Eveniment

Ford cere pasuire de la Guvern sa nu mai lanseze la Craiova noul model in aceasta vara

Pentru a respecta contractul de privatizare, Ford va trebui sa produca anul viitor 250.000 pe an, respectiv 1.000 de masini pe zi, de aproape 100 de ori volumul din prezent

Pentru a respecta contractul de privatizare, Ford va trebui sa produca anul viitor 250.000 pe an, respectiv 1.000 de masini pe zi, de aproape 100 de ori volumul din prezent

20.05.2010, 00:00 34

Conditiile economice actuale si piata europeana aflata inscadere dupa epuizarea programelor de tip "Rabla" din Europa vordetermina Ford sa ceara renegocierea clauzelor din contractul deprivatizare a Automobile Craiova.

"Ford va cere Guvernului decalarea calendarului de lansare aproductiei noului automobil avand in vedere ca nu mai are rost sase grabeasca pentru o piata care probabil nu-si va reveni pana in2012. In acelasi timp, vor sa ne dea inapoi mai repede o parte din activele pe care le-aupreluat odata cu uzina de la Craiova", afirma surse oficiale.Sursele citate spun ca nu este in discutie si vreun alt fel deajutor financiar sau fiscal din partea statului.

Potrivit declaratiilor oficiale, "angajamentul pe care Ford sil-a asumat fata de Craiova si Romania ramane neschimbat. Astfel,planul este acela de a indeplini angajamentele asumate in privintalocurilor de munca, a investitiei si a capacitatii de productie, inpofida crizei economice fara precedent, care a inceput de cand Forda semnat contractul de privatizare", a declarat Nadia Crisan,membru in consiliul de administratie al Ford Romania. OficialiiFord se asteapta ca activitatea de la uzina sa se intensifice pemasura ce piata auto isi va reveni.

John Fleming, CEO si presedinte al Ford Europa, s-a intalnit lafinele lunii trecute cu presedintele Romaniei, Traian Basescu,subiectul oficial al intalnirii fiind prezentarea proiectului Fordin Romania. Aceasta a fost prima intalnire oficiala dintreconducerea Ford si presedintele Romaniei de lademararea productiei in septembrie 2009.

Presedintele Traian Basescu a semnat pe 25 martie decretul depromulgare a Legii pentru ratificarea Acordului de garantie dintreRomania si Banca Europeana pentru Investitii (BEI) privindgarantarea in proportie de 80% a imprumutului de 400 mil. eurocontractat de Ford pentru modernizarea uzinei de la Craiova.Acordul de garantie dintre Romania si BEI a fost semnat laBucuresti in luna ianuarie a acestui an.

Daca la Craiova se vor produce anul viitor mai putin de 200.000de autovehicule, statul roman va incasa de la Ford Motor Company 14mil. euro, daca se vor produce intre 200.000 si 225.000 de masini,se vor plati daune de 10% sau 5,7 mil. euro, si 5% sau aproape 2,9mil. euro daca se vor asambla intre 225.000 si 250.000 deautovehicule. In primele patru luni ale acestui an Ford a asamblatla Craiova 700 de masini, adica exact cat produce Automobile Daciain jumatate de zi.

Astfel, in conditiile in care nu a fost anuntata oficialintrarea in productie a viitorului B-Max, model de clasa mica ce vainlocui actualul Fusion, productia uzinei din acest an nu va depasiun nivel de 3.000 de unitati. In acelasi timp, pentru a respectacontractul de privatizare, Ford va trebui sa produca anul viitor250.000 pe an, respectiv 1.000 de masini pe zi, de aproape 100 deori volumul din prezent. Toate acestea in conditiile in care uzinade la Craiova nu a produs niciodata mai mult de 15.000 de masinianual.

In cazul unei productii anuale de peste 250.000 de masini,se estimeaza ca in 2012 pe poarta fabricii sa intre si sa iasa uncamion la fiecare cinci minute, adica aproape 200 de camioane pezi, in cazul in care se va produce in doua schimburi, singureleinvestitii in infrastructura din zona uzinei fiind asfaltareastrazilor. In 2007, Ludovic Orban, ministrul transporturilor deatunci, anunta constructia unui drum expres pana la Pitesti care saoptimizeze activitatea de transport, dar nici pana in prezent nu afost efectuat niciun studiu de fezabilitate a unui astfel deproiect.

Exporturile uzinei de la Craiova au reprezentat la nivelulprimelor patru luni aproape 95% din intreaga productie.Principalele piete de export au fost Germania, Marea Britanie siBulgaria. Acelasi nivel, de peste 90%, al exporturilor se vamentine si in 2010, potrivit lui Wolfgang Schneider,vicepresedintele Ford Europa pe probleme guvernamentale si demediu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO