Eveniment

Lipsă de transparenţă: nici prefecţii nu ştiu ce urmează să se discute la şedinţele de guvern

19.07.2010, 23:47 27

Netransparenţa Guvernului în procesul legislativ i-a nemulţumitchiar şi pe reprezentanţii acestuia în teritoriu, unul dintreprefecţi afirmând în această săptămână, în cadrul uneivideoconferinţe la care a participat şi premierul Emil Boc, că nucunoaşte proiectele de lege înainte ca acestea să fie adoptate înşedinţa de guvern.

În acest moment, deşi teoretic toată legislaţia care urmează săfie adoptată trebuie publicată pe site-ul instituţiei iniţiatoarecu cel puţin 30 de zile înainte, lipsa de organizare eficientă aGuvernului face ca proiectele să nu fie cunoscute.

Astfel, există trei instituţii implicate în procesul de adoptarea unui proiect de lege: Secretariatul General al Guvernului (SGG),care ar trebui să publice pe site proiectele care urmează să fiediscutate, Guvernul, care anunţă şedinţele fără să le pună ladispoziţie celor implicaţi proiectele necesare, şi ministerele,care de multe ori uită să publice pe site-urile lor proiectele delege aflate în dezbatere.

Prefectul de Hunedoara, Attila Dezsi, i-a recomandatprimului-ministru să-şi anunţe reprezentanţii din teritoriu cuprivire la modificările legislative şi la motivaţia pentru care seadoptă sau se schimbă legi înainte ca şedinţele Executivului săaibă loc, pentru a şti ce explicaţii să dea atunci când esteîntrebat.

"Nu am spus-o ca un reproş, ci ca o propunere de optimizare şieficientizare a procedurilor. Trebuie să dau telefoane la ministerede fiecare dată, în loc să îmi vină informaţia completă, pentru a oputea da mai departe într-o formă coerentă. Propunerea mea vine dindorinţa de a putea avea o comunicare corectă cu cetăţenii prinintermediul mass-media locale şi naţionale", susţine Dezsi.

În replică, premierul Emil Boc l-a trimis la MinisterulAdministraţiei şi Internelor, în loc să delege aceste atribuţiicătre SGG, o instituţie care are rolul de "a asigura derulareaoperaţiunilor tehnice aferente actelor de guvernare, rezolvareaproblemelor organizatorice, juridice, economice şi tehnice aleactivităţii Guvernului".

"Cred că SGG, care asigură platforma tehnică şi procedurală aGuvernului, este instituţia care ar trebui să trimită prefecturilorproiectele de acte normative înainte ca acestea să fie discutate înşedinţă de guvern", a mai spus Deszi.

Nu de aceeaşi părere este însă şi prefectul Buzăului, PaulBeganu, care spune că, de regulă, se uită pe site-ul fiecăruiminister în parte atunci când are nelămuriri.

"Dacă avem neclarităţi, întrebăm direct la ministere sau la MAIla direcţia de relaţii cu prefecţii sau la cea pentru situaţii deurgenţă, în funcţie de caz. Oricum, noi primim notificări prin caresuntem anunţaţi ce legi urmează să se schimbe şi ni se solicită săvenim cu propuneri şi ştim, în mare, despre ce este vorba", spuneBeganu.

Şi Mihai Archip, prefectul Neamţului, spune că nu a avutprobleme legate de comunicarea cu Guvernul.

"Dacă ţii legătura cu deconcentratele, cu corespondenteleministerelor în teritoriu, nu văd ce probleme ai avea. Direcţia definanţe sau cea de muncă ne raportează cel puţin lunar ceactivităţi desfăşoară ministerele lor", spune Archip.

Premierul a mai spus că forma finală a legilor se poate aflanumai după discuţia şi dezbaterile din Guvern şi astfel s-ar puteaexplica de ce forma iniţială a proiectelor se află după şedinţe. Nua explicat însă de ce propunerile proiectelor de lege nu există pesite-ul Guvernului.

După închiderea ediţiei, reprezentanţii Guvernului aurăspuns solicitării ZF, precizând că iniţierea actelornormative se face de către ministerele şi organele aflate însubordinea Guvernului, autorităţile administrative autonome,instituţiile administraţiei publice centrale aflate în subordineaministerelor, precum pi prefecţii sau consiliile judeşene, prinintermediul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Astfel,iniţiatorul este cel care are obligaţia de a publica forma iniţialăa proiectului de act normativ, pentru consultare publică, dar şipentru consultare preliminară între instituţii, care se realizeazădupă afişarea proiectului de lege pe pagina de internet ainiţiatorului.

"Desfăşurarea întregului proces de consultare, atât cu cetăţeniişi cu asociaţiile legal constituite, cât şi consultarea preliminarăinterinstituţională, cade în sarcina exclusivă a iniţiatorului.Menţionăm că potrivit Constituţiei României, Guvernul adoptăhotărâri şi ordonanţe. Aceste proiecte de acte normative suntpropuse de iniţiatori - autorităţi publice cu atribuţii pe domeniullor de activitate, spre adoptare Guvernului, care nu are calitatede iniţiator", susţin reprezentanţii biroului de presă alGuvernului.

Pentru ca legea să fie publicată pe pagina de Internet aGuvernului sau în Monitorul Oficial, iniţatorii trebuie să trasmităla SGG, imediat după adoptare, forma finală şi motivaţia legii,semnate de conducătorul instituţiei iniţiatoare.

"Instrumentele de prezentare şi motivare (notele de fundamentareşi expunerile de motive) ale actelor normative se publică, pringrija Secretariatului General al Guvernului, pe pagina de Interneta Guvernului, după publicarea actului normativ în MonitorulOficial", mai spun reprezentanţii Guvernului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO