Eveniment

Mancarea nu s-a scumpit in hipermarketuri. Cosul cu alimente costa cat acum un an - 130 de lei

Mancarea nu s-a scumpit in hipermarketuri. Cosul cu alimente costa cat acum un an - 130 de lei
08.01.2010, 00:00 182

Cosul de produse alimentare de baza in hipermarket costa inprezent aproape 130 de lei, cu circa 2% mai mult fata de finele lui2008, insa luand in calcul si cresterea pretului la detergent, celmai vandut produs nealimentar din magazinele de profil, inflatia inaceste magazine a fost de 4,5% in 2009, arata datele culese de ZFdin hipermarketurile Carrefour si Real din Capitala.

IndexulZF a luat in calcul 19 dintre produsele cel mai frecventachizitionate de consumatori din hipermarketuri, 18 din acesteafiind alimente de baza, pe care romanii le consuma aproape zilnic,precum faina, uleiul, carnea sau lactatele.

Anul trecut, cresterile de pret la produsele alimentare peransamblul comertului au fost in medie de 4%, potrivit unui studiurealizat de compania de cercetare a pietei GfK la consumatoriicasnici, in primele noua luni din 2009.

Indexul ZF mai arata ca cel mai puternic s-a ieftinit uleiul defloarea-soarelui, insa scaderea de pret de 30% vine dupa un an incare producatorii au fost fortati sa dubleze pretul din cauzasecetei din 2007.

Si laptele, carnea si fructele si-au diminuat pretul inintervalul analizat, iar producatorii spun ca au mizat in specialpe promotii la raft pentru a evita declinul vanzarilorinvolum. "Per ansamblul pietei lactatelor, anul trecut a fost oscadere a preturilor mai mult artificiala, prin promotii inmagazine. In primele luni din 2009 producatorii au mers cu aceleasipreturi la produsele finite, dar declinul consumului din cauzaputerii de cumparare scazute i-a determinat sa schimbe strategia sisa opereze reduceri de preturi", a explicat Valentin Blanaru,directorul general al Asociatiei Patronale Romane din IndustriaLaptelui.

Jucatorii din industria alimentara spun ca nu pot pastralocurile de munca create in anii anteriori scaderii economice din2009 decat daca se evita scaderea abrupta a volumelor vandute.Acest lucru s-a intamplat in ultimul an, insa doar pe anumitesegmente de piata, precum lactatele, bauturile racoritoare sidulciurile.

Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicale din IndustriaAlimentara, estimeaza declinul consumului de alimente in volum la10-15% la nivelul lui 2009 fata de anul anterior.

"Hipermarketurile s-au speriat de scaderea vanzarilor si auinitiat mai multe activitati promotionale anul trecut, care au fostsustinute de producatori. Furnizorii au castigat prin mentinereavolumelor de vanzari", a spus Frumosu.

La randul lor, retailerii spun ca, pe fondul crizei economice,clientii se orienteaza tot mai mult catre produsele cu reduceri depreturi si se ghideaza tot mai des dupa listele de cumparaturiscrise de acasa, explicand astfel cresterea promotiilor ca ostrategie de adaptare la contextul actual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO