CFR Marfă va renunţa la 2.500 de angajaţi anul viitor, estimând că în cadrul companiei vor mai rămâne 6.376 de salariaţi, potrivit proiectului de buget de venituri şi cheltuieli pentru 2014, care prevede şi cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de 16,8 milioane lei.
Compania estimează că va avea la finele acestui an 8.876 de salariaţi. Proiectul bugetului rectificat pentru 2013 nu include cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de personal.
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2014 a fost publicat miercuri de Ministerul Transporturilor, proprietarul CFR Marfă, data limită pentru primirea de propuneri sau observaţii fiind stabilită la 1 decembrie.
Guvernul şi FMI au decis ca CFR Marfă să fie restructurată „agresiv“, prin reducerea costurilor de personal, vânzarea vagoanelor învechite ca fier vechi şi oprirea de livrări către clienţii care au acumulat datorii faţă de companie.
Pentru CFR Marfă a fost stabilită o nouă ţintă trimestrială de arierate, care să ajungă la zero datorii, excluzând dobânzile şi penalităţile pentru arieratele existente, se arată în scrisoarea de intenţie convenită de guvern cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană în această lună.
„În pofida eforturilor noastre, privatizarea CFR Marfă nu a fost finalizată înainte de expirarea termenului stabilit în hotărârea de guvern, iar compania continuă să acumuleze arierate, suferind şi o pierdere din exploatare în primele nouă luni ale anului. Pentru a asigura viabilitatea CFR Marfă, intenţionăm să restructurăm agresiv compania şi să continuăm procesul de privatizare“, se arată în documentul obţinut de Mediafax.
În scrisoare, privatizarea CFR Marfă este estimată să fie finalizată în luna mai 2015.
Într-o ordonanţă de urgenţă aprobată de guvern se arată că CFR Marfă va renunţa la o parte dintre angajaţi în 2014, persoanele disponibilizate urmând să primească un venit lunar de completare după desfacerea contractului de muncă.
Vânzarea a 51% din CFR Marfă către Grup Feroviar Român, companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.
CFR Marfă aşteaptă venituri în creştere cu 8% în 2014
Pe de altă parte, CFR Marfă estimează venituri de 1,11 miliarde lei anul viitor, în creştere cu 8,6% faţă de nivelul de 1,02 miliarde lei prevăzut în proiectul de buget aferent acestui an, şi pierderi de 82 mil. lei, de 2,7 ori mai reduse comparativ cu rezultatul negativ de 220 mil. lei prognozat pentru 2013.
Proiectul bugetului rectificat de venituri şi cheltuieli (BVC) pentru 2013 şi cel pentru 2014 au fost lansate în dezbatere de Ministerul Transporturilor, proprietarul CFR Marfă.
Proiectul de BVC pentru 2014 prevede la rubrica „bonusuri“ o sumă similară cu cea stabilită în acest an, de 1,12 milioane lei, şi cheltuieli aferente contractului de mandat în creştere de la 1,48 milioane lei la 2,25 milioane lei.
Totodată, compania estimează că va aloca 626,8 milioane lei pentru cheltuieli cu bunurile şi serviciile şi 76,6 milioane lei pentru investiţii. În 2013, nivelul estimat al cheltuielilor pentru bunuri şi servicii este de 598,9 milioane lei, iar al celor pentru investiţii, de 75 milioane lei.
Din datele incluse în cele două proiecte de BVC reiese că operatorul feroviar de marfă va renunţa la 2.500 de angajaţi anul viitor, estimând că în cadrul companiei vor mai rămâne 6.376 de salariaţi la finele lui 2014. Pentru anul viitor, proiectul de BVC include cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de 16,8 milioane lei.
Proiectul de BVC rectificat pentru 2013 prevede bonusuri şi cheltuieli aferente contractului de mandat mai mari, venituri în scădere cu peste 9% şi pierderi în urcare de 4,4 ori faţă de varianta aprobată la începutul lunii noiembrie.
Comparativ, anul trecut compania a înregistrat venituri de 1,05 miliarde lei, pierderi de 405 milioane lei şi a avut un număr mediu de 8.411 angajaţi.
Veniturile CFR Marfă au scăzut cu 5% în primele nouă luni, la 714,3 mil. lei, nerealizarea nivelului prognozat fiind cauzată atât de reducerea volumelor transportate cât şi de oprirea procesului de casare a vagoanelor vechi, iar pierderile companiei s-au redus cu 20,8%, la 135,3 mil. lei, potrivit datelor comunicat recent de companiei agenţiei Mediafax.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.11.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels