Eveniment

Firmele privatizate care au vândut terenuri fără a-şi fi majorat capitalul anterior în favoarea statului sunt bune de plată

Răzvan Nicolescu, ministrul delegat pentru energie, spunea la începutul lunii trecute că Petrom, cea mai mare companie locală, ar trebui să facă o majorare de capital cu valoarea unor terenuri, producătorul de petrol şi gaze fiind în urmă cu îndeplinirea unor obligaţii din contractul de privatizare. Reprezentanţii Petrom nu au comentat până la închiderea ediţiei.

Răzvan Nicolescu, ministrul delegat pentru energie, spunea la începutul lunii trecute că Petrom, cea mai mare companie locală, ar trebui să facă o majorare de capital cu valoarea unor terenuri, producătorul de petrol şi gaze fiind în urmă cu îndeplinirea unor obligaţii din contractul de privatizare. Reprezentanţii Petrom nu au comentat până la închiderea ediţiei.

Autor: Roxana Petrescu, Cristi Moga, Carol Dan

22.08.2014, 00:05 1198
Companiile privatizate care au înstrăinat terenuri după ce au obţinut atestat de proprietate asupra lor, dar care nu au majorat capitalul social cu valoarea acestor terenuri, vor plăti despăgubiri statului, potrivit unui proiect elaborat de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).

Prevederea plăţii de despăgubiri către stat vine ca o completare la un alt proiect de act normativ, elaborat în luna iunie. Proiectul din iunie prevedea că societăţile comerciale trebuie să îşi reevalueze terenurile pe care le-au cumpărat de la stat şi să îşi majoreze corespunzător capitalul social cu valoarea acestora, precum şi să emită în favoarea statului noi acţiuni, cu plata dividendelor, dacă nu au majorat capitalul sau l-au calculat incorect.

Avocaţii spun însă că din moment ce statul are oricum la îndemână pârghii contractuale prin care astfel de abateri pot fi penalizate, o astfel de intervenţie legislativă „pare de neînţeles“. Totodată, spun ei, trebuie evaluat dacă astfel de sancţiuni mai pot fi aplicate acum în cazul în care dreptul la o astfel de acţiune a statului ar putea fi prescris. „Societăţile comerciale care au înstrăinat terenul, după primirea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor fără a opera înregistrarea majorării de capital social cu contravaloarea acestuia la Oficiul Registrului Comer­ţu­lui, vor plăti instituţiei publice implicate, în termen de 90 de zile de la notificarea primită de la aceasta, o despăgubire echivalentă cu valoarea terenului determinată printr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, în condiţiile legii“, se arată în proiectul de ordonanţă a Guvernului elaborat de AAAS. Conform legii în vigoare, dacă proprietarii unei companii cumpărate de la stat primesc, după privatizare, certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, capitalul social trebuie majorat de drept cu valoarea terenurilor, care vor fi considerate aport în natură al statului şi în schimbul cărora vor fi emise acţiuni suplimentare, care revin instituţiei publice implicate. Prin majorarea capitalului social şi emiterea de noi acţiuni, statul beneficiază de potenţiale dividende, bani care sunt vărsaţi la buget.

„Proiectul de act normativ nu poate fi comentat la modul general. E drept că obligaţia de a majora capitalul social cu valoarea terenurilor pentru care au fost emise certificate de atestare a dreptului de proprietate are un izvor legal, şi anume Legea 99/1999, respectiv Legea 137/2001. Totuşi, în practică, regimul juridic al terenurilor pentru care au fost emise certificate de atestare a dreptului de proprietate, obligaţiile privind depunerea documentaţiei în vederea emiterii acestor certificate, precum şi cele privind majorarea capitalului social cu valoarea unor astfel de terenuri au fost de cele mai multe ori reglementate prin dispoziţii speciale, incluse în contractele de privatizare ale societăţilor respective“, spune Sorin Vlădescu, partener în cadrul casei de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii.

Potrivit acestuia, departamentele post-privatizare din instituţiile publice implicate în privatizări erau în măsură să urmărească respectarea obligaţiei de aportare la capitalul social al societăţilor privatizate a terenurilor pentru care s-au obţinut certificatele de atestare a dreptului de proprietate ulterior privatizării.

„Să nu uităm nici că aceleaşi departamente deţineau pârghiile necesare activării sancţiunilor prevăzute de contractele de privatizare în cazul în care obligaţia nu s-ar fi îndeplinit. Din acest punct de vedere, câtă vreme statul are la îndemână sancţiuni contractuale care să penalizeze o astfel de abatere, o intervenţie legislativă expresă pare de neînţeles. Evident, trebuie analizat de la caz la caz dacă astfel de sancţiuni mai pot fi aplicate în prezent (de exemplu, în cazul în care în prezent dreptul la acţiune al statului ar fi prescris)“, a completat avocatul.

Spre exemplu, la începutul lunii trecute, ministrul delegat pentru energie, Răzvan Nicolescu, spunea că participaţia statului la Petrom, cea mai mare companie locală, ar putea creşte pentru că firma ar trebui să realizeze o majorare de capital cu valoarea unor terenuri.

Reprezentanţii Petrom nu au comentat pe această temă până la închiderea ediţiei.

La rândul său, Departamentul pentru Energie a declarat că la nicio firmă aflată în administrarea instituţiei nu se află nicio companie în această situaţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO