Eveniment

Romanul care a obosit restructurand Air Canada

09.04.2004, 00:00 24



Demersurile companiei Air Canada de a depasi amenintarile de faliment sunt in impas ca urmare a deciziei neasteptate a lui Calin Rovinescu, cel care s-a ocupat de restructurarea companiei, de a demisiona, conform ziarului "The Star" din Toronto.



"Am obosit," declara Calin Rovinescu in cadrul unui interviu. "Acesta a fost cel mai complicat proces de restructurare din istoria Canadei".



Rovinescu, ce a ajutat pentru prima data compania in cazul ofertei publice initiale din anul 1988, oferindu-i mai apoi acesteia servicii de consultanta in cazul respingerii unei oferte ostile de preluare lansate in anul 1999, va continua sa detina pozitia de consultant in cadrul companiei timp de cateva saptamani, a anuntat compania.



Rovinescu a sustinut oferta lui magnatului asiatic Victor Li de a prelua Air Canada in fata ofertelor depuse de alte grupuri, printre care Cerberus Capital Management din New York si Texas Pacific Group LP. Ambele companii ar putea lansa noi oferte acum, cand se pare ca probabilitatile ca tranzactia cu Li sa nu se incheie sunt foarte mari.



Directorul executiv al companiei, Robert Milton, caruia ii vor reveni cea mai mare parte a atributiilor lui Rovinescu, spune ca acesta a inregistrat "rezultate remarcabile intr-o perioada de timp extrem de scurta".



"Calin a fost un important promotor al schimbarii," a declarat Milton. "In ultimul an am efectuat probabil mai multe schimbari institutionale decat am reusit sa efectuam in ultimii 60 de ani".



Milton a declarat ca Rovinescu a elaborat un plan de a strange fonduri pentru Air Canada ce prevedea vanzarea unei parti din profitabila sa divizie Aeroplan si a diviziilor de servicii tehnice.



Vestea legata de demisia lui Rovinescu survine la cateva zile dupa ce Trinity Time Investments Ltd., companie detinuta de Li, anunta ca si-ar putea retrage oferta de a investi 650 milioane de dolari in compania Air Canada.



Li, fiul magnatului Li Ka-sing, a cerut ca sindicatele companiei sa renunte la conditia de garantare a pensiilor in favoarea unor planuri ce luau in considerare posibilitatea ca aceste venituri sa fluctueze in functie de profitul obtinut din investitii.



Rovinescu, ce in primavara anului trecut a reusit sa convinga cele noua sindicate ale Air Canada sa renunte la o suma de 1,1 miliarde de dolari sub forma de salarii si beneficii pentru a contribui la salvarea celei mai mari companii aeriene a tarii, nu i-a mai putut determina pe liderii sindicali sa accepte noi concesii.



Rovinescu, in varsta de 48 de ani, fost specialist in domeniul fuziunilor in cadrul Stikeman & Elliott, a declarat ca s-a gandit pentru prima data sa paraseasca compania cu cateva saptamani in urma.



Air Canada a purtat discutii cu alti posibili investitori. Posibila retragere a lui Li ar pune in pericol finantari in valoare de 1,1 miliarde de dolari, iar General Electric ar putea renunta de asemenea la planurile de a investi o suma de 2 miliarde de dolari in companie.



Mai multi oficiali ai sindicatelor din cadrul Air Canada au declarat ca unul din factorii ce au determinat esecul discutiilor cu Rovinescu a fost cererea acestuia de a primi o prima in valoare de cel putin 20 milioane de dolari, sub forma de actiuni, pentru a ramane in cadrul companiei. Directorul executiv al companiei a incheiat o intelegere similara. Rovinescu sustine ca valoarea primei respective ar fi depins de performantele companiei.



Chiar si in cazul in care Li ar incheia o intelegere cu compania, Rovinescu declara ca nu este dispus sa revina asupra deciziei sale.



Oficiali ai sindicatelor au lansat de asemenea unele speculatii conform carora plecarea lu Rovinescu a fost hotarata in momentul in care oferta lui Li a inceput sa se prabuseasca.



Relatiile dintre avocatul Rovinescu, nascut in Romania, si sindicatele Air Canada au fost tumultuoase inca de la depunerea de catre companie a cererii de protectie impotriva falimentului pe 1 aprilie 2003.



"Intelegerile cu Calin erau incheiaten spatele usilor inchise, iar o serie de evenimente ne-au luat prin surprindere pe toti," a declarat Don Johnson, presedinte al Air Canda Pilots Association.



Totusi, Rovinescu a respins acuzatiile conform carora procesul de restructurare a companiei nu a fost unul deschis.



Air Canada a inregistrat pierderi de peste 4 miliarde de dolari din anul 2001 si continua sa inregistreze pierderi operand in cadrul unui sector afectat de declinul economic al Statelor Unite, de competitia stransa si de reducerea numarului de pasageri ca urmare a atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO