Eveniment

Hipermarketurile ar putea pierde jumatate de miliard de euro pe an daca pun lacatul duminica

Hipermarketurile ar putea pierde jumatate de miliard de euro pe an daca pun lacatul duminica
08.04.2010, 23:15 34

Hipermarketurile ar putea pierde saptamanal vanzari de 9-14 mil.euro si peste 800.000 de clienti daca parlamentarii adoptaproiectul de lege care inchide marile lanturi de magazinealimentare in zilele de duminica, potrivit estimarilor ZF.

Parlamentarii lucreaza la un proiect de lege care interzicecomercializarea produselor agro-alimentare in hipermarketuri sisupermarketuri in zilele de duminica pentru protejareabusinessurilor micilor comercianti si producatori locali. Daca vafi adoptata, legea ar putea aduce o scadere de 13 - 20% avanzarilor saptamanale ale retelelor, potrivit estimarilor AMRCR(Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania).

"Vrem sa aducem un amendament la noua lege din comertulagro-alimentar (intrata in vigoare la finele lui 2009 - n. r.) careva stopa comercializarea produselor agro-alimentare in marilelanturi de magazine duminica. Este o masura de sustinere acomerciantilor mici si a micilor producatori afectati de extindereamarilor retele de magazine", a declarat Valeriu Steriu,vicepresedinte in Comisia pentru agricultura din Parlament siinitiatorul acestui proiect.

"Acum lucram la un studiu de impact, iar pana la finele luniimai vrem sa finalizam proiectul de lege", a completat el.

O astfel de reglementare este in vigoare in prezent pe piata dinGermania, unde legea interzice marilor magazine sa opereze duminicasi o parte din ziua de sambata, insa legea a fost adoptata dinconsiderente legate de protejarea angajatilor, potrivit luiSteriu.

Parlamentul a adoptat la finele lui 2009 o lege carereglementeaza mai strict relatiile dintre marile retele de magazinesi furnizorii locali de produse agro-alimentare si care, printrealtele, impiedica retailerii sa ceara taxe de listare de laproducatori si distribuitori care nu au legatura cu vanzareamarfurilor.

La cateva luni de la intrarea in vigoare a legii, pe masaComisiei parlamentare pentru agricultura se afla inca mai multepropuneri de amendamente de la producatori si retaileri, care cerin principal eliminarea termenelor maxime de plata stabilite prinlege.

Ce spun marii retaileri

"Interventia statului in acest mod abuziv este absurda,incercand sa creeze un avantaj concurential neloial fara a aveavreun moment intentia sa imbunatateasca serviciile prestatepopulatiei, ci doar impiedicarea desfasurarii activitatii unorcomercianti apreciati de public, platitori de taxe si impozite,angajatori de top - peste 50.000 de locuri de munca sunt create inretail", se arata intr-un comunicat al AMRCR.

Retailerii sustin ca inchiderea magazinelor mari ar putea afectasi vanzarile producatorilor locali si ca masurile de sustinere acomertului in pietele agro-alimentare nu vor diminua pondereaimporturilor in vanzari, argumentand prin faptul ca si pietele seaprovizioneaza cu fructe si legume din import in extra-sezon.

"Pentru restul produselor alimentare vanzarile sunt netsuperioare in marile retele de magazine, drept pentru careproducatorii de branzeturi sau mezeluri ar suferi o scadere avanzarilor."

Potrivit datelor din piata, cele mai mari ponderi ale produselorimportate in hipermarketuri sunt la raioanele de fructe si legumesi produse cosmetice.

Pietele au inca o pondere semnificativa in vanzarile de fructesi legume realizate la nivel local. De exemplu, Dole, cel mai marejucator pe piata fructelor proaspete, cu afaceri de 35 mil. euro lanivel local, realizeaza 50% din businessul sau cu engrosistii si cuvanzatorii din pietele agro-alimentare.

Lanturile internationale de magazine au o cota de piata de circa40% in comertul cu bunuri de larg consum. In Romania suntoperationale aproape 100 de hipermarketuri, 150 de supermarketuri,42 de magazine cash & carry si peste 300 de magazinediscounter. Acestea au realizat in 2008 vanzari cumulate de 6-7mld. euro, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei.

Weekendul aduce o crestere medie a traficului de clienti de20-30% in hipermarketuri. Un hipermarket de 7.000 - 8.000 mp poateajunge astfel la un trafic de clienti de 12.000-13.000 de persoaneduminica, fata de 10.000 de persoane intr-o zi normala dinsaptamana. "Statisticile arata ca 13-20% din vanzarile totale dincomertul modern in decursul unei saptamani se realizeaza duminica",au mai precizat reprezentantii AMRCR. Anul trecut, lanturile dehipermarketuri au avut vanzari cumulate estimate la 3,5 mld. euro,astfel incat afacerile realizate duminica pot fi estimate la 9-14mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO