Eveniment

Fiecare zi în plus de protest începe să însemne un minus pentru economie

Fiecare zi în plus de protest începe să însemne un minus pentru economie

Autor: Adelina Mihai

24.01.2012, 00:09 3667

"Vă aduc la cunoştinţă că pe data de 27.01.2012 va fi anulată întâlnirea cu partenerii noştri din Italia care a fost anuntaţă telefonic pentru semnarea con­tractului de afacere privind cumpă­rarea produselor de la dumneavoastră (ferestre şi cofraje). Italienii sunt îngrijoraţi pentru siguranţa lor, văzând pe posturile italiene mitingurile din stradă. Ne pare rău, dar vom reveni cu un telefon în momentul când vor înceta aceste activităţi neplăcute", aşa arată e-mailul primit la finalul săp­tămânii trecute de către Marin Cruţescu, directorul general al firmei cu activităţi în construcţii Amvic Grup, din partea unei firme partenere implicată în afacerea cu italienii.

Acesta este doar unul dintre oamenii de afaceri locali care au trimis un mesaj Ziarului Financiar legat de impactul pe care l-au avut protestele asupra mediului de business. În situaţia lui Marin Cruţescu ar putea fi însă mulţi alţi antreprenori sau manageri de companii care s-au orientat spre exporturi pentru creşterea afacerilor, având în vedere că exporturile au reprezentat o gură de oxi­gen pentru companii în ultimii doi ani. Chiar Marin Cruţescu spunea, la finele anului trecut (după ce înregistrase o scădere cu 20% a cifrei de afaceri faţă de 2010), că îşi pune baza pe exporturi în 2012, luând în calcul o pondere de 30% a acestora în vânzările de anul acesta.

Alţi oameni de afaceri locali chestionaţi de ZF spun însă că impactul manifestărilor nu a fost încă semnificativ în businessurile pe care le conduc, dar că, dacă situaţia va continua şi dacă va duce la schimbarea Guvernului, de exemplu, acest lucru se va reflecta şi în scăderea vânzărilor. De altfel, acesta a fost deja cazul firmei de cosmetice Avon: Răzvan Diraţian, directorul comercial al companiei pentru România şi Republica Moldova, a spus că încă din prima zi de proteste vânzările companiei pe care o conduce au intrat pe o pantă descendentă.

Dumitru Miron, prorectorul Academiei de Studii Economie, una din cele mai prestigioase instituţii de învă­ţă­mânt de pe piaţa locală, spune că instabilitatea mediului politic, nemulţu­mirile manifestate de oamenii care cer demisia preşedintelui şi a Guvernului afectează mediul de afaceri prin faptul că investitorii străini vor evita să investeas­că în România în această perioadă.

Protestele din ultimele două săp­tă­mâni au speriat investitorii străini care im­portă produse de la firmele din Ro­mânia şi îi determină să amâne înche­ie­rea contractelor până când tensiunile so­ciale vor dispărea.

Dacă pentru Marin Cruţescu, pro­prie­tarul firmei cu activităţi în con­struc­ţii Amvic Grup, protestele au ge­ne­rat o amânare a termenului de semnare a unui contract cu partenerii din Italia (în con­textul în care firma sa a avut în 2011 afa­ceri cu 20% mai mici decât în 2010), pier­derile ar putea fi mult mai mari pen­tru economie, având în vedere că niciun in­vestitor străin nu va risca să in­ves­tească bani într-o zonă de instabi­li­tate politică şi mişcări sociale.

Dacă prorectorul ASE, Dumitru Miron, spune că situaţia politică influ­en­ţea­ză mai devreme sau mai târziu me­diul de afaceri, nu de aceeaşi părere este Cris­tian Pârvan, secretarul general al Aso­ciaţiei Oamenilor de Afaceri din Ro­mânia (AOAR), care crede că afa­cerile îşi continuă activitatea, indiferent de contextul economic şi social, pentru că "profitul nu pică din cer".

"Deocamdată, nu avem semnale negative legate de impactul protestelor asu­pra mediului de afaceri, poate doar fir­mele care au contracte la export încep să aibă discuţii privind termenele de li­vrare", spune Pârvan, care subliniază însă că principala problemă a României şi a sursei protestelor o reprezintă lipsa lo­curilor de muncă.

Protestele împotriva Guvernului în­ce­pute pe 12 ianuarie au continuat ieri, deşi în ultimele zile au fost de amploare mai redusă. Dialogul de care vorbeşte cla­sa politică s-a dovedit, până în pre­zent, un exerciţiu retoric, iar puterea şi opo­­ziţia au continuat să se acuze reciproc.

ZF a iniţiat o platformă de dezbateri pe tema impactului protestelor asupra economiei, luând reacţii de la oamenii de afaceri locali, întrebându-i ce soluţii de ieşire din această situaţie există, da­că este nevoie de o nouă mişcare poli­tică şi ce sfaturi ar da ei Guvernului pentru a reduce din tensiunile sociale.

Guvernul are nevoie de o strategie de comunicare făcută de profesionişti şi de oameni bine pregătiţi (din stat şi din pri­vat) care să fie puşi în funcţii de de­ci­zie în structurile administraţiei pu­blice, aces­tea sunt principalele sfaturi pe care oa­menii de afaceri le dau Guvernului pen­tru a diminua impactul unor astfel de proteste pe viitor. În ceea ce priveşte ne­voia unei noi mişcări politice, părerile oa­menilor de afaceri sunt împărţite: dacă unii spun că trebuie schimbată în­trea­ga clasă politică, alţii spun că trebuie îm­bunătăţit ceea ce avem deja, în timp ce unii cred că, atunci când vor exista sur­se de finanţare, chiar managerii de companii vor forma o alianţă politică.

"Eu am două pălării - cea de cetă­ţean şi cea de manager într-o com­panie privată. Consider că niciunul din­tre partidele politice aflate la putere de-a lungul timpului nu s-a uitat la niciuna din aceste pălării. S-a făcut, într-adevăr, o agendă pentru fiecare, au promis la ale­geri foarte multe lucruri, pe care nu le-au pus în practică. Ceea ce lipseşte Ro­mâniei sunt politicienii care să vină şi să spună la alegeri că îşi asumă ca în patru ani să facă 3 lucruri, pe care să le ducă şi la bun sfârşit. Populaţia care protestează nici nu a cerut mare lucru, a cerut ca politicienii să-şi ţină pro­mi­siu­nile", a spus Robert Şerban, acţionarul reţelei de clinici private Gral Medical.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO