eurosi pierderi de 61 de milioane de euro. Compania de stat CFRCalatori si-a bugetat pentru anul acesta pierderi de 44 de milioanede euro si venituri de 585 de milioane de euro, potrivit unuiproiect de hotarare privind aprobarea bugetului de venituri sicheltuieli pe anul acesta.

"Momentan incercam o mentinere a numarului de calatori si aveniturilor societatii. Numarul de bilete vandute de CFR Calatori ascazut anul trecut la 62 de milioane, fata de 75 de milioane in2008", a declarat Liviu Pescarasu.

Compania de stat incearca sa creasca traficul de pasageri siprin extinderea distributiei prin semnarea a peste 100 de contractecu agentiile de turism locale, dar si prin introducerea serviciuluide rezervari online a biletelor de tren. Printre agentiile localecu care s-a incheiat un parteneriat se numara Paralela 45 siMarshall Turism. Agentiile de turism vor primi un comision de 2-3%in functie de numarul biletelor vandute.

Directorul general al companiei CFR Calatori, numit laconducerea operatiunilor transportatorului de calatori in primultrimestru al anului trecut, spune ca se va inregistra o crestere atraficului de pasageri doar dupa ce se finalizeaza investitiile inmodernizarea infrastructurii feroviare.

"Noi inca mergem cu un numar scazut de calatori pe rutaBucuresti - Constanta si pe Campina - Predeal din cauza faptului caaceste magistrale sunt grav afectate. Problema este ca nu existanici bani pentru lucrari de reparatie", a spus Pescarasu.

Din cauza infrastructurii feroviare deficitare si a existentei apeste 1.000 de puncte periculoase, viteza medie pe ansamblulretelei la trenurile de calatori este de 43,9 kilometri pe ora,nivel evaluat in 2008 care este relevant si in prezent, avand invedere ca nu au avut loc lucrari de modernizare. Mai mult, parculCFR Calatori cuprinde multe vagoane vechi, doar 30-40% fiind noi simodernizate din 2.200 de vagoane.

Cu toate acestea, preturile biletelor de tren practicate de CFRCalatori le depasesc pe cele ale operatorilor privati rutieri peanumite rute. Spre exemplu, pe Bucuresti-Bacau (distanta de 300 dekilometri si aproximativ cinci ore de deplasare) pretul unui biletdus la tren este de 57 de lei, in timp ce la compania privatarutiera Massaro Trans pretul unui bilet este de 40 de lei.

"Preturile noastre sunt in general competitive cu cele aleoperatorilor rutieri. Sunt doar unele zone, in care companiilerutiere practica tarife mai mici, in functie de programul curselor.Atuul nostru ramane siguranta", a spus Pescarasu.

Pe piata transportului de calatori, CFR Calatori concureaza cucompaniile rutiere private de transport pasageri, dar si cucompaniile aeriene Tarom, Blue Air, ce opereaza curse interne

"Cota de piata a CFR Calatori este de 85% pe calea ferata si de27% pe toata piata de calatori din Romania", a spus Pescarasu,explicand ca sunt si companii de transport feroviar private(Servtrans sau RegioTrans) care opereaza insa pe liniisecundare.

Desi competitia in piata este foarte puternica, secretarul destat pe probleme feroviare Gheorghe Popa a declarat ca s-a pusproblema majorarii pretului biletelor la CFR Calatori cu pana la15%, ultima modificare a tarifelor avand loc in urma cu trei ani.El a explicat ca nu se incearca marirea tarifelor la bilete pentruacoperirea pierderilor, ci pentru suplinirea compensatiilor de labugetul de stat. Anul acesta, CFR Calatori va primi subventii de234 de milioane de euro (960 mil. lei), mai putin fata de anulanterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO