Eveniment

Cum s-a transformat România dintr-o piaţă importatoare de maşini într-una exportatoare

Cum s-a transformat România dintr-o piaţă importatoare de maşini într-una exportatoare
23.06.2010, 00:00 25

La nivelul primelor cinci luni ale acestui an exporturile deautovehicule ale României au înregistrat o creştere de aproape 40%,la 134.000 de unităţi, din care 99% reprezintă maşini produse deDacia la Piteşti, iar restul utilitare Ford Transit Connectasamblate la Craiova.

Spre comparaţie, importurile au înregistrat în acelaşi intervalo scădere de 36% la aproape 30.000 de unităţi, adică pentru fiecaremaşină importată pe piaţa locală Dacia a exportat alte cinci. Lanivelul anului 2007, atunci când piaţa locală a atins nivelul maximistoric de aproape 370.000 de autovehicule, raportul dintreimporturi şi exporturi era de două modele importate pentru fiecareautovehicul exportat, în timp ce în 2004, primul an în care aintrat în producţie Dacia Logan, pentru fiecare maşină exportată,se importau alte patru.

"Exporturile către Europa de Vest au reprezentat un «balon deoxigen» pentru Dacia. Dacă uzina ar fi produs numai pentru Româniaîn acest an, fără programul «Rabla» ar fi lucrat numai cinci zile.Cu programul de casare s-ar lucra 15 zile lucrătoare, în rest ar fifost închisă", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele AutomobileDacia, care mai deţine şi funcţia de preşedinte al AsociaţieiConstructorilor de Automobile din România (ACAROM).

În total, exporturile de maşini de pe piaţa locală la nivelulprimelor cinci luni ale acestui an au depăşit valoarea de 1 miliardde euro, în timp ce importurile se clasează la aproximativ 360 mil.euro, potrivit estimărilor ZF, diferenţa fiind mai mică, încondiţiile în care preţul mediu la Dacia este de circa 8.000 deeuro, iar la cele de import de 12.000 de euro.

În condiţiile în care la nivelul anului trecut exporturile Daciaau atins un nivel de peste 10% din totalul exporturilor României,în 2010 această performanţă va fi depăşită de către constructorulautohton potrivit estimărilor vicepreşedintelui companiei.Accelerarea exporturilor Automobile Dacia din 2010 vine pe fondullansării modelului Duster, primul SUV din istoria constructoruluide la Mioveni

În condiţiile în care peste 90% din cele peste 137.000 de maşiniasamblate la Mioveni în primele cinci luni ale acestui an au fostexportate către pieţe vest-europene, în cazul SUV-ului procentulurcă aproape de 95%. Astfel, nouă din zece modele Duster produse aufost exportate către pieţe din Europa de Vest precum Franţa sauGermania.

Exporturi de peste 90% din totalul producţiei se regăseşte şi încazul Ford România. Din cele 1.423 de vehicule comerciale TransitConnect asamblate la Craiova, 1.401 au fost exportate, adică 98%din totalul producţiei.

Potrivit declaraţiilor lui Wolfgang Schneider, vicepreşedinteleFord Europa pe probleme guvernamentale şi de mediu, în întreg anul2010 Ford România va exporta peste 90% din producţia de laCraiova.

Cumulat, exporturile celor doi constructori ar putea urca înacest an la aproape 2,8 miliarde de euro, potrivit estimărilor ZF,luând în calcul o producţie de 30.000 de utilitare Ford la Craiovaşi aproximativ 300.000 de autovehicule la Mioveni. "Pentru anulacesta ţinta Dacia este de a produce peste 300.000 de autovehiculela Mioveni. În ceea ce priveşte exporturile este mai greu deestimat. În continuare noi sperăm la o redresare a pieţei locale îna doua jumătate a anului. În condiţiile în care vânzările de maşinis-au înjumătăţit în ultimii doi ani, parcul auto naţional s-aînvechit, iar nevoia de transport a crescut", a spus Stroe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO