Eveniment

Cine sunt oamenii care au pe mana fonduri europene de peste 19 mld. euro

Cine sunt oamenii care au pe mana fonduri europene de peste 19 mld. euro
12.04.2010, 23:20 338

De evaluarea, aprobarea si contractarea proiectelor se ocupa1.350 de angajati din autoritatile care gestioneaza fondurieuropene (autoritatile de management si organismele intermediare),iar o parte dintre acestia lucreaza si in implementarea proiectelordin etapa de preaderare pentru programele Phare si ISPA, potrivitreprezentantilor Ministerului de Finante.

Pana la sfarsitul lunii martie au primit unda verde pentrufinantare 2.450 de proiecte care au solicitat fonduri europene depeste 4,1 mld. euro. In luna martie au primit aprobarea pentruimplementare 117 proiecte, fata de 70 de proiecte contractate inluna februarie. Alte 4.900 de proiecte se afla in diferite etape deevaluare.

Romania trebuie sa atraga peste 19,2 mld. euro pana in 2013 prinintermediul a sapte programe operationale.

Intarzierea evaluarilor, a lansarilor de linii noi de finantaresi a rambursarilor de fonduri europene s-a pus de cele mai multeori pe seama numarului mare de proiecte pe care le gestioneaza unfunctionar public din structurile implicate in atragerea fondurilorUE. Sunt suficienti cei care gestioneaza banii europeni?Autoritatile spun ca nu raportand la numarul de contracte pe carefiecare angajat le are de gestionat.

47 de posturi blocate

Spre exemplu, in cadrul programului de crestere acompetitivitatii economice (POS CCE), care are pe mana pana in 2013fonduri europene in cuantum de peste 2,5 mld. euro destinateinvestitiilor IMM-urilor si intreprinderilor mari, fonduri pentrucercetare-dezvoltare, pentru sectorul IT si domeniul energiei, suntalocate 282 de posturi, dintre care 47 de posturi sunt blocate. Cei235 de angajati care lucreaza atat in cadrul autoritatii demanagement, cea care administreaza programul sectorial, cat si incele patru organisme intermediare care se ocupa de implementarea sigestionarea proiectelor. Acestia au de verificat peste 5.400 dedosare, cate au fost depuse de firme sau institutii publice din2008, cand s-au deschis primele apeluri de proiecte. Evaluarea unuidosar poate sa dureze pana la cateva luni, in functie decomplexitatea proiectului si de documentele cerute la dosar, precumsi de clarificarile solicitate ulterior beneficiarilor. Numarulproiectelor care au primit decizii de finantare in cadrulprogramului de crestere a competitivitatii era la sfarsitul luniimartie de 996, finantarea europeana cumulata solicitata debeneficiari fiind de peste 4 mld. euro. Peste 1.833 de dosare seafla in curs de evaluare si asteapta decizia autoritatilor deimplementare a proiectelor.

"Probleme mari sunt la organismele intermediare care se ocupa deproiecte de la verificarea administrativa, a eligibilitatii,tehnico-economica la contractare, controlul cererii de rambursare,implementarea proiectelor", spune Catalina Melita, directorulgeneral al Autoritatii de Management a Programului OperationalSectorial Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE).

Autoritatea de management are o alocare de 66 de posturi, dintrecare 11 sunt vacante. Ea este cea care acorda avizul pentru toateproiectele aprobate de organismele intermediare. "Nu am cerut panaacum o suplimentare a acestor posturi, insa am solicitat sa leocupam macar pe cele care ne-au fost alocate", mai spune CatalinaMelita.

Organismele intermediare sunt cele care ofera indrumarepotentialilor solicitanti in elaborarea proiectelor prinintermediul help-desk-urilor (birourilor de informare), participala pregatirea apelurilor pentru propuneri de proiecte si lanseazadepunerea dosarelor. Tot la OI se primesc si sunt inregistratesolicitarile de finantare si sunt analizate conformitateaadministrativa (daca sunt in dosar toate documentele solicitateconform ghidului) si eligibilitatea cererilor de finantare.OI-urile mai au ca atributii si verificarea proiectelor la fatalocului, incheierea contractelor de finantare cu beneficiarii pecare le transmit autoritatii de management pentru semnare,monitorizeaza implementarea proiectelor aprobate, primesc cererilede plata de la beneficiari si verifica exactitatea sicorectitudinea cheltuielilor efectuate pe care dupa verificare latrimit autoritatii de management.

Autoritateade management este cea care gestioneaza programul operational,elaboreaza si actualizeaza procedurile de implementare aleprogramului si ghidurile solicitantului. Printre atributiile pecare aceasta le are se numara stabilirea calendarului de lansare aproiectelor. Autoritatea de management este cea care ia deciziafinala privind aprobarea proiectelor pentru finantare si trimiteaceasta decizie organismelor intermediare, pentru anumite programerealizeaza evaluarea proiectelor. De asemenea, autoritatile demanagement fac verificari la fata locului a proiectelor finantate,autorizeaza cheltuielile eligibile, iau masurile necesare pentrucorectarea neregulilor, efectueaza controlul fondurilorUE/nationale alocate prin program, in concordanta cu legislatiaUE/nationala.

Pana la sfarsitul lunii martie, in cadrul programului sectorialcirca 996 de proiecte cu o valoare totala de 1 mld. euro au primitdecizii de finantare.

50 de oameni evalueaza peste 5.300 deproiecte

Aceeasi situatie se intalneste si la Autoritatea de Management aProgramului Operational Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane(AM POS DRU), unde sunt blocate 38 de posturi din 88 alocate. Incadrul programului au fost depuse in total peste 5.300 de proiecte,din care au primit acordul de finantare 591, cu o valoare totala deaproape 0,9 mld. euro. Cele doua autoritati de management caregestioneaza fonduri europene de miliarde de euro au indepartamentele care se ocupa de contractare doar cate 2-3persoane.

Guvernul a aprobat saptamana trecuta un proiect de ordonanta deurgenta potrivit caruia posturile vacante in sectorul bugetar arurma sa fie ocupate cu prioritate la autoritatile care se ocupa deatragerea si gestionarea fondurilor europene, in limita celor 15%din totalul locurilor vacante care pot fi ocupate in sectorulpublic si prin redistribuire de posturi din alte institutii.

Posturile vacante vor fi ocupate in baza unei aprobari aGuvernului dupa centralizarea acestor posturi si prin redistribuirede locuri cu prioritate catre institutiile implicate in gestionareafondurilor UE.

In urma cu doua saptamani, Guvernul a anuntat ca va bugetaangajarea a aproximativ 100 de functionari care sa lucreze indomeniul atragerii fondurilor UE, la nivelul celor cinci autoritatide managament.

40,5 mil. euro au intrat in martie in buzunarulbeneficiarilor

In luna martie, fonduri europene structurale in cuantum deaproape 40,5 mil. euro au intrat in conturile beneficiarilor, osuma similara cu cea virata cu o luna inainte, cand s-au facutplati de 44,5 mil. euro.

Asta inseamna ca valoarea totala a platilor a ajuns la 740 mil.euro, adica o rata de absorbtie de 8,22% din suma alocata inperioada 2007-2010 care este de 8,6 mld. euro.

Luna trecuta 117 solicitanti de fonduri europene au primitdecizii de finantare pentru proiecte prin care au solicitat fondurieuropene in cuantum de 0,37 mld. euro.

Autoritatile locale si centrale, precum si autoritatile demanagement care gestioneaza fondurile europene sunt codase laatragerea banilor de la UE. Astfel, programele care au luat cei maiputin bani sunt in continuare programul pentru transport (1,87%)unde primele plati au fost efectuate la sfarsitul anului trecut,programul pentru dezvoltarea capacitatii administrative (1,76%) sipentru asistenta tehnica (2,19%).

Din platile de 740 de milioane de euro efectuate catrebeneficiari, aproape 70%, respectiv 500 mil. euro, suntprefinantari, adica sume in avans acordate beneficiarilor pentru aincepe proiectele cu fonduri comunitare. Restul de 140 mil. euroreprezinta rambursari ale sumelor cheltuite in cadrulproiectelor.

Pe primele locuri la absorbtia de fonduri se afla programulpentru dezvoltarea regionala (15,14%), programul dedicat cresteriicompetitivitatii economice (10,93%), programul destinat mediului(9,81%) si cel pentru dezvoltarea resurselor umane (5,66%).

Ce atributii au Organismele Intermediare(OI):

  • Ofera indrumare potentialilor solicitanti in elaborareaproiectelor prin intermediul birourilor de informare
  • Participa la pregatirea apelurilor pentru propuneri de proiectesi lanseaza depunerea dosarelor
  • Primesc si inregistreaza solicitarile de finantare
  • Analizeaza conformitatea administrativa si eligibilitateacererilor de finantare
  • Verifica implementarea proiectelor la fata locului
  • Incheie contracte de finantare cu beneficiarii pe care letransmit AM pentru semnare
  • Monitorizeaza implementarea proiectelor aprobate
  • Primesc cererile de plata de la beneficiari si verificaexactitatea si corectitudinea cheltuielilor efectuate pe care dupaverificare la trimit AM

Ce atributii are Autoritatea de Management(AM):

  • stabileste calendarul de lansare a apelurilor de proiecte
  • coordoneaza elaborarea rapoartelor de evaluare
  • elaboreaza si actualizeaza procedurile de implementare aleprogramului si ghidurile solicitantului
  • ia decizia finala privind aprobarea proiectelor pentrufinantare.
  • pentru anumite programe realizeaza evaluarea proiectelor
  • face verificari la fata locului a proiectelor finantate
  • autorizeaza cheltuielile eligibile
  • ia masurile necesare pentru corectarea neregulilor
  • efectueaza controlul fondurilor UE/nationale alocate prinprogram, in concordanta cu legislatia UE/nationala

Care sunt autoritatile de management

  • Programul de Crestere a Competitivitatii Economice - MinisterulEconomiei
  • Programul de Transport - Ministerul Transporturilor siInfrastructurii
  • Programul de Dezvoltare al Capacitatii Administrative -Ministerul Administratiei si Internelor
  • Programul de Mediu - Ministerul Mediului
  • Programul de Dezvoltare a Resurselor Umane - MinisterulMuncii
  • Programul Regional - Ministerul Dezvoltarii Regionale si alLocuintelor
  • Programul de Asistenta Tehnica - Ministerul Finantelor Publice

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO