Eveniment

Porter: Este usor sa ai succes cand intreaga economie creste

Porter: Este usor sa ai succes cand intreaga economie creste

Michael Porter, profesor la Harvard, a enumerat printre dezavantajele mediului de business romanesc cresterea nesustenabila a salariilor si explozia preturilor din imobiliare

03.12.2007, 18:14 33

Nu trebuie sa fii un manager de succes pentru a face afaceri profitabile intr-un moment de crestere economica puternica, a spus profesorul Michael Porter, autoritate mondiala in domeniul strategiei de business, referindu-se la evolutia mediului de business romanesc din ultimii ani.
"Daca totul creste in jurul tau, nu ai nevoie de un avantaj competititv. Insa pe masura ce Romania va fi descoperita si de alti investitori, companiile se vor putea diferentia doar printr-o strategie unica. Ce a fost usor s-a incheiat. Pentru a supravietui in piata, managerii trebuie sa raspunda la intrebarea: 'Cum pot sa aduc ceva nou clientilor mei si cum voi face acest lucru?'", a subliniat Porter in cadrul conferintei "Strategy and Leadership", organizata vineri de Ziarul Financiar si Interact.
Cresterea economica din ultimii 6-7 ani de zile s-a datorat in mare parte pregatirii pentru intrarea in Uniunea Europeana, insa acum a venit vremea ca Romania sa demonstreze pe cont propriu care este imaginea cu care vrea sa apara in lume, a mai spus profesorul de la Harvard. "Tara aceasta are nevoie cu disperare de o strategie si nimeni nu pare sa se gandeasca la acest lucru", a spus Porter. O astfel de strategie nu trebuie sa fie neaparat nationala, ci poate fi dezvoltata la nivel sectorial (banking, retail etc.) si trebuie sa implice alegeri pe termen lung.
Si acest lucru este cu atat mai important acum, intrucat dupa orice perioada de crestere urmeaza declinul. Iar boom-ul economic pe care il traverseaza economia romaneasca nu mai poate fi sustinut multa vreme.
Romania se confrunta cu o crestere nesustenabila a consumului, ceea ce creeaza vulnerabilitati. "Exista un bubble (crestere nesustenabila - n. r.) pe consum. Acest lucru creeza vulnerabilitati. Salariile cresc de trei - patru ori mai repede decat productivitatea, preturile au explodat in imobiliare, gradul de indatorare este mare, nu exista un plan pentru dezvolatrea infrastructurii. As fi surprins daca in 3-4 ani nu vom asista la o incetinire a ritmului de crestere", a precizat profesorul.
El a mai afirmat ca exista companii care au decis sa plece din Romania pentru ca piata devine mult prea scumpa pentru investitori.
Porter, recunoscut drept autoritatea mondiala in strategia de business, a enumerat printre potentialele avantaje ale Romaniei turismul, agricultura, precum si posibilitatea transformarii ei intr-un hub logistic. Din pacate, a mai spus el, toata lumea este ocupata si incantata de prezent si nimeni nu vorbeste despre ce se va intampla in viitor, a mai precizat profesorul de la Harvard.
Totodata, Porter anticipeaza cresterea costurilor pentru companii pe fondul dezvoltarii rapide a Romaniei, al majorarii salariilor si, pentru a rezista, firmele trebuie sa identifice avantajele competitive necesare. "Industriile din Romania se vor schimba, nu ma indoiesc de acest lucru. Se vor schimba si structurile pe masura ce economia se maturizeaza", a aratat el.
Porter i-a atentionat pe cei peste 400 de manageri care au venit sa il asculte sa nu confunde strategia cu obiectivele companiei, pentru ca de aici deriva una dintre cele mai frecvente greseli pe care le fac: asimileaza ideea de strategie cu actiunile, aspiratiile sau viziunile unei companii. In timp ce obiectivul unei organizatii poate fi cresterea sau profitabilitatea, strategia inseamna diferentiere. "Strategia nu este doar un pas, ci un cumul de pasi pe care trebuie sa ii faca o organizatie pentru a se diferentia. Este dificil sa faci bine acelasi lucru pe care il fac si competitorii tai pentru mult timp. Trebuie sa gasesti un atribut unic. Cele mai multe dintre companii nu au o strategie, ci aleg sa copieze strategii de la competitori", afirma Porter.
Michael Porter a consiliat pe probleme de strategie nu doar manageri de top din firme ca Procter & Gamble, Caterpillar sau Shell, ci si guverne de tara. Cat priveste Romania, profesorul de la Harvard considera ca nu se poate vorbi despre o strategie de tara. "Daca ma intrebati care este strategia de tara a Irlandei, Finlandei sau chiar a Chinei, va pot spune, dar daca ma intrebati ce strategie nationala are Romania, raspunsul meu este: 'Nu stiu!'. Tara aceasta are nevoie cu disperare de o strategie si nimeni nu pare sa se gandeasca la asta", a spus Porter.
In acest sens, Michael Porter a dat exemplul Estoniei, unde atat autoritatile, cat si mediul privat s-au concentrat pe crearea unei imagini de tara puternic tehnologizata, investind masiv in sectorul IT si in dezvoltarea competentelor profesionale in acest domeniu. "Guvernul estonian a devenit cel mai agresiv utilizator de tehnologie", a mai precizat Porter.
Mesajul lui Porter catre managerii romani a fost: "Mergeti si vorbiti cu echipele voastre din companii pentru stabilirea unei strategii". El a mai spus insa ca in momentul in care o companie isi propune ca produsul sau serviciul sau sa fie cel mai bun din piata, acea companie va esua. "Nu exista 'cel mai bun din piata'. Nu este posibil sa satisfaci nevoiele fiecarui client. Nicio companie nu a reusit sa faca acest lucru. Trebuie sa ai o strategie unica. Daca faci acelasi lucru pe care il fac si competitorii tai, inseamna ca vei concura sa fii cel mai bun si nu ca ai o strategie".

George Makowski, Romtelecom: Orice manager trebuie sa fie un lider
Cat priveste procesul de transformare pe care il traverseaza Romtelecom, unul dintre cei mai mari operatori telecom de pe piata locala, echipa de management a trebuit sa ia o decizie: sa pastreze structura veche a companiei sau sa se orienteze spre ceea ce vor clientii. "Nu ne putem concentra pe ceea ce asteapta clientii nostri daca nu exista un leadership bun al schimbarii. Poate am fost un elefant in trecut, insa, in prezent, acest elefant a inceput sa danseze si sa faca primii pasi", a spus George Makowski, director executiv comercial al Romtelecom pe segmentul business.

Dan Bulucea, Microsoft: Oamenii contribuie cel mai mult la succesul companiei
Construirea unei afaceri de succes inseamna sa ii angajezi pe cei mai buni si mai talentati oameni din piata, pentru ca doar oamenii pot contribui la cresterea businessului. "Oamenii sunt cei care lucreaza cu clientii, ei fac produsele, ei imbunatatesc operatiunile, construiesc relatii cu partenerii. In ultima instanta, oamenii au ideile si ei contribuie cel mai mult la succesul unei companii", a spus Dan Bulucea, business and marketing officer al Microsoft Romania. El a mai spus ca pentru acest lucru, managementul trebuie sa se asigure ca angajatii sunt motivati si ca au instrumentele necesare pentru a contribui la dezvoltarea businessului.

Klaas Postema, Genesis Capital: Un bun manager trebuie sa delege
Sa tii oamenii uniti si sa-i indrumi in aceeasi directie. Aceasta este prima lectie despre strategie pe care a invatat-o fostul CEO al Sicomed, Klaas Postema, care este in prezent partener in compania Genesis Capital, specializata in consultanta financiara, de management si investitii. "Al doilea pas important este transformarea strategiei intr-un instrument de management. Apoi, trebuie sa stabilesti un termen pana la care vrei ca scopul pe care ti l-ai propus sa se indeplineasca. Un bun manager trebuie sa delege si sa fie pregatit de provocarile pe care le implica orice strategie", a spus Klaas Postema.

Dan Ostahie, Altex: Ne-am schimbat mentalitatea, dar am pastrat strategia
Se intampla adesea ca idei geniale sa sfarseasca intr-o strategie slaba sau prost aplicata. Pentru a preintampina acest lucru, orice strategie buna trebuie sa fie urmata de o implementare la nivel local, a spus Dan Ostahie, presedinte al grupului Altex, liderul local al pietei de electronice si electrocasnice. "Diferentierea este cheia succesului. De asemenea, conteaza coerenta viziunii unei companii, consecventa strategiei si echipa cu care lucrezi. Noi ne-am schimbat mentalitatea, dar am pastrat strategia. Volumul vanzarilor este realizat de catre Media Galaxy, in timp ce Digit'Up, al doilea brand tactic al Altex, va genera profitul", si-a explicat Ostahie strategia de business.

Cosmin Alexandru, GfK: Romaniei ii lipseste o harta a strategiei
Ceea ce ii lipseste in prezent pietei locale este un sistem care sa formeze oameni care sa gandeasca si sa urmeze o strategie. "Romaniei, ca tara, si romanilor, in general, le lipseste un scop precis, o harta. Este imposibil sa motivezi un popor sa aiba o strategie daca el vrea sa ramana pe loc. Principala provocare in acest moment in Romania este capacitatea oamenilor de a gandi in sens strategic si de a actiona in consecinta. Si cea mai mare parte din responsabilitate le revine companiilor private", a precizat Cosmin Alexandru, director general GfK Romania, cea mai mare companie de cercetare de piata la nivel local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO