ZF 24

Cum explică demiterile de manageri privaţi de la CFR SA şi Tarom headhunterul care a umplut consiliile de administraţie cu bancheri: „Este un proiect prost gândit. FMI a dat dovadă de infantilism managerial“

Cum explică demiterile de manageri privaţi de la CFR SA...

Autor: Mirabela Tiron

12.01.2014, 20:50 4397

Proiectul „CEO privat la stat“, văzut iniţial ca o soluţie de redresare a companiilor de stat, se dovedeşte a fi un alt eşec al statului, în condiţiile în care în ultimele două luni a fost schimbat consiliul de administraţie al companiilor CFR SA (care administrează infrastructura fero­viară) şi cel al companiei aeriene Tarom.

Deşi contractele de mandat ale „managerilor privaţi“ au fost semnate pe patru ani, la nici nouă luni, în cazul CFR SA, şi respectiv un an - la Tarom - acestea au fost desfăcute.

Legea „managementului privat la stat“ prevedea ca reprezentanţii aleşi în consiliile de administraţie (CA) să aibă experienţă în domeniul de activitate al companiei, însă cei mai mulţi dintre cei numiţi ca membri în CA-uri nu au îndeplinit această condiţie, în timp ce restul erau de fapt numiţi după criterii politice.

Ministerul Transporturilor i-a revocat vineri din funcţie pe membrii consiliului de administraţie al CFR SA, cu afaceri de 252 mil. euro în 2012, pe motiv că aceştia „au exercitat un management defectuos, care a afectat situaţia financiară a companiei“. În noiembrie anul trecut a fost revocat CA-ul Tarom.

„Am avut de la început rezerve asupra acestui proiect, era greu de crezut că poate să ducă la o îmbunătăţire  a situaţiei companiilor, iar acum se confirmă că acest exerciţiu este inutil. În ultimă instanţă nu poate fi rezolvată chestiunea fundamentală a distribuirii intereselor şi responsa­bili­tăţilor, este o iluzie să crezi că se poate găsi o formulă prin care anumite persoane să poarte responsabilitatea fără să aibă şi controlul corespunzător şi structura de stimulente şi interese care să fie în favoarea lui“, este de părere analistul economic Aurelian Dochia. El spune că astfel se acumulează exemplele care arată că acest proiect este un eşec, iar faptul că nu se observă o schimbare de direcţie la aceste companii  cu manageri privaţi este îngrijorător.

Atât Tarom are nevoie urgent de o schimbare, în condiţiile în care în ultimii ani  a funcţionat pe pierderi şi a pierdut lupta cu competitorii low-cost, cât şi CFR SA, dat fiind nivelul de degradare al infrastructurii feroviare, care afectează viteza de deplasare a trenurilor şi implicit cererea pentru călătoriile cu acest mijloc de transport, ceea ce se reflectă în final în situaţia financiară a companiilor feroviare.

Pe lista acestor companii de stat care au nevoie de eficientizare se adaugă Poşta, care continuă să opereze pe pierderi, dar şi CFR Călători sau Loteria Română, la care a fost de asemenea instituit management privat.
 

200.000 de euro a costat procesul de recrutare. „Nu la recrutare este problema, ci la vârf, la minister“

De recrutarea managerilor pentru companiile de stat în proiectul „CEO privat la stat“ s-a ocupat consorţiul format din firma de audit PwC, headhunterul George Butunoiu şi avocaţii de la David & Baias, care au câştigat un contract de 200.000 de euro pentru recrutarea de manageri la companiile din subordinea Ministerului Transporturilor.

„S-au făcut întotdeauna schimbări când s-au schimbat miniştrii. Fenechiu i-a schimbat pe cei numiţi de Silaghi, actualul ministru Ramona Mănescu pe cei numiţi de Fenechiu. Aşa a fost să fie, nu e nici rău, nici bine (cu referire la CFR SA - n. red.). Nu este o idee bună ca CA-urile (consiliile de administraţie) să stea patru ani la conducere indiferent de ce se întâmplă“, a spus George Butunoiu.

Întrebat de ZF dacă îşi reproşează ceva vizavi de modul în care s-a făcut procesul de recrutare a managerilor privaţi în care a fost implicat, în condiţiile în care deja s-a schimbat conducerea la două companii de stat, Butunoiu a spus că „oricând pot să îmi reproşez că aş fi putut să fac mai mult voluntariat, mai multă muncă, triplu, la nesfârşit“.

Pe de altă parte, el afirmă că indiferent de cine s-ar fi ocupat de recrutare şi cine ar fi ales, diferenţa ar fi fost minimă, pentru că „nu acolo este problema, ci la minister, la vârf, la modul de lucru. Nu există niciun control instituţional din partea ministerului asupra companiilor, ci doar un control individual, de o persoană depinde totul“. „Am văzut la mai multe companii cum arată planurile manageriale şi este o bătaie de joc“, a spus el, fără a nominaliza companiile la care a văzut planurile manageriale. Legat de proiectul CEO privat la stat, Butunoiu afirmă „că este un proiect prost gândit. (...) FMI a dat dovadă de infantilism managerial“.

„CEO privat la stat“ a început în 2011 la insistenţele FMI şi a fost reluat în fiecare scrisoare de intenţie, însă a fost privit încă de la început cu scepticism.
 

Explicaţia ministerului pentru revocarea CA-ului CFR SA

„Au fost constatate o serie de nereguli grave în actul de management al administratorilor, printre care menţionăm: neîndeplinirea obligaţiei de supraveghere şi control a executivului companiei, ceea ce a permis perpetuarea unor acte prejudiciabile pentru companie săvârşite de executiv şi constatate de organele de control (...)“, potrivit oficialilor Ministerului Transporturilor.

CFR SA, condusă de George Micu până vineri, încerca săptămâna trecută să explice lipsa a circa 1.100 de vagoane, aproape jumătate din parcul pe care îl controlează, după ce Transporturile au sesizat DNA în urma unui  control. Controlul ministerului a mai vizat companiile Tarom, CFR Marfă, CFR Călători şi Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF, perioada analizată fiind ianuarie 2012 - septembrie 2013.

Pe 15 aprilie anul trecut au fost numiţi în CA-ul CFR SA Sorin Mîndruţescu (care la scurt timp a demisionat), Florian Kubinski (ce a preluat poziţia de preşedinte după demisia lui Sorin Mîndruţescu), George Micu (directorul general al CFR SA), Jiru Enache şi Sebastian Tcaciuc.

Tot vineri au fost numiţi noi membri în consiliul de administraţie al companiei, respectiv:  Ovidiu Petrişor Artopolescu, membru al consiliului de supraveghere al Transelectrica, Ovidiu Puţura, secretar de stat în Ministerul Justiţiei, Victor Cionga, managing partner la AZ Capital Advisors, Florin Luca, consultant financiar şi George Ciobănaşu, auditor financiar.

„Chiar dacă întâmpinăm rezistenţă, dorim să fie clar pentru toată lumea că Ministerul Transporturilor a pornit un proces ireversibil de viabilizare economică a companiilor din subordine. Toate rezultatele controalelor efectuate vor fi trimise instituţiilor abilitate spre analiză, pentru a fi luate măsurile legale ce se impun, iar conducerea ministerului va lua decizii în consecinţă“, a declarat Ramona Mănescu, Ministrul Transporturilor.
 

Fostul preşedinte al CFR SA: „Au fost respectate angajamentele asumate“

În replică, Florin Kubinski, fostul preşedinte al consiliului de administraţie al CFR SA, a transmis că managementul nu a fost defectuos şi că au fost respectate angajamentele asumate faţă de instituţiile financiare internaţionale şi că datorită măsurilor luate CFR nu mai are datorii la bugetul de stat şi la cel al asigurărilor sociale, faţă de situaţia de la data preluării mandatului, când avea datorii de 321 mil. lei (73 mil. euro)

„La 30 noiembrie 2013, compania înregistrează un profit brut în valoare de 51,6 milioane lei (11,7 mil. euro), faţă de o pierdere de 169,8 milioane lei (38 mil. euro) prevăăzută în bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pentru anul 2013, aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor CFR“, potrivit lui Kubinski. El a mai precizat că la 30 noiembrie anul trecut CFR SA avea o EBITDA de 166,1 mil. lei 37 mil. euro), cu „98,8% mai mare faţă de cel prevăzut“. Compania nu a făcut publică cifra de afaceri pe 2013. „Arieratele companiei la 30 noiembrie 2013 (1,1 miliarde lei) sunt cu 26,6% mai mici decât cele înregistrate la 31 martie 2013 (1,5 miliarde lei). Creanţele restante la 30 noiembrie (1,5 miliarde lei) sunt cu 26,9% mai mici faţă de cele înregistrate la 31 martie 2013 (2,1 miliarde lei)’.
 

Prima schimbare de „manageri privaţi“, la Tarom

Pe  4 noiembrie anul trecut, Ministerul Transporturilor a revocat consiliul de administraţie al companiei de stat Tarom, instituit în noiembrie 2012, şi a numit un altul, după ce timp de un an de zile au existat neînţelegeri între Dan Pascariu, fostul preşedinte al consiliului, şi Christian Heinzmann, directorul general.

În noul consiliu de administraţie al Tarom, cu afaceri de 238 mil. euro şi pierderi de 52 mil. euro în 2012,  au ajuns Dante Stein, fiul fostului proprietar al companiei AutoItalia, care este consilier al primului-ministru, Manuel Donescu - secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Florin Luca - consultant strategie bancară, Bogdan Speteanu - director general al BCR Leasing, şi Răzvan Filipescu - preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism. Niciunul din cei cinci noi membri numiţi în consiliul de administraţie al companiei de stat Tarom nu are experienţă în conducerea unei companii aeriene.


Cum s-a schimbat consiliul de administraţie „privat“ al CFR SA:

  • Vechiul CA privat:

15 aprilie 2013 – 10 ianuarie 2014

- Sorin Mîndruţescu, şeful Oracle România (care a demisionat în septembrie)

- Florian Kubinski, CFO al Volksbank

- George Micu, directorul general al CFR SA

- Enache Jiru, secretar de stat la Ministerul Finanţelor, şeful Trezoreriei

- Sebastian Tcaciuc, director de investiţii în cadrul Advent International

  • Noul CA privat:

din 10 ianuarie 2014

- Ovidiu Petrişor Artopolescu, membru al consiliului de supraveghere al Transelectrica

- Ovidiu Puţura, secretar de stat în Ministerul Justiţiei

- Victor Cionga, managing partner la AZ Capital Advisors

- Florin Luca, consultant financiar şi consilier preşedinte al CEC Bank

- George Ciobănaşu, auditor financiar, fost deputy CEO la Banca Carpatica

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO