Eveniment

Mariana Gheorghe, CEO al Petrom: Lipsa de unitate a mişcării patronale face ca vocea noastră să fie slabă

Mariana Gheorghe, CEO al Petrom: Lipsa de unitate a mişcării patronale face ca vocea noastră să fie slabă

Autor: Adelina Mihai

29.09.2010, 23:56 39

Mariana Gheorghe, directorul executiv al celei mai mari companiidin România - Petrom - spune că lipsa de unitate a mişcăriipatronale face ca vocea firmelor, a industriei româneşti înansamblu, în discuţiile cu Guvernul şi sindicatele privindstrategiile şi politicile stabilite la nivel naţional, să fieslabă.

"Cred că unul dintre punctele slabe ale sistemului patronalromânesc vizează puterea de reprezentare a patronatelor, în sensulcă acestea nu reprezintă un partener real de dialog în sistemuleconomico-financiar. Un alt punct slab îl reprezintă lipsa deunitate a activităţilor patronale. Majoritatea construcţiilorpatronale sunt fragile, la nivelul confederaţiilor regăsindu-se, înunele situaţii, aceleaşi sectoare de activitate. Aceasta facedificilă concentrarea obiectivelor şi punctelor de vedere, care lanivelul Consiliului Economic şi Social (CES) se regăsesc prinintermediul a 13 confederaţii", a spus Mariana Gheorghe, directorulexecutiv al unei companii care are anual afaceri de peste 3 mld.euro şi are în subordine aproape 30.000 de angajaţi.

Lipsa unei voci comune care să reprezinte cele mai mari 500 decompanii din România face ca Executivul să ia decizii fiscale caresă afecteze nu numai aceste companii, ci şi întreg mediul deafaceri. În străinătate, fără poziţia marilor asociaţii patronale,niciun guvern nu ia decizii de natură fiscală sau salarială pentrumediul de afaceri. În prezent, mediul privat este reprezentat încadrul CES de 13 confederaţii patronale, dintre care 9 s-au reunitsub umbrela Alianţei Confederaţiilor Patronale din România.

Ea spune că managementul organizaţiilor patronale din România nus-a adaptat în suficientă măsură condiţiilor economice actuale:"Într-o societate globalizată, în care companiile multinaţionalejoacă un rol deosebit de important, acestea nu-şi regăsesc unpartener veritabil de dialog în organizaţiile patronale", amenţionat Mariana Gheorghe, care este şi preşedintele ConsiliuluiInvestitorilor Străini, organizaţie care este mult mai activă înmediul economic decât confederaţiile patronale.

Multe din marile companii care sunt prezente în economie nu facparte dintr-o organizaţie patronală şi de aceea nu suntreprezentate în confederaţiile patronale membre ale CES.

"Aceasta ar explica şi lipsa oamenilor de afaceri din acestecompanii în conducerea confederaţiilor patronale", a menţionatMariana Gheorghe.

Cel mai important executiv din România susţine că, în acestecondiţii, construcţia unui patronat puternic reprezentativ pentrucompaniile din România a devenit o prioritate în contextul nevoiide promovare a unui veritabil dialog tripartitsindicate-patronate-Guvern, care să asigure mediul de afacerifavorabil. În acest sens, organizaţiile patronale trebuie să-şischimbe atitudinea şi modul de acţiune, trebuie să devinăproactive. "Companiile, prin activitatea lor, sunt cele carecreează mediul de afaceri, dar au obligaţia de a contribui şi ladefinirea cadrului general economic şi financiar, care este decompetenţa autorităţilor, şi nu doar să reacţioneze la schimbărilemediului de afaceri impuse de autorităţi."

Astăzi, ZF îi aduce la aceeaşi masă, în cadrul unei conferinţe,pe reprezentanţii patronatelor, ai sindicatelor şi ai Guvernului,pentru a discuta despre problema reprezentativităţii mediului debusiness în discuţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO