Eveniment

Importul auto in leasing: ramane "cum am stabilit". Pana la noi ordine

08.01.2004, 00:00 21

Regimul de plata al TVA aferent contractelor de leasing pentru autoturismele din import nu se va modifica sub nici o forma, fiind stabilit prin Codul Fiscal, a declarat ieri pentru Ziarul Financiar Maria Manolescu, secretar de stat in Ministerul Finantelor, responsabil cu legislatia fiscala.
"Se discuta doar despre taxa vamala. In nici un caz despre TVA", a spus Manolescu, sustinand ca aceasta poate fi tratata distinct de TVA, desI ambele fac parte din asa-numitele drepturi de import, alaturi de accize. Expertii fiscali afirma insa ca nu ar fi posibil ca taxa vamala sa fie aplicata la valoarea in vama, asa cum propune Departamentul de Comert Exterior, iar TVA sa se factureze in continuare la ratele de leasing, respectiv la valoarea reziduala a autoturismului importat. De altfel, Maria Manolescu a semnat anul trecut o nota care arata imposibilitatea aplicarii propunerii Departamentului de Comert Exterior. DesI acesta a trimis deja ministerelor competente pentru a doua oara un proiect de completare sI modificare a Ordonantei 51/1997, republicata, privind operatiunile de leasing sI societatile de leasing, documentul ar mai putea suferi modificari, desI, teoretic, nu exista solutii de modificare exclusiv a regimului taxei vamale la importurile auto in sistem leasing, fara legatura cu regimul TVA.
Franarea importurilor de automobile prin restrangerea leasing-ului propusa de Departamentul de Comert Exterior din Ministerul Economiei prin recentul proiect de lege promovat intampina astfel doua piedici: acordul de liber schimb cu Uniunea Europeana, care nu permite folosirea de intrumente de protectie a pietei interne,  si posibilitatea foarte redusa sau chiar imposibilitatea modificarii Codului Fiscal.
Elementele in discutie in noul proiect de lege sunt taxele vamale, pe de o parte, si drepturile de import, care includ, pe langa taxa vamala, taxa pe valoarea adaugata si accizele, pe de alta. Acestea doua din urma tin de competenta Ministerului Finantelor.
Cresterea importurilor de autovehicule prin leasing extern s-a datorat facilitatilor la plata taxei vamale, a TVA-ului si a accizei: toate se calculeaza nu la valoarea din vama a masinii, ci la valoarea reziduala, uzual de circa 20%. Pentru micsorarea importurilor, MEC s-a gandit, normal, la eliminarea facilitatilor. Insa numai pentru importurile din tari non-UE. Numai ca nu este atat de simplu.  
Din punct de vedere al taxelor vamale, autovehiculele se impart in doua categorii: cele din Uniunea Europeana (la care se aplica taxe vamale zero in prezent si nu pot fi modificate) si cele din afara Uniunii Europene (la care se aplica taxe vamale de 30%). Astfel, aplicarea taxelor vamale la intreaga valoare de import a autovehiculului nu ar aduce nici un fel de modificari pentru situatia din prezent a autovehiculelor produse in Uniunea Europeana, ci numai pentru cele din afara UE. Numai ca ponderea acestora din urma este foarte mica in totalul importurilor.
In primele 11 luni ale anului au fost importate, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) 3.178 de autoturisme produse in afara Uniunii Europene, in valoare de 60,5 milioane euro. Importurile totale de autoturisme in aceeeasi perioada au fost de 38.000 de bucati, in valoare de 558, 3 milioane euro.
In privinta drepturilor de import, lucrurile sunt mai complicate. Din start, analistii spun ca nu este posibila aplicarea taxelor vamale la valoarea din vama, iar TVA-ul si acciza la valoarea reziduala (de 20% din valoarea din vama).
Insa TVA-ul nu poate fi aplicat direct la valoarea din vama a autoturismelor fabricate fie in afara Uniunii Europene, fie in tari comunitare, deoarece ar fi incalcate prevederile noului Cod Fiscal. razvan.voican@zf.ro;ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO