"Vă aduc la cunoştinţă că pe data de 27.01.2012 va fi anulată întâlnirea cu partenerii noştri din Italia care a fost anuntaţă telefonic pentru semnarea contractului de afacere privind cumpărarea produselor de la dumneavoastră (ferestre şi cofraje). Italienii sunt îngrijoraţi pentru siguranţa lor, văzând pe posturile italiene mitingurile din stradă. Ne pare rău, dar vom reveni cu un telefon în momentul când vor înceta aceste activităţi neplăcute", aşa arată e-mailul primit la finalul săptămânii trecute de către Marin Cruţescu, directorul general al firmei cu activităţi în construcţii Amvic Grup, din partea unei firme partenere implicată în afacerea cu italienii.
Alţi oameni de afaceri locali chestionaţi de ZF spun însă că impactul manifestărilor nu a fost încă semnificativ în businessurile pe care le conduc, dar că, dacă situaţia va continua şi dacă va duce la schimbarea Guvernului, de exemplu, acest lucru se va reflecta şi în scăderea vânzărilor. De altfel, acesta a fost deja cazul firmei de cosmetice Avon: Răzvan Diraţian, directorul comercial al companiei pentru România şi Republica Moldova, a spus că încă din prima zi de proteste vânzările companiei pe care o conduce au intrat pe o pantă descendentă.
Dumitru Miron, prorectorul Academiei de Studii Economie, una din cele mai prestigioase instituţii de învăţământ de pe piaţa locală, spune că instabilitatea mediului politic, nemulţumirile manifestate de oamenii care cer demisia preşedintelui şi a Guvernului afectează mediul de afaceri prin faptul că investitorii străini vor evita să investească în România în această perioadă.
Protestele din ultimele două săptămâni au speriat investitorii străini care importă produse de la firmele din România şi îi determină să amâne încheierea contractelor până când tensiunile sociale vor dispărea.
Dacă pentru Marin Cruţescu, proprietarul firmei cu activităţi în construcţii Amvic Grup, protestele au generat o amânare a termenului de semnare a unui contract cu partenerii din Italia (în contextul în care firma sa a avut în 2011 afaceri cu 20% mai mici decât în 2010), pierderile ar putea fi mult mai mari pentru economie, având în vedere că niciun investitor străin nu va risca să investească bani într-o zonă de instabilitate politică şi mişcări sociale.
Dacă prorectorul ASE, Dumitru Miron, spune că situaţia politică influenţează mai devreme sau mai târziu mediul de afaceri, nu de aceeaşi părere este Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), care crede că afacerile îşi continuă activitatea, indiferent de contextul economic şi social, pentru că "profitul nu pică din cer".
"Deocamdată, nu avem semnale negative legate de impactul protestelor asupra mediului de afaceri, poate doar firmele care au contracte la export încep să aibă discuţii privind termenele de livrare", spune Pârvan, care subliniază însă că principala problemă a României şi a sursei protestelor o reprezintă lipsa locurilor de muncă.
Protestele împotriva Guvernului începute pe 12 ianuarie au continuat ieri, deşi în ultimele zile au fost de amploare mai redusă. Dialogul de care vorbeşte clasa politică s-a dovedit, până în prezent, un exerciţiu retoric, iar puterea şi opoziţia au continuat să se acuze reciproc.
ZF a iniţiat o platformă de dezbateri pe tema impactului protestelor asupra economiei, luând reacţii de la oamenii de afaceri locali, întrebându-i ce soluţii de ieşire din această situaţie există, dacă este nevoie de o nouă mişcare politică şi ce sfaturi ar da ei Guvernului pentru a reduce din tensiunile sociale.
Guvernul are nevoie de o strategie de comunicare făcută de profesionişti şi de oameni bine pregătiţi (din stat şi din privat) care să fie puşi în funcţii de decizie în structurile administraţiei publice, acestea sunt principalele sfaturi pe care oamenii de afaceri le dau Guvernului pentru a diminua impactul unor astfel de proteste pe viitor. În ceea ce priveşte nevoia unei noi mişcări politice, părerile oamenilor de afaceri sunt împărţite: dacă unii spun că trebuie schimbată întreaga clasă politică, alţii spun că trebuie îmbunătăţit ceea ce avem deja, în timp ce unii cred că, atunci când vor exista surse de finanţare, chiar managerii de companii vor forma o alianţă politică.
"Eu am două pălării - cea de cetăţean şi cea de manager într-o companie privată. Consider că niciunul dintre partidele politice aflate la putere de-a lungul timpului nu s-a uitat la niciuna din aceste pălării. S-a făcut, într-adevăr, o agendă pentru fiecare, au promis la alegeri foarte multe lucruri, pe care nu le-au pus în practică. Ceea ce lipseşte României sunt politicienii care să vină şi să spună la alegeri că îşi asumă ca în patru ani să facă 3 lucruri, pe care să le ducă şi la bun sfârşit. Populaţia care protestează nici nu a cerut mare lucru, a cerut ca politicienii să-şi ţină promisiunile", a spus Robert Şerban, acţionarul reţelei de clinici private Gral Medical.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels